Ik heb een krotje gekocht via een openbare verkoop , bij het opruimen heb ik een aantal groeibons gevonden aan toonder , voor toch wel een aanzienlijk bedrag
Kan ik nu aanspraak maken op het bedrag van die aangroeibons ? of ben ik verplicht die terug te bezorgen aan de eigenaar ?
De eigenares zit nu in een tehuis , is dement en heeft geen kinderen .
Het vrouwtje is erg verwaarloost geweest door haar familie maar die eisen nu wel die mooie som op , dat zit me niet zo lekker
Waar sta ik op juridisch gebied ?
dank u voor de reacties
Er bestaat echter een speciale regel voor verloren en gestolen waardepapieren. De wet van 24 juli 1921 geeft namelijk de mogelijkheid om in geval van verlies of diefstal "verzet" aan te tekenen bij het Kantoor van roerende waarden. Dit Kantoor dient dit verzet binnen de 24 uur mee te delen aan de instelling die het waardepapier heeft uitgegeven en binnen de 2 dagen te publiceren in het “Bulletijn der met verzet aangetekende waarden”.
Deze bekendmaking biedt een bijkomende bescherming voor de oorspronkelijke eigenaar van de effecten.
Door die bekendmaking valt vooreerst de mogelijkheid tot bescherming op grond van art. 2279 en 2280 BW - met daarbij het recht op terugbetaling van de aankoopprijs - weg, aangezien de verkrijger niet meer te goeder trouw kan worden geacht.
Vanaf die bekendmaking zijn de titels ook “in beslag” genomen, met als gevolg dat de uitgevende instelling en elke financiële bemiddelaar een inhoudingsplicht heeft.
maw , ik ben verplicht de gevonden aangroeibons terug te geven aan de eigenaar , en hiermee is dit hoofdstuk jammer genoeg afgesloten, bedankt aan iedereen voor de reacties