onderhoudsgeld en kinderbijslag

stressgirl
Topic Starter

onderhoudsgeld en kinderbijslag

#1 , 02 sep 2015 06:53

Hallo,

Kan iemand me aub vertellen waarvoor kindergeld en onderhoudsbijdrage dient want onze advocaat weet het blijkbaar niet :-(
of wil het niet weten.
De ex van mijn vriend krijgt 1000€ in totaal elke maand (onderhoudgseld + kindergeld samen) voor 3 kinderen en nu moet mijn vriend blijkbaar voor alle andere kosten ook ng eens tussen komen? Van het kleinste doktersbezoek tot een doosje dafalgan bij de apotheek?
Dat zijn blijkbaar allemaal "buitengewone kosten"

Zijn ex kwam vorig jaar af met een stapel facturen en kasticketjes van bijna 3 jaar ver, zij heeft deze nooit aan ons bezorgd en er zitten naar onze mening een aantal zaken tussen die ongegrond zijn, dit zit nu reeds 2 jaar in behandeling bij de rechtbank en advocaten en de uiteindelijke conclusie zou zijn dat we alles moeten betalen, desondanks ze nooit niets overlegd heeft en ons nooit geen facturen bezorgd heeft.
De rechtbank zegt, zij legt nu de facturen voor, dus betaal maar.
Hoe kan je in godsnaam bewijzen dat je iets niet gekregen hebt??
Zijn ex beslist alles alleen, zelfs schoolkeuzes vd kinderen, ......echt alles moeten wij via de kinderen "toevallig" te weten komen.
Ze gaat zelfs met haar vriend naar oudercontacten en zegt dat hij de vader is of zegt dat de echte vader vd kids dood is....

Dus mogen wij nu alle 2 gaan werken om madam haar levensstandaard te onderhouden.

Nogthans staat in de EOT duidelijk vermeld: mits voorafgaand overleg en dit alles indien het onderhoudsgeld overschreden wordt, maar volgens onze advocaat telt dat niet....

Ik vind dit alles heel onrechtvaardig en weet nu intussen dat een man hier in Belgie bij een echtscheiding géén rechten heeft maar alleen maar moet betalen voor zijn overspelige ex.

Maar madam gaat slechts parttime werken, nu en dan eens bijverdienen in het zwart en woont samen in een sociale woning met haar partner en ze profiteert van alles doordat ze "zogezegd" alleenstaande moeder is van 3 kinderen?? Aja want de domicilie van die vriend staat niet bij haar hé...
Ze kan verdorie meer dan ons en wij gaan beide full time gaan werken!

Hoe meer je hier liegt en bedriegt in Belgie hoe meer je krijgt.

Als je tegen buitenstaanders het verhaal vertelt reageert men met ongeloof, hoe komt het dan dat wij bij de Belgische wetgeving overal met onze kop tegen de muur lopen??

Had ik geweten ten tijde van mijn scheiding dat een vrouw zo haar man kan pluimen, dan kon ik dat gerust ook gedaan hebben bij mijn ex, maar ik ben zo achterbaks niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 02 sep 2015 07:35

In België is er co-ouderschap, tenzij je partner uit zijn ouderlijke rechten is gezet. Je partner heeft dus recht om zich bezig te houden met de opvoeding van de kinderen. Dit moet je natuurlijk best ook actief uitoefenen, dus bvb op dagen dat er oudercontact is, ga je ook naar dat oudercontact. Omwille van de rust van de school, kondig je dit best vooraf aan en vraag je eventueel een contact zonder de ex aan (als de school dat wil). Hij heeft ook evenveel recht over de schoolkeuze. Op het moment dat een keuze zich dus opdringent, laat je partner weten wat zijn/haar voorkeur is en regelt dan, eventueel via bemiddeling, een afspraak.

ALS je man geen initiatief neemt of alles weigert, is de kans groot dat de rechter standaard alle kosten effectief laat delen, na aftrek van kindergeld/reeds betaalde alimentatie. Wij kunnen niet oordelen over de correctheid van die kosten zonder het vonnis en een overzicht van de kosten. Een doktersbezoek bij een huisarts is in principe geen buitengewone kost, een doktersbezoek van een kind die maandelijks op doktersbezoek moet omwille van een ernstige ziekte is dat dan wél weer.

U kan een valse domicilie altijd aangeven bij de politie, zowel in de gemeente waar de persoon effectief woont als in de gemeente waar hij niet meer woont.

Best je verhaal wel zo correct neerschrijven:
"Zijn ex kwam vorig jaar af met een stapel facturen en kasticketjes van bijna 3 jaar ver, zij heeft deze nooit aan ons bezorgd en er zitten naar onze mening een aantal zaken tussen die ongegrond zijn, dit zit nu reeds 2 jaar in behandeling bij de rechtbank en advocaten en de uiteindelijke conclusie zou zijn dat we alles moeten betalen, desondanks ze nooit niets overlegd heeft en ons nooit geen facturen bezorgd heeft."

maw: vorig jaar (2014) kwam ze af met ticketjes vanaf 2012. Dit zit al sinds 2013 in behandeling... iets klopt hier niet. Niet dat je daarom liegt, maar het komt alvast niet correct over.

stressgirl
Topic Starter

#3 , 02 sep 2015 10:08

Dank je voor je reactie.

We hebben dit reeds meerdere malen gezegd dat ze ons nooit op de hoogte houdt.

Mijn vriend wil zich zeker engageren met de opvoeding van zijn kinderen!
Doch worden wij van niks op de hoogte gehouden betreffende oudercontacten, steeds nemen we zelf contact op met de school.
Zijn ex heeft echter reeds tot 2x toe onze gegevens laten wijzigen in school vd kids zodat we geen info zouden ontvangen.
Van de oudste zoon krijgen we helemaal geen info, hij is reeds 18, volgt deeltijds onderwijs en in school weigeren ze iedere info mee te geven omdat dit schending vd privacy zou zijn.
Rapporten krijgen we enkel van het dochtertje te zien als ze die niet vergeet van mee te geven.
Wij kunnen maar vragen en actie ondernemen maar als je overal met je kop tegen de muur loopt zakt de moed je wel in de schoenen.

De regeling vd kinderen is bezoekrecht, om de 14 dagen in het weekend (met uitzondering van schoolvakanties zijn)
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en werkt 15u per dag, co-ouderschap is dus geen optie.

Ja idd, ik kan begrijpen dat het verwarrend overkomt, ik zal het wat duidelijker uitleggen. (ik ben zo danig over mijn toeren dat ik teveel wil vertellen in een korte tekst)
er zijn kasticketjes en facturen van 2012 tot en met begin 2014.
Halverwege 2014 stuurde ze een deurwaarder op ons af om een bedrag van 2800€ te eisen.

Sedert 2013 zijn we reeds met een advocaat bezig omdat ze de EOT toen al niet nakwam en geen overleg pleegde.

Wij willen niks liever dan gewoon overeen komen ten voordele vd kinderen maar zij wil langs geen kanten meewerken.
2x bemiddeling en ze loopt gewoon weg als men haar op de vingers tikt.

Valse domicilie reeds meerdere malen aangegeven aan sociale woonmaatschappij en aan de politie, ze is reeds betrapt geweest maar wij als burgelijk partij krijgen daar niks van te horen en ook de advocaat doet er niks mee.
Haar vriend heeft het dochtertje van mijn vriend reeds blauwe plekken bezorgd, ook daarvan klacht neergelegd, wederom gebeurt daar niks mee.

Dat is het probleem juist, er wordt helemaal geen rekening gehouden met de alimentatie en het kindergeld, onze advocaat zegt gewoon om te betalen, ik snap dat allemaal niet :-(

We vragen iedere keer om ons de nodige facturen te bezorgen indien er buitengewone kosten zijn, maar ze weigert van die te geven of ze zegt dat ze geen facturen krijgt en dat alles via domiciliering gebeurt. (ze spreekt zichzelf ook tegen)
Wat betreft ziekenhuisopnames, deze heeft ze ons echter wel laten weten, maar we hebben maanden moeten vragen om een kopie van de factuur te krijgen, we hebben zelfs 1 keer naar het ziekenhuis zelf moeten schrijven om een kopie te krijgen want zij weigerde die te geven, een kopie kost teveel geld en tijd was haar antwoord.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, ik kan zoveel vertellen dat het niet allemaal op 1 pagina zou passen, ik heb een heel beknopte samenvatting proberen te maken van m'n verhaal.

Alvast bedankt voor de info

Reclame

JPV

#4 , 02 sep 2015 20:20

Dank je voor je reactie.

We hebben dit reeds meerdere malen gezegd dat ze ons nooit op de hoogte houdt.

Mijn vriend wil zich zeker engageren met de opvoeding van zijn kinderen!
Doch worden wij van niks op de hoogte gehouden betreffende oudercontacten, steeds nemen we zelf contact op met de school.
Zijn ex heeft echter reeds tot 2x toe onze gegevens laten wijzigen in school vd kids zodat we geen info zouden ontvangen.
Van de oudste zoon krijgen we helemaal geen info, hij is reeds 18, volgt deeltijds onderwijs en in school weigeren ze iedere info mee te geven omdat dit schending vd privacy zou zijn.
Je hebt wel degelijk recht op informatie OVER de school, maar idd niet noodzakelijk van school. Hij is meerderjarig en kan dus zelf bepalen wie welke informatie over hem krijgt. Dit wil echter niet zeggen dat hij geen respect verplicht is aan zijn ouders (beide) en dus (beide) ouders moet inlichten. Zoniet KAN een rechter (dus niet jezelf) oordelen dat onderhoudsplicht niet meer verschuldigd is.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 088#p16088
Rapporten krijgen we enkel van het dochtertje te zien als ze die niet vergeet van mee te geven.
Wij kunnen maar vragen en actie ondernemen maar als je overal met je kop tegen de muur loopt zakt de moed je wel in de schoenen.
http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=13584

Wijs de school op hun (informatie)plichten. De school moet natuurlijk maar 1 keer een rapport geven, het kind moet dat nog altijd zelf meenemen.
De regeling vd kinderen is bezoekrecht, om de 14 dagen in het weekend (met uitzondering van schoolvakanties zijn)
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en werkt 15u per dag, co-ouderschap is dus geen optie.
co-ouderschap is er al, co-verblijfschap is wel een optie als je vriend een job zou zoeken met minder uren waardoor hij meer aandacht aan zijn kinderen kan geven.
Ja idd, ik kan begrijpen dat het verwarrend overkomt, ik zal het wat duidelijker uitleggen. (ik ben zo danig over mijn toeren dat ik teveel wil vertellen in een korte tekst)
er zijn kasticketjes en facturen van 2012 tot en met begin 2014.
Halverwege 2014 stuurde ze een deurwaarder op ons af om een bedrag van 2800€ te eisen.
de niet-betwiste bedragen dien je voor de helft te betalen, de betwiste bedragen kan je negeren.
Sedert 2013 zijn we reeds met een advocaat bezig omdat ze de EOT toen al niet nakwam en geen overleg pleegde.

Wij willen niks liever dan gewoon overeen komen ten voordele vd kinderen maar zij wil langs geen kanten meewerken.
2x bemiddeling en ze loopt gewoon weg als men haar op de vingers tikt.

Valse domicilie reeds meerdere malen aangegeven aan sociale woonmaatschappij en aan de politie, ze is reeds betrapt geweest maar wij als burgelijk partij krijgen daar niks van te horen en ook de advocaat doet er niks mee.
burgerlijke partij voor valse domicilie? Welke schade zouden jullie rechtstreeks uit de valse domicilie van haar vriend halen?
Haar vriend heeft het dochtertje van mijn vriend reeds blauwe plekken bezorgd, ook daarvan klacht neergelegd, wederom gebeurt daar niks mee.
DAARVOOR kunnen jullie burgerlijke partij stellen, als die blauwe plekken natuurlijk door slagen/verwondingen zijn en niet gewoon door te spelen :).
Dat is het probleem juist, er wordt helemaal geen rekening gehouden met de alimentatie en het kindergeld, onze advocaat zegt gewoon om te betalen, ik snap dat allemaal niet :-(
andere advocaat nemen?
We vragen iedere keer om ons de nodige facturen te bezorgen indien er buitengewone kosten zijn, maar ze weigert van die te geven of ze zegt dat ze geen facturen krijgt en dat alles via domiciliering gebeurt. (ze spreekt zichzelf ook tegen)
als ze geen facturen krijgt, moet ze zélf alle domicilieringen betwisten. Zoniet hoeven jullie niet te betalen, tenzij het natuurlijk overduidelijk is (bvb het maandelijks lidgeld van een sportclub, daarvoor moeten jullie niet noodzakelijk elke maand een factuur van krijgen)

Terug naar “Echtscheiding”