09/12/2012 gaat echtgenoot mijn dochter ophalen bij haar vader (hij haalt haar al 5j op en het is een rit van 3u als er geen file is) ondertussen zorg ik voor avondeten, was de kleintjes 22md en 8md en leg ze ook slapen. Mijn echtgenoot krijgt bij aankomst direct te horen dat de volgende keer ikzelf dochter moet ophalen. Indien hij er zou staan dan krijgt hij mijn dochter niet mee!! Wanneer echtgenoot met mijn dochter op terug weg is krijg ik een sms van mijn ex: <<dit was de laatste maal dat XXX dochter komen ophalen is. De volgende maal ben jij het of er gaat niet mee. Ik heb geen zin in uw spellekes>>
Ik wacht tot ze thuis zijn om te vragen wat er daar allemaal gebeurt is, zou mijn man iets gevraagd hebben over 22/12 (dochter 12j wil mee met klasgenoten gaan schaatsen, maar dat is periode dat ze bij haar papa verblijft en hij wil niet dat ze gaat. Van mij wel, maar ze is daar dus vragen daar)? Maar hij heeft niets er niet over gezegd of gevraagd.
1° week kerstvakantie is dochter bij mijn ex man. Dochter laat me weten dat ze 29/12 of 30/12 naar haar nonkel gaan(woont 100km afstand). Ik sms haar 29/12 iets voor de middag om te vragen of ze naar haar nonkel gaan. Sms’je terug, ze weet het niet en kan het niet vragen aan slapende papa, maar vraagt waarom ik het wil weten. Ik zeg haar dat ik aan ex man ga vragen omdat ze toch bij haar nonkel zijn die in dezelfde stad woont als mijn ouders ze daar kan worden opgehaald door hen. Wetende dat het 1dag vroeger is dan wat vonnis zegt, maar ze kan steeds bij haar nonkel overnachten… dan haal ik haar later daar wel. Om 16u laat ze sms dat ze niet naar nonkel gaan, papa pas uit bed! En ik vraag of ze morgen gaat. Dochter sms't: <<Neen, papa is mij al komen halen bij u (wonen op 110km van elkaar), en als we naar nonkel gaan is dat korter of gemakkelijker voor u zegt hij (klopt, woon op 30km van haar nonkel)>>. Ik krijg enkele droevige smilies en dat ze daardoor ook niet naar haar oma en opa kan. Ik zeg dat ze zich niets moet aantrekken daarvan.
Rond 18u krijg ik sms van ex man: <<Denk eraan, als je morgen dochter komt halen ze alleen mee gaat als jij het bent en niet als je man het is. Hij krijgt haar niet mee, in vonnis staat dochter zal gehaald worden door vader "ik" en terug door moeder "jij" dus. Ik zeg je nu al als hij hier staat dan bel ik de politie>> Ik vind dit best intimiderend.
Ik geef hierop geen reactie, zou niet zo direct weten wat.
Om 20u sms van dochter om te zeggen dat haar papa hoopt dat hij morgen de politie kan bellen, dan weet haar mama ook waar ze staat.
Ik laat weten dat ze zich hier ook niets van moet in haar hoofdje steken. Ik vind het jammer dat mijn ex haar hiermee opzadelt.
Ik had onderstaand ontvangen van eylis
Brief ligt dus al in de auto.- vader kan en mag zich niet verzetten tegen je beslissing om iemand aan te wijzen die je dochter afhaalt. Laat hem weten dat dit juist en wettelijk is en dat hij wettelijk strafbaar is als hij op dat ogenblik weigert je dochter mee te geven.
- geef je echtgenoot wel een gehandtekende brief mee waarin je verklaart dat je hem het mandaat verleent je dochter af te halen bij de papa.
Maar bestaat er ergens een wetgeving over of iets dergelijks? Want ik ook al laat ik weten wat eylis schreef, dat is niet genoeg voor hem omdat het niets "officieel" is.
Haar zelf halen is geen oplossing, zit al meer dan een week met een ingegipste voet.
Als hij nog maar denkt gelijk te hebben dan zal hij er alles aan doen zijn gelijk te halen. Ongeacht wie slachtoffer is of wie gekwetst zal worden.
En ik wil niet dat mijn dochter tussen twee vuren zal staan morgen. Mijn echtgenoot heeft al gezegd indien mijn ex de politie belt hij in de wagen gaat wachten.