Club die verkoopt zonder vzw?

kwestel
Topic Starter

Club die verkoopt zonder vzw?

#1 , 25 feb 2013 19:28

Beste mensen,

Er is een "club" die 1 type auto samen brengt en hierbij omzet maakt.
Ze verkopen lidkaarten, paraplu's, stickers, etc...

Deze "club" is echter geen vereniging noch een onderneming.
Dit wordt gerund door één persoon.

Is dit allemaal wel wettelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 25 feb 2013 19:36

kan het iets duidelijker?

kwestel
Topic Starter

#3 , 25 feb 2013 19:39

kan het iets duidelijker?
Wat wil je nog meer weten?
Persoon X heeft de club Y opgericht , althans een website er over gemaakt.
De club Y heeft geen enkel officieel statuut (geen vzw of onderneming).
Persoon X verkoopt stickers van club Y aan zijn leden, alsook paraplu's die hij
gratis kreeg van het automerk en verkoopt ook lidkaarten.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 feb 2013 19:57

Als ik het goed begrijp is die persoon iemand die evementen organiseert waaraan bezitters van een bepaald type auto tegen betaling kunnen aan deelnemen?
Indien dat klopt - en hij haalt een bepaalde minimale omzet- dan moet die persoon zich met alles in orde stellen (sociaal, fiscaal, ...) want dan is hij een handelaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kwestel
Topic Starter

#5 , 25 feb 2013 20:04

En hoe veel bedraagt die minimale omzet dan?
En ja, deze organiseert ook evenementen, maar niet zo héél vaak.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 feb 2013 20:40

Dat wil zeggen dat die persoon X ook hoofdelijk aansprakelijk is voor club Y.
en club Y bestaat juridisch niet zodat iedereen voor zijn eigen stommiteiten aansprakelijk is.

kwestel
Topic Starter

#7 , 25 feb 2013 22:35

Wat ik voornamelijk wil weten : gaat deze persoon ergens de fout in en zoja welke gevolgen zijn er aan verbonden?

denlowie

#8 , 26 feb 2013 08:04

Deze club kan perfect een feitelijke vereniging zijn, en dan kan dit wel!

http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... enigingen/

En wat spullen verkoop betreft de verkoopsites zoals kapaza staan vol met zulke personen en ook de rommelmarkters die één of meerdere keren per week spullen verkopen op rommelmarkten men ziet hun overal opduiken, die hebben meestal ook geen ondernemingsnummer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#9 , 26 feb 2013 11:35

In principe moet je die "occasionele inkomsten" aangeven op je personenbelasting, dacht ik. Maar ik denk dat maar héél weinig "rommelmarkters" dit doen. Als uw inkomsten onder (ik dacht een kleine 1400 €?) per jaar blijven, kan het voldoende zijn dat je deze inkomsten enkel aangeeft in je personenbelasting.

Als de TS dus kan achterhalen wat persoon X jaarlijks verdient aan dit soort activiteiten, kan hij misschien weten of de persoon al dan niet correct bezig is. Geen idee wat de TS zijn motivatie is? Als hij deelneemt an dit soort activiteiten, zou ik me eerder zorgen maken over wie de schade betaalt als er al eens iets gebeurd (ongevallen tijdens dit soort activiteiten, enz...). In principe is het persoon X, maar of hij daar het geld voor heeft / voor verzekerd is???
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#10 , 26 feb 2013 12:08

Je schrijft het is een club van 1 type auto, dus dit kan bv VW GOLF zijn, en hij verkoopt LIDKAARTEN !!

Waarom zou dit geen vereniging kunnen zijn, als men lidkaarten verkoopt zijn er leden, 1 kaart verkocht is één lid???

Waarom zou de inkomsten van de verkoop club niet dienen voor evenementen te organiseren?

Er worden zoveel in Belgie evenementen georganiseerd door clubs die geen vzw zijn maar een simpele feitelijke verenigingen, zelfs de grootste rommelmarkten van Belgie worden georganiseerd door feitelijke verenigingen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kwestel
Topic Starter

#11 , 26 feb 2013 19:37

Je schrijft het is een club van 1 type auto, dus dit kan bv VW GOLF zijn, en hij verkoopt LIDKAARTEN !!

Waarom zou dit geen vereniging kunnen zijn, als men lidkaarten verkoopt zijn er leden, 1 kaart verkocht is één lid???

Waarom zou de inkomsten van de verkoop club niet dienen voor evenementen te organiseren?

Er worden zoveel in Belgie evenementen georganiseerd door clubs die geen vzw zijn maar een simpele feitelijke verenigingen, zelfs de grootste rommelmarkten van Belgie worden georganiseerd door feitelijke verenigingen.
Klopt, het gaat er mij meer om dat deze club geen vereniging is, maar één persoon zelf is.
Het grote probleem met deze persoon is dat hij wilt nadoen wat een vzw kan doen.
En promotiematerialen die hij gratis krijgt, mag hij deze zomaar verkopen?

Franciscus

#12 , 26 feb 2013 22:42

Als de promotieverstrekkers DAT weten zou het wel eens kunnen mislopen.

Gebruiker21

#13 , 27 feb 2013 10:59

Klopt, het gaat er mij meer om dat deze club geen vereniging is, maar één persoon zelf is.
Als er meerder personen een LIDkaart hebben, is het niet meer één persoon, maar een feitelijke vereniging, waarbij iedereen met een LIDkaart, LID is van de vereniging.
Het grote probleem met deze persoon is dat hij wilt nadoen wat een vzw kan doen.
Heu... "nadoen wat een vzw kan doen"? Een vzw kan vanalles doen. Wat "doet deze persoon na"? Het Rode Kruis is ook een vzw. Biedt deze persoon eerstehulp cursussen aan? Een Oxfam wereldwinkel is ook een vzw. Verkoopt deze persoon "eerlijke" producten?

Ik begrijp niet goed waar je naartoe wilt, eigenlijk. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die persoon beweert een VZW te zijn als dit niet zo is. Waarom zou hij dat zeggen? Een VZW "nadoen" lijkt me al helemaal moeilijk...
En promotiematerialen die hij gratis krijgt, mag hij deze zomaar verkopen?
Hangt er van af onder welke voorwaarden hij dat promotiemateriaal gekregen heeft. Als hij dat promotiemateriaal zonder meer gekregen heeft, is het zijn bezit en doet hij ermee wat hij wil.

Misschien moet je eens vertellen wat uw probleem is met deze persoon? Voor zover ik zie doet hij niets illegaals (maar neemt hij een risico door verantwoordelijk te worden gesteld als er eens iets gebeurd). Dus waar wil je naartoe met je vraag? Wil je weten of jij ook risico loopt als je een lidkaart koopt? Wil je deze persoon aanklagen voor iets? Indien ja, welke aanklacht had je in gedachten? En waarom wil je deze persoon aanklagen? Heb je zelf ook zo'n club en snoept hij leden af? Wat is je motief om hier een stok te komen zoeken om een hond te slaan die mogelijks niets verkeerds doet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”