Aanpassing alimentatie

Antje1
Topic Starter

Aanpassing alimentatie

#1 , 31 mar 2015 11:28

Graag had ik wat raad gehad over de mogelijkheden ivm een aanpassing of wijziging in de alimentatie voor mijn 18 jarige dochter.

13 jaar geleden scheidde ik van de vader van mijn enige dochter. Toen werd overeengekomen bij de notaris bij de inkoop door mij van ons huis dat mijn ex-man een minimum aan alimentatie zou betalen zodat ik het huis kon inkopen.
Toe zei de notaris mij dat dit geen enkel juridisch nut had maar ik heb me al die jaren aan mijn woord gehouden.
Nu mijn dochter ouder wordt kost het me meer en meer om in haar onderhoud te voorzien.
Haar vader betaalt naast de maandelijkse alimentatie (125 euro) praktisch niets of er moet lang naar gevraagd worden. Wat zakgeld of een paar nieuwe sportschoenen wil hij niet geven of kopen.
Ik zal toch genoodzaakt zijn om stappen te ondernemen om maandelijks te kunnen blijven rondkomen.
Moet ik daarvoor een advocaat raadplegen of naar de vrederechter stappen en klopt het dat onze afspraak van 13 jaar geleden eigenlijk niet wettig is juridsich gezien?
Ik wil het liever niet hard spelen maar wil wel mijn dochter een normale levensstandaard geven.
Haar vader heeft met zijn huidige vrouw nog 3 kinderen (halfzusje en broertjes van mijn dochter).

Groeten,
Ann.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 31 mar 2015 13:08

Hoe werd die afspraak genoteerd?

Antje1
Topic Starter

#3 , 31 mar 2015 13:20

In de akte bij de inkoop van het huis bij de notaris. Hoe het precies geformuleerd staat moet ik nakijken en laat het hier weten.

Reclame

EDCburo

#4 , 01 apr 2015 12:08

Een aanpassing kan als je kan aantonen dat er buitengewone omstandigheden zijn die een aanpassing noodzaken. Maw het gaat er om aan te tonen dat de onderhoudsbijdrage en het kindergeld niet volstaan om de kosten te dekken.
De formuleringen in de notariële echtscheidingsakte zijn echter cruciaal. Zowel inzake ‘minimum aan alimentatie’ (zin die ik niet begrijp) en over welke kosten van de dochter maandelijks worden gedekt, en welke kosten apart worden afgerekend.
Alvorens een procedure te starten via advocaten (tijdrovend, kostelijk en finaal een opgelegd vonnis door de rechter) is het aangewezen om met uw ex tot een overeenkomst te komen. Dat kan bvb via bemiddeling. Indien uw ex niet bereid is om samen aan tafel te zitten om de situatie te bespreken en een aanpassing door te voeren, dan rest u jammer genoeg niets anders dan een procedure in te stellen. Doe dit dan met een advocaat die vertrouwd is met familierecht. Via http://www.advocaat.be/ZoekAdvocaat.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; kan u gericht zoeken.
Ik wens je alle succes toe. Eric De Corte, erkend bemiddelaar – http://www.ericdecorte.be" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#5 , 02 apr 2015 11:08

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.§ 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij verzoekschrift op tegenspraak, overeenkomstig de artikelen 1034bis tot 1034sexies.Art.1321. § 1. Behoudens akkoord van de partijen over het bedrag van de onderhoudsbijdrage in het belang van het kind, vermeldt elke rechterlijke beslissing die de onderhoudsbijdrage vaststelt op grond van artikel 203, § 1, van het Burgerlijk Wetboek volgende elementen :
1° de aard en het bedrag van de middelen van elk van de ouders door de familierechtbank in acht genomen op grond van artikel 203, § 2, van het Burgerlijk Wetboek;
2° de gewone kosten waaruit het budget voor het kind is samengesteld alsook de manier waarop deze begroot zijn;
3° de aard van de buitengewone kosten die in acht genomen kunnen worden, het deel van deze kosten dat elk van de ouders voor zijn rekening dient te nemen alsook de modaliteiten voor de aanwending van deze kosten;
4° de verblijfsregeling van het kind en de bijdrage in natura van elk van de ouders in het levensonderhoud van het kind tengevolge van deze verblijfsregeling;
5° het bedrag van de kinderbijslag en van de sociale en fiscale voordelen van alle aard die elk van de ouders voor het kind ontvangt;
6° de inkomsten die elk van de ouders in voorkomend geval ontvangt uit het genot van de goederen van het kind;
7° het aandeel van elk van de ouders in de tenlasteneming van de kosten voortvloeiende uit artikel 203, § 1, van het Burgerlijk Wetboek en de daarop eventueel vastgestelde onderhoudsbijdrage, evenals de modaliteiten voor de aanpassing ervan op grond van artikel 203quater van het Burgerlijk Wetboek;
8° de bijzondere omstandigheden van de zaak die in acht genomen zijn...”(Gerechtelijk Wetboek).

Een advocaat is in principe hiervoor niet onmisbaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”