Studiebeurs

cocohilde
Topic Starter

Studiebeurs

#1 , 19 jul 2013 23:11

In maart 2013 ontvang ik studiebeurs voor dochter die kotstudent is, mijn zoon krijgt geen beurs wegens onvoldoende studiepunten.
Nu blijkt na 2 maanden dat hoge school formulier voor studietoelage niet correct invulde en hij toch recht heeft op toelage. Ik vraag herhaalde malen heb je al nieuws over studietoelage, nee nog niets. Ik krijg argwaan en neem contact op met dienststudietoelagen en krijg na lang aandringen info, mijn zoon is bij mij ingeschreven en meerderjarig. Mijn zoon heeft een beurs ontvangen van 2.500 euro als kotstudent. Ik spreek hem erover aan dat ik de beurs wens te krijgen omdat de studiekosten ruim 4000 euro zijn. Hij weigert, hij houdt het geld als zakgeld, daarenboven krijgt hij ook nog maandelijks een leefloon van OCMW omdat ex tot op heden geen cent betaalde voor kinderen en we op rand van armoede leven. Wat kan ik doen? Ik heb mijn onderhoudsplicht volbracht, maar dit ruikt naar diefstal. Ik betaal alles voor zoon, buiten zijn gsm rekening van 10 euro om de 2 maanden. Is leuk studeren, moeder bekostigd alles en ongeveer 500 euro zakgeld per maand er nog bij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 20 jul 2013 22:26

Uw zoon heeft duidelijk weinig inlevingsvermogen in uw situatie. Mi moet die studietoelage voor elk van de ouders voor de helft in mindering gebracht worden. ? Eens met OCMW gaan praten ?

cocohilde
Topic Starter

#3 , 21 jul 2013 10:06

Inderdaad zoon heeft zeer weinig inlevingsvermogen: heeft autismespectrumstoornis en is hoogbegaafd. Ik probeer hiermee rekening te houden en zo goed mogelijk in belang van ons allen te handelen. Hij heeft dominante vriendin die rechtspraktijk studeerde en hem manipuleert. Ik heb een arrest van Jeugdrechter in Hoger Beroep dat zegt dat de studiebeurs moet worden afgetrokken van de studiekosten, dit arrest is bindend. Ik heb hem dit laten lezen, nee ik betaal de studiebeurs niet terug. Hij is vertrokken en woont samen met vriendin bij haar ouders. Ik probeer te praten met ouders, die zijn overtuigd door dochter en keuren houding van zoon goed. Ik ben van plan deurwaarder te sturen om zo geld terug te krijgen, bovendien heeft hij nu 6 weken zeer goed betaalde vakantiejob, dus er zijn centen. Ik ben ten einde raad, ik wil dit allemaal niet, maar soms heb je geen keuze. De begeleider van OCMW is met vakantie, daar ga ik zeker mee praten.

Reclame

eylis

#4 , 21 jul 2013 11:34

Maar dit is toch heel eenvoudig op te lossen???
Zoon is meerderjarig en ontvangt zelf zijn studiebeurs voor kot en studies. dit studiejaar hebt u alle studiekosten betaald.
U laat hem weten per mail dat vanaf nu elke factuur die nog voor studiekosten binnenkomt (vorig en volgend jaar) doorstuurt naar hem, zodat hij die kan betalen van de studietoelage.

Laat hem ook weten dat de OCMW graag zal vernemen dat hij - vermits hij een leefloon van hen ontvangt - ook studentenjobs doet.

Maar hoe komt het toch dat u nog zijn facturen betaalde? Als hij ZELF van OCMW leefloon krijgt, heeft hij zich toch zelfstandig laten verklaren??Dan moet hij zijn financiele zaakjes zelf regelen. Niet u

cocohilde
Topic Starter

#5 , 21 jul 2013 15:00

Je opmerkingen zijn terecht, maar mijn zoon is geen zelfstandige student. Mijn zoon ontvangt een maandelijkse toelage van het OCMW om mij financieel te ontlasten, maar dat is zeker niet voldoende om studies te betalen. Ik had 4 jaar geen enkel contact met hem, mei 2012 staat hij bij me op de stoep omdat leven met vader onhoudbaar is. In september gaat hij op kot, maar ex betaalt niets, geen alimentatie. Ik schiet alles voor en laat hem leefloon houden, ik beloof met kindergeld en eventuele beurs zijn studies te betalen. De zaak gaat naar hoger beroep en ondertussen loopt zoon van 13j ook weg bij vader, dus op 1 december 2012 leef ik van vervangingsinkomen, kindergeld voor 2 kinderen en leefloon van dochter. Mijn situatie is onhoudbaar, maar ondertussen redden we het wel. Maart 2013 ontvangt dochter hoogste studiebeurs en zoon krijgt niets. Na verloop van tijd blijkt dat hoge school vergissing maakte en hij toch beurs gaat krijgen. Hij laat de beurs op zijn rekening storten en verzwijgt dat hij ze kreeg. Ik was zeer duidelijk van in het begin: je mag leefloon houden, ik betaal studies met beurs en kindergeld. Maar blijkbaar was dat niet genoeg. Ik heb arrest van hoger beroep, waarin duidelijk staat dat beurs in mindering moet worden gebracht met studiekosten. Hij negeert arrest. Voor volgend academiejaar kan hij zijn plan trekken met de beurs en leefloon, maar in 2012-2013 moest ik betalen, mijn zoon had geen spaarcenten meer, door vader gebruikt om studiekosten van zoon te betalen. 2012- 2013 moet hij mij de beurs geven, anders geraak ik in de problemen. Tot op heden kreeg ik voor 3 kinderen van ex 2x 300 euro voor alimentatie gespreid over een periode van 4,5 jaar, alleen mijn dochter is heel die periode bij mij, de anderen minder lang.

lucgescheiden

#6 , 21 jul 2013 15:39

Uiteraard is het zo dat kinderen de nodige verantwoordelijkheden dienen te kennen tegenover hun ouders,
maar wat staat hierover in de wet?
De wet stelt de plichten bij de ouders, zij stelt hen verantwoordelijk voor de studiekosten en leefkosten van hun kinderen zolang deze studeren.

Het Arrest is iets tussen de beide co-ouders, en zo vrees ik: voor het kind niet bindend.
Uit respect voor het co-ouderschap had moeder de nodige afspraken kunnen gaan maken met vader.

Blijkbaar was dit onmogelijk en moest het OCMW bijspringen, ik vrees dan vader hiermede buiten schot zal
blijven, tenzij het OCMW dit leefloon zelf wenst stop te zetten.
Maar wie moet daarvoor gaan zorgen?

Zoonlief zal door de ouders van vriendin niet zomaar op straat kunnen worden gezet wanneer deze zijn
domiciliatie daar heeft gezet. Dit zou wel eens een probleem kunnen worden van zodra de 2500 euro erdoor is.
Moeder loopt wellicht een levenslange vete op met haar zoon, wanneer ze voor 'haar' 2500 euro gaat
procederen. En vader blijft buiten schot.

Ik vrees dat er voor geen der partijen nut valt behalen. Tenzij zij rond de tafel gaan zitten en samen tot een minnelijke schikking kunnen komen.
Handige documenten voor Personenrecht

cocohilde
Topic Starter

#7 , 21 jul 2013 17:10

Mijn zoon heeft nog steeds zijn adres bij mij staan, ik zal geen cent meer aan hem betalen en de onderhoudsbijdrage en kindergeld blijven innen. Ik heb zijn kot opgezegd, hij had nieuw contract afgesloten en de eigenaars vertelt dat ik niet de middelen heb om te betalen. Mijn zoon zijn leefloon zet ik stop, via OCMW omdat dat van mijn inkomen afhangt of hij dat krijgt. Ik verwacht eigenlijk dat OCMW het uitgekeerde leefloon terugvordert, de afspraak was duidelijk, gekregen om mij financieel te ontlasten en niet om mij te bestelen. Aan het leefloon zijn voorwaarden verbonden en als ik OCMW inlicht dat hij dat gebruikte om zichzelf te verrijken, mag hij dat zeker en vast teruggeven. Ik zal niet nalaten een deurwaarder te sturen, het arrest zegt studiebeurs in mindering brengen en desnoods neem ik dossier mee naar de beslagrechter daar moet ik toch heen voor ex. Erven zal hij geen cent, omdat ik niets heb. Maar als ik later hulpbehoevend ben zal ik wel eerst bij hem aankloppen via OCMW omdat hij zich het meest onrechtmatig toe-eigende. Kinderen hebben ook onderhoudsplicht ten opzichte van hun ouders die behoeftig zijn, in eerste instantie mag ik nu zelfs zeggen dat ik behoeftig ben. Dus of hij er zo maar mee weggeraakt is een andere zaak.

lucgescheiden

#8 , 21 jul 2013 17:42

U doet uiteraard wat u acht te moeten doen.
Als ouder blijf ik er echter van overtuigd dat men geen respect afdwingt op basis van haat, en
is het niet net dat wat je van je zoon verlangt?
Handige documenten voor Personenrecht

cocohilde
Topic Starter

#9 , 21 jul 2013 18:20

Nee, haatdragend ben ik niet. Er waren duidelijke afspraken, ik heb hem uit de nood geholpen. Waardoor ik mezelf en mijn 2 andere kinderen veel heb moeten ontzeggen. Ik weet nu dat hij me belogen en bestolen heeft, dus einde oefening voor hem en voor mij zoveelste levensles. Door zijn autismespectrumstoornis zal hij nog vaker in de problemen gaat komen, op mij kan hij niet meer rekenen alle financiele reserves zijn op. Mijn vertrouwensarts heeft me half jaar geleden al gezegd dat ik hem buiten moest zetten, omdat hij het ene probleem na het andere veroorzaakte. Het was psychologische terreur.

eylis

#10 , 21 jul 2013 22:05

cocohilde, je moet je niet verantwoorden. En je vraagt hier om juridische informatie: we gaan ons daartoe beperken :-)Het is inderdaad een zeer complexe situatie en je blijft er zeer sereen onder. Je eerste refelx is zeker juist: spreek de situatie helemaal door met de OCMW-dossierbeheerder. als je zoon inderdaad financiele hulp gekregen heeft onder bepaalde voorwaarden en die zijn niet gerespecteerd, dan zal zelfs het OCMW stappen ondernemen om die gelden terug te vorderen. Zeker ook het vonnis laten inkijken waaruit blijkt dat de beurs in mindering gebracht moet worden voor de studiekosten.
Courage.

Terug naar “Echtscheiding”