Klopt, het gaat er mij meer om dat deze club geen vereniging is, maar één persoon zelf is.
Als er meerder personen een LIDkaart hebben, is het niet meer één persoon, maar een feitelijke vereniging, waarbij iedereen met een LIDkaart, LID is van de vereniging.
Het grote probleem met deze persoon is dat hij wilt nadoen wat een vzw kan doen.
Heu... "nadoen wat een vzw kan doen"? Een vzw kan vanalles doen. Wat "doet deze persoon na"? Het Rode Kruis is ook een vzw. Biedt deze persoon eerstehulp cursussen aan? Een Oxfam wereldwinkel is ook een vzw. Verkoopt deze persoon "eerlijke" producten?
Ik begrijp niet goed waar je naartoe wilt, eigenlijk. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die persoon beweert een VZW te zijn als dit niet zo is. Waarom zou hij dat zeggen? Een VZW "nadoen" lijkt me al helemaal moeilijk...
En promotiematerialen die hij gratis krijgt, mag hij deze zomaar verkopen?
Hangt er van af onder welke voorwaarden hij dat promotiemateriaal gekregen heeft. Als hij dat promotiemateriaal zonder meer gekregen heeft, is het zijn bezit en doet hij ermee wat hij wil.
Misschien moet je eens vertellen wat uw probleem is met deze persoon? Voor zover ik zie doet hij niets illegaals (maar neemt hij een risico door verantwoordelijk te worden gesteld als er eens iets gebeurd). Dus waar wil je naartoe met je vraag? Wil je weten of jij ook risico loopt als je een lidkaart koopt? Wil je deze persoon aanklagen voor iets? Indien ja, welke aanklacht had je in gedachten? En waarom wil je deze persoon aanklagen? Heb je zelf ook zo'n club en snoept hij leden af? Wat is je motief om hier een stok te komen zoeken om een hond te slaan die mogelijks niets verkeerds doet?