Het lijkt mij toch duidelijk, de man is loontrekkende en ontvangt klanten als psycholoog. Het enige dat hij zou kunnen aftrekken is de ruimte en verwarmingskosten, pro rata, die daarvoor wordt gebruikt, wat kantoormateriaal, een deel van de computer, de gsm, enz.
mijn vriend is deeltijds loontrekkende als psycholoog en werkt ook als startende psycholoog in bijberoep (als hoofdactiviteit is dit nog niet rendabel genoeg). Zoals bartvdv vermeldt kan hij op dit moment enkel de ruimte en de verwarmingkskosten deels inbrengen en zijn pc ... voor de rest bitter weinig.
Beste freelance, de rubriek is fiscaal en financieel recht toch ? Mijn vraag moet hier dan toch passen dacht ik ?
Mijn vriend zou gewoon graag weten of bepaalde mensen ervaringen hebben met dit soort torenhoge belastingen door activiteit in bijberoep en wat we evt. kunnen doen om dit in de toekomst te vermijden. Velen zeggen dat een bvba oprichten een goede keuze is maar ik weet niet of dit kan als je enkel in bijberoep actief bent. Blijkbaar zouden voorafbetalingen bij belasting al veel kunnen doen ...
voorafbetalingen veranderen niks aan de belastingstarief
eigenlijk begrijp ik de vraag niet : u zou niet rendabel genoeg zijn / torenhoge belastingen?????
zijt blij dat ge niet meer kosten hebt/ is stom om kosten te maken louter en alleen om kosten te hebben om af te trekken
Ik vermoed dat oa de sociale bijdragen die driemaandelijks moeten betaald worden mogelijk hoog liggen in vergelijking met het aantal cliënten die de beginnend psycholoog zal hebben.