allimentatie voor zoon van 24 jaar

bieke77
Topic Starter

allimentatie voor zoon van 24 jaar

#1 , 28 okt 2014 12:31

Ben ik verplicht om alimentatie te betalen voor mijn nog studerende zoon van 24 jaar. hij woont bij zijn vader en diens vriendin. deze hebben beiden een inkomen. ikzelf woon alleen en werk 4/5. zo ja :Moet ik dit geld dan verplicht op de rekening van mijn ex-man storten of mag ik dit ook rechtstreeks aan mijn zoon geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 okt 2014 13:04

watzegt het vonnis?

bieke77
Topic Starter

#3 , 28 okt 2014 15:53

er is geen vonnis. we zijn 5 jaar geleden gescheiden met onderlinge toestemming. mijn ex-man is 5 jaar in onze woning blijven wonen met onze zoon. in ruil moest ik 5 jaar geen alimentatie betalen. dit stond in de echtscheidingsakte. nu hij is verhuisd en het huis is verkocht, eist hij geld voor onze zoon.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2014 16:01

En staat er in de overeenkomst voorafgaand aan echtscheiding bij onderlinge toestemming ook wat er na die vijf jaar aan onderhoudsgeld moet betaald worden?

Franciscus

#5 , 28 okt 2014 16:11

Authentieke akte dan?

Raar dat er geen vonnis is.
Is vermoedelijk een EOT klopt dat?

eylis

#6 , 28 okt 2014 16:42

Als je al alimentatie zou moeten/willen betalen, mag je die aan je meerderjarige zoon geven. Hij mag ook zijn kinderbijslag zelf ontvangen. Voor afrekening kosten ed. regelt hij dan alles zelf met zijn vader. Nu als ik het EOt snap, denk ik dat het er van uit ging dat je toen 19jarige zoon binnen de 5 jaar zijn studies zou afronden. Wat kan kloppen: na het humaniora nog 4 jaar master. Dat er in het EOT niet verder is uitgewijd over wat er moet gebeuren als de studies niet afgerond waren, is nu vervelend, want je hebt geen richtlijn hoe je dat nu moet interpreteren. Is de zoon met vrucht door zijn studiejaren gerold of hier en daar blijven hangen, opniew proberen en van dat meer? Tja: je mag verwachten dat een student zijn best doet of oordeelkundig kiest voor een studie die hij minstens aankan. Als dat niet het gaval is, zou ik de verantwoordelijkheid bij de student leggen. Elk jaar dat hij nu studeert, betaalt hij zef. Telkens hij slaagt, krijgt hij de studiekosten van dat jaar terugbetaald. Is een systeem dat erg goed werkt bij minder gemotiveerde studenten :-)

bieke77
Topic Starter

#7 , 28 okt 2014 17:39

in de overeenkomst voor de echtscheiding staat niets over wat er moet gebeuren na die 5 jaar. mijn zoon studeert sinds zijn 18 jaar aan de unief. hij volgt daar een opleiding die normaal in het beste geval 5 jaar zou duren. hij is nu aan zijn zevende jaar begonnen omdat hij nog steeds in drie vakken niet was geslaagd. Hij doet wel zijn best in school, maar blijkbaar was zijn studiekeuze wat te hoog gegrepen. Ik vind wel dat hij dit extra jaar verder moet doen, zodat hij eindelijk een diploma kan behalen.

eylis

#8 , 28 okt 2014 17:49

ai, het klassieke probeem mbt. het nieuwe modulesysteem in het universitair onderwijs. Dat betekent dat hij slechts 3 vakken moet afwerken dit jaar. Dat is géén voltijdse bezigheid. In mijn kennissenkring en ook met mijn kinderen heb ik dat afgesproken: de volgende practische oplossing: De ouders bijven tot op zekere hoogte de student onderhouden. Maar doordat de student in dat laatste "overgebleven modules' jaar geen volle dagen lescollege heeft, géén verschillende papers te schrijven (enkel voor die vakken die hij moet afwerken) is er tijd en ruimte voor een studentenjob. Mijn kinderen doen dat nu al (1ejaars) en ze zeggen dat ze ook wat gaan sparen voor als er zich op het einde van hun studietraject zo'n accidentjes zouden voordoen, of als ze nog een master na master willen doen. je kan dus gerust een inspanning van je zoon verwachten. Leert hij zich ook een beetje organiseren.

basejumper

#9 , 28 okt 2014 18:36

Gezond verstand. Als je vindt dat hij verder moet studeren - wat ik heel logisch acht - zijn er ook kosten aan verbonden. En gezien jij en je ex de ouders zijn is het ook logisch dat beide ex ouders daarin bijdragen. het inkomen van de nieuwe vriendin is daarin weinig relevant. Zij heeft geen band met je zoon en heeft mogelijk zelf kinderen (en verplichtingen)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bieke77
Topic Starter

#10 , 28 okt 2014 19:08

bedankt voor jullie reacties.

Franciscus

#11 , 28 okt 2014 21:46

https://www.google.be/search?client=ubu ... swaK1YGABw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/rechtstreekse-betal ... e-kinderen" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”