Ex zegt nu al dochter morgen niet af te geven aan partner!!

limburgse
Topic Starter

Ex zegt nu al dochter morgen niet af te geven aan partner!!

#1 , 30 dec 2012 00:23

Ex doet op andere vlakken ook moeilijk maar met de info die ik hier reeds kreeg is er juridisch niets aan te doen. Maar onderstaande is wel van juridische aard (denk ik dan toch)

09/12/2012 gaat echtgenoot mijn dochter ophalen bij haar vader (hij haalt haar al 5j op en het is een rit van 3u als er geen file is) ondertussen zorg ik voor avondeten, was de kleintjes 22md en 8md en leg ze ook slapen. Mijn echtgenoot krijgt bij aankomst direct te horen dat de volgende keer ikzelf dochter moet ophalen. Indien hij er zou staan dan krijgt hij mijn dochter niet mee!! Wanneer echtgenoot met mijn dochter op terug weg is krijg ik een sms van mijn ex: <<dit was de laatste maal dat XXX dochter komen ophalen is. De volgende maal ben jij het of er gaat niet mee. Ik heb geen zin in uw spellekes>>
Ik wacht tot ze thuis zijn om te vragen wat er daar allemaal gebeurt is, zou mijn man iets gevraagd hebben over 22/12 (dochter 12j wil mee met klasgenoten gaan schaatsen, maar dat is periode dat ze bij haar papa verblijft en hij wil niet dat ze gaat. Van mij wel, maar ze is daar dus vragen daar)? Maar hij heeft niets er niet over gezegd of gevraagd.

1° week kerstvakantie is dochter bij mijn ex man. Dochter laat me weten dat ze 29/12 of 30/12 naar haar nonkel gaan(woont 100km afstand). Ik sms haar 29/12 iets voor de middag om te vragen of ze naar haar nonkel gaan. Sms’je terug, ze weet het niet en kan het niet vragen aan slapende papa, maar vraagt waarom ik het wil weten. Ik zeg haar dat ik aan ex man ga vragen omdat ze toch bij haar nonkel zijn die in dezelfde stad woont als mijn ouders ze daar kan worden opgehaald door hen. Wetende dat het 1dag vroeger is dan wat vonnis zegt, maar ze kan steeds bij haar nonkel overnachten… dan haal ik haar later daar wel. Om 16u laat ze sms dat ze niet naar nonkel gaan, papa pas uit bed! En ik vraag of ze morgen gaat. Dochter sms't: <<Neen, papa is mij al komen halen bij u (wonen op 110km van elkaar), en als we naar nonkel gaan is dat korter of gemakkelijker voor u zegt hij (klopt, woon op 30km van haar nonkel)>>. Ik krijg enkele droevige smilies en dat ze daardoor ook niet naar haar oma en opa kan. Ik zeg dat ze zich niets moet aantrekken daarvan.

Rond 18u krijg ik sms van ex man: <<Denk eraan, als je morgen dochter komt halen ze alleen mee gaat als jij het bent en niet als je man het is. Hij krijgt haar niet mee, in vonnis staat dochter zal gehaald worden door vader "ik" en terug door moeder "jij" dus. Ik zeg je nu al als hij hier staat dan bel ik de politie>> Ik vind dit best intimiderend.
Ik geef hierop geen reactie, zou niet zo direct weten wat.
Om 20u sms van dochter om te zeggen dat haar papa hoopt dat hij morgen de politie kan bellen, dan weet haar mama ook waar ze staat.
Ik laat weten dat ze zich hier ook niets van moet in haar hoofdje steken. Ik vind het jammer dat mijn ex haar hiermee opzadelt.

Ik had onderstaand ontvangen van eylis
- vader kan en mag zich niet verzetten tegen je beslissing om iemand aan te wijzen die je dochter afhaalt. Laat hem weten dat dit juist en wettelijk is en dat hij wettelijk strafbaar is als hij op dat ogenblik weigert je dochter mee te geven.
- geef je echtgenoot wel een gehandtekende brief mee waarin je verklaart dat je hem het mandaat verleent je dochter af te halen bij de papa.
Brief ligt dus al in de auto.

Maar bestaat er ergens een wetgeving over of iets dergelijks? Want ik ook al laat ik weten wat eylis schreef, dat is niet genoeg voor hem omdat het niets "officieel" is.
Haar zelf halen is geen oplossing, zit al meer dan een week met een ingegipste voet.

Als hij nog maar denkt gelijk te hebben dan zal hij er alles aan doen zijn gelijk te halen. Ongeacht wie slachtoffer is of wie gekwetst zal worden.
En ik wil niet dat mijn dochter tussen twee vuren zal staan morgen. Mijn echtgenoot heeft al gezegd indien mijn ex de politie belt hij in de wagen gaat wachten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 30 dec 2012 13:24

Rechters doen aan vakjesdenken. De rechters worden letterlijk ingezet in verschillende kamertjes. Zo kan het zijn dat als je moet verschijnen voor de rechter je opgeroepen wordt om te verschijnen in kamer nummer 14. De wijze dat rechter van kamer 14 moet denken en handelen is anders dan vb. die van kamer nummer 2. Laat ons even veronderstellen dat kamer nr. 2 de strafrechter is en kamer nr. 14 de jeugdrechter. Zo zou het kunnen dat rechter die normaal kamer nr. 14 doet ingezet wordt in kamer nr. 2 vb. omdat de jeugdrechter die zeteld in kamer nr.2 plots overleden is. Al die rechters hebben een soort schakelaar in hun hoofd hoe ze moeten denken en hun denken hangt af van de kamernummer.

Waarom het bovenstaande?
Je moet onderscheid maken tussen burgerlijk en strafrechterlijk. Mocht deze zaak in de toekomst een strafrechterlijk kamertje behandeld worden vb. omdat je ex volgens U de kindjes niet afgeeft dan moet die rechter nagaan of het misdrijf al dan niet gepleegd is. De wijze van denken van die strafrechter gebeurd als het ware op basis van "waarheidsvinding". Is er volgens die rechter voldoende bewijs en alles is volgens de spelregels bepaald door de wet verlopen dan zal die strafrechter "schuldig" uitspreken.

Is de zaak een burgerlijke zaak (vb. de jeugdrechter of de kortgedingrechter) dan zal die rechter eerder denken vanuit een "overtuiging". Een bewijs is daar helemaal niet nodig.

Op strafrechterlijk vlak:
Beeld U in dat (ja beeld U in) dat onze bekendste misdadiger even op voorwaarde mag vrij zijn en dat je hem of de paus tegen forse betaling een gehandtekende brief van U meegeeft dat de papa de kindjes aan hem moet megeven. Wel dan zal de papa de kinderen allicht niet meegeven en de papa zal daar naar verwachting ook niet voor gestraft worden door een strafrechter. Hier kan je die strafwet erop nalezen http://www.f4j.be/verblijfsregeling/art ... rafwetboek" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar ik mij op focus is de zinsnede "die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen" Dat is volgens mij de allergrootste kans waar die strafrechter zal op focussen. Kortom met de details dat we hier (niet!) ter beschikking hebben inzake de modaliteiten die de burgerrechter heeft uitgesproken is de kans m.i. wel heel groot dat hier vrijspraak volgt mocht de zaak al voor een strafrechter verschijnen.

Op burgerlijk vlak:
Je zou op basis van art. 387ter BW (ook op die pagina te vinden) naar de jeugdrechter kunnen stappen en de kans dat die jeugdrechter een overteuging heeft dat "Ingeval één van de ouders weigert de rechterlijke beslissingen met betrekking tot de huisvesting van de kinderen of het recht op persoonlijk contact uit te voeren, kan de zaak opnieuw voor de bevoegde rechter worden gebracht" dan kan die jeugdrechter een nieuwe uitspraak doen met nieuwe modaliteiten vb. de moeder of haar man zullen de kinderen afhalen op die data en dat uur.

samenvattend: De gene die hier kinderen kwetst is de burgerrechter*, en die is baas en niet de mama en ook niet de papa ook al denken ze dat vaak. Die burgerrechter is verplicht een uitspraak te doen (vaak op vraag van 1 of zelfs beide ouders) en de ouders (en de Staat) zijn verplicht (cfr. kinderrechtenverdrag) die uitspraak te volgen. Doen de ouders of 1 van hen dat niet dan handelen beide ouders of 1-ouder niet in het belang van het kind.

RR

* omdat die veelal strikte uitspraken doet. Enige flexibiliteit is vaak ver te zoeken, maar juridisch is de uitspraak is wel "in het belang van het kind"

limburgse
Topic Starter

#3 , 31 dec 2012 01:55

Een hele boterham om te lezen. Maar uiteindelijk wist is dus nog niet of mijn man zonder probleem dochter kan halen. Dus heb ik maar oplossing gezocht, zodat dochter zeker naar huis kon komen.
Mijn vader wil haar ophalen en ze mag van mij dan ook bij mijn ouders overnachten. Dochter natuurlijk super blij dat ze alsnog bij oma en opa kan logeren. Mijn vader mag haar dan ook nog eens om 17u gaan ophalen. Dat heeft ex zelf gevraagd.
Om 17u05 krijg ik telefoon van een blije dochter. Dat ze het toch zo lief van ons is dat ze kan logeren. Ook al weet ze niet dat ik haar liever thuis had, wij missen haar hier ook en haar halfzusje (22md) gaat al paar dagen in de kamer rond kijken waar haar "zus" is. Dan denk ik bij mezelf het is mijn ex die haar dit niet gunde omdat het "makkelijker" zou geweest zijn voor mij en mijn man. En ik maak dat dan maar weer goed.
20u sms van mijn ex. <<Ja, nu stuur je uw pa al. xx (mijn man) die had schrik zeker en jij geen tijd voor uw eigen dochter. Zo ziet ge dat ik toch altijd gelijk heb en dat zal niet veranderen>>

Je hoort soms over misdrijven naar ex partners toe, wel dit is voor mij aanleiding geven voor dergelijke.

Ik zie mijn man en kinderen doodgraag, mijn ex behoort nu eenmaal ook in mijn leven, maar ik laat het niet verder bepalen door hem.

Reclame

freelance

#4 , 31 dec 2012 03:15

Kan u alleen maar bewonderen voor uw plichtsgetrouwheid ten opzichte van de kinderen .Alsook voor uw flexibiliteit m.b.t. creatieve oplossingen.
Als uw ex schrijft : " <Ja, nu stuur je uw pa al. xx (mijn man) die had schrik zeker en jij geen tijd voor uw eigen dochter. Zo ziet ge dat ik toch altijd gelijk heb en dat zal niet veranderen>>

Zou een creatieve oplossing dan niet mogelijk zijn in het samen ( u en uw man ) voor één keer , naar ex te rijden om dochter te brengen/ophalen . ( u blijft eventueel wel in de auto ) .
Laat dit dan ook weten aan ex : " dat u wel degelijk tijd heeft " ; zo krijgt hij eens géén gelijk .

Wat u verder schrijft :
"Je hoort soms over misdrijven naar ex partners toe, wel dit is voor mij aanleiding geven voor dergelijke.

...., mijn ex behoort nu eenmaal ook in mijn leven, maar ik laat het niet verder bepalen door hem."

Opletten met deze gedachtengang , dit is volledig tegenstrijdig . ( als het voor u aanleiding is tot ... dan bepaald het WEL uw leven ) .
Verder hoop ik dat iemand een wettekst of gerechtelijke uitspraak kan vinden voor de bewering van Eylis .
Het lijkt mij in elk geval logisch ; uw man is net zo goed familie als de grootouders , en er zou geen bezwaar mogen zijn dat hij de kinderen brengt /haalt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2012 12:57

Wat staat er in het vonnis?
Toch opletten als daar staat partijen dienen er voor te zorgen dat .... dan mag iedere persoon in uw opdracht gaan ophalen.
Als er staat partij één dient te halen dan dient partij één te halen en niemand anders .... tot vonnis gewijzigd is.
Dat is (spijtig genoeg) mijn ervaring..
Een vonnis dient naar de letter van de wet gevolgd te worden.

limburgse
Topic Starter

#6 , 31 dec 2012 15:27

@ Franciscus:
Een vonnis dient naar de letter van de wet gevolgd te worden.
Daar kan ik volledig mee akkoord gaan. En in ons vonnis staat "De vader zal steeds het kind afhalen en de moeder haalt het terug."

Dus, ook al heef ik mijn man of iemand anders schriftelijke toestemming, mijn ex mag dochter toch weigeren mee te geven!!

Er staat verder in het vonnis ook dat dochter op woensdag van 13u tot 19u bij haar vader zal verblijven. Maar al 6j komt hij haar op woensdag niet meer halen, ik doe er niet moeilijk om en dochter ook niet. Hij heeft dat zelf beslist, als compensatie belt wel op woensdag of donderdag ("vergeten" woensdag). En op zijn vraag word dochter door hem om de 14dagen rond 16u gehaald ipv 18u. En dat compenseert hij dan op de zondagavond dat wij dochter om 18u ipv 19u mogen terughalen.
En ook het halen en terughalen, is niet steeds door hemzelf of door mij gebeurt. Nooit problemen hierom...

Hier is de opvolging van het vonnis ook niet zo juist. Dus kan ik mijn ex hier ook over aanspreken... Want hij komt dochter op woe NIET halen,
Sinds ik gevraagd heb voor alimentatie verhoging en bijzondere bijdragen doet hij dwars.

@ freelance
Zou een creatieve oplossing dan niet mogelijk zijn in het samen ( u en uw man ) voor één keer , naar ex te rijden om dochter te brengen/ophalen . ( u blijft eventueel wel in de auto ) .Laat dit dan ook weten aan ex : " dat u wel degelijk tijd heeft " ; zo krijgt hij eens géén gelijk .
Dat hebben mijn man en ik ook al besproken. Maar dan dan bedenk ik mij omdat mijn ex dochter wel laat ophalen door haar opa en het dan ook nog om 17u ipv 18u. Dat laat duidelijk merken dat hij alleen mij wil pesten.

Ik doe aan die spelletjes van hem niet mee. De drang om hem eens deftig mijne waarheid te zeggen is er, maar al bij al levert dat niets op.
Het spijtige is dat 27/12 de vader van mijn ex is overleden. Aanstaande donderdag de as uitstrooing plaats en voordien is er een viering in familiale kring.
Dochter heeft overlijdensbrief bij, en zal aanwezig zijn. Ook al valt dit onder de periode dat ze bij mij is. Ik veronderstelde dat ex mij hierover zou contacteren, want uiteindelijk is het zijn familie en zou ik het niet gepast vinden om zelf aanwezig te zijn. Maar hij laat weeral via dochter weten dat hij mij niet contacteert. Ze heeft de brief waarop de uren staan en dat is voldoende!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jan 2013 16:32

Maak een lijst van alle inbreuken die hij al heeft gedaan inzake het omgangsrecht.
Dan moet u vb met uw advocaat afspreken of het interessant is om steeds meldingen en PV's te laten opmaken.
(Volgens mij is het dat steeds) ... maar het houdt wel in dat u tot in de puntjes het vonnis moet uitvoeren of geeft u (ten voordele van het kind wel zaken toe)
Bestaat de kans - mogelijk al gevraagd - om toch eens met een bemiddelaar samen te zitten.
Persoonlijk vind ik het niet gepast om via de kinderen te corresponderen.
Hier is al eens aangehaald een boekje dat mee over en weer gaat.
en er zou nu ook een website bestaan die via paswoord door beide partijen kan gebruikt worden.

http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”