Einde feitelijke samenwoning&weigering inboedelverdeling

Max22
Topic Starter

Einde feitelijke samenwoning&weigering inboedelverdeling

#1 , 27 jun 2009 10:54

Na 15 jaar feitelijk te hebben samengewoond hebben we nu een punt achter onze relatie gezet. Zo’n 3 jaar geleden hebben we gezamenlijk een woning gekocht en wenst zij in de woning te blijven wonen.

Op een gegeven moment was de situatie zo onhoudbaar dat ik onder immense druk ingetrokken ben in een appartement, de sleutels heb moeten afgeven en slechts enkele spullen heb meegenomen. Er waren slechts enkele mondelinge afspraken gemaakt omtrent inboedelverdeling, die mijn ex-woongenoot nu niet naleeft.

Onder diezelfde druk heb ik ook reeds een “Voorlopige afstandsverdeling” ondertekend waarbij de prijs die zij dient te betalen voor het huis bevat. Binnenkort verlijdt de akte, maar heb nog steeds geen spullen teruggezien die aan mij zouden toebehoren (vaak bewijskracht met factuur, betalingsbewijs) of andere die verdeeld dienen te worden aangezien ze gemeenschappelijk zijn aangekocht. Een afspraak maken lukt niet, zij geeft telkens forfait en houdt me aan het lijntje.

Hierbij behoort o.a. een laptop welke ik duidelijk voor mezelf had aangeschaft, die gegevens bevat welke van onschatbare waarde zijn voor mij. Deze waren beveiligd met paswoord (vertrouwelijke privé- & professionele gegevens), maar volgens de notaris heeft zij ondertussen die gegevens op USB-stick gezet zodat ze mij die bij de ondertekening van de akte kan overhandigen. Om aan de gegevens te geraken heeft ze een derde ingeschakeld.

We hebben nu beiden dezelfde notaris en ik heb aangekaart dat er eerst moet bemiddeld worden ivm de inboedelverdeling. Ik heb de indruk dat de notaris niet echt mijn belangen voldoende verdedigt en ik maar berooid uit de situatie zal komen. Een lage prijs voor het huis, en naar schatting 25% (in waarde) van de inboedel.

Wat kan ik in dit geval doen ?
• Het niet rechtmatig en eerlijk verdelen van de inboedel is op zich al een probleem welke ik wil aankaarten en opgelost zien. In principe komt dit bij het verlijden van de akte aan bod is mij geantwoord door het kantoor van de notaris. Maar wat indien zij halsstarrig blijft weigeren ?
• Daarbij behoort die laptop, inclusief gegevens welke nu in feite “gehackt” is. Betekent dit geen onrechtmatige toegangverschaffing tot vertrouwelijke gegevens of diefstal ? Hoe kan ik over die laptop, inclusief ongeschonden gegevens beschikken ?
• Schakel ik best een andere notaris of advocaat in ?
• Kan ik nog wijzigingen aanbrengen aan de prijs voor het huis, eventuele huur vragen met als doel enige druk te kunnen uitoefenen om toch tot een degelijke verdeling over te gaan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2009 12:11

u schakelt beter een andere notaris in en mogelijk zelfs een advocaat.
gezien u 'vanalles' getekend hebt en daar ook niet meer woont vrees ik er voor.
Bezit titel eigendom enz enz.

chrisd

#3 , 27 jun 2009 13:54

u schakelt beter een andere notaris in en mogelijk zelfs een advocaat.
gezien u 'vanalles' getekend hebt en daar ook niet meer woont vrees ik er voor.
Bezit titel eigendom enz enz.
maar vooral, omdat jullie het onderling oneens zijn; dat vinden die notaris en advokaat wel best; immers, hoe langer het duurt, hoe meer het schuift.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2009 18:47

die hoeft er niet bij te zijn maar als nu blijkt dat persoon ik kwestie (nog) niet meer weet wat getekend en wat daarvan de consequenties zijn is het beter op voorhand correct juridisch advies in te winnen.
Achteraf komen klagen heeft dan ook geen zin en je haalt het nooit voor een rechtbank.

Als men akkoord kan komen en met 1 notaris is natuurlijk beter

Max22
Topic Starter

#5 , 27 jun 2009 20:38

Ik heb een "Overeenkomst afstand-verdeling" getekend waarin volgende clausule is opgenomen : "Partijen verklaren verder dat ze wat betreft hun beëindigde samenleving volledig vereffend en verdeeld zijn, ook voor de roerende goederen, en dat deze regeling tot stand is gekomen als transactionele regeling, die rekening hield met alle rechten op vergoedingen en wedernemingen en met de verdeling der roerende goederen. De notariële akte zal gelden als kwijting en bewijs.".

Daarnaast was er enerzijds de mondelinge overeenkomst dat een reeks goederen in de verdeling naar mij zouden gaan, ten tijde dat er nog een goede verstandhouding was met mijn ex-partner. Dus ik had totaal geen argwaan. En anderzijds was er wel de enorm grote druk vanwege haar vader die zware bedreigingen uitte aan mijn adres en ik gewoon uit eigen veiligheid ben vertrokken en alles "in bewaring" had achtergelaten. Voor wat mij betreft waren wij gewoon in vrede uit elkaar en gingen nog contact houden als vrienden.

Het is duidelijk dat ik hier heel naïef ben geweest en die "goede verstandhouding" langs haar kant zuiver toneel was tot ze mijn handtekening had en ik de deur uit was.

j.demoor

#6 , 29 jun 2009 16:39

Bij ontbreken van huwelijk vormt de boedel een onverdeeldheid waarvoor geldt “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien u uw eigendom van sommige goederen kan bewijzen,dan behoren ze niet tot voornoemde onverdeeldheid.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

‘heb ik ook reeds een “Voorlopige afstandsverdeling” ondertekend waarbij de prijs die zij dient te betalen voor het huis bevat.’ is een overeenkomst en kan dus niet herroepen worden .

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten.

“Art.550bis.§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfentwintig duizend frank of met een van die straffen alleen. Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot twee jaar...§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en :1° hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

U kan dus strafklacht neerleggen bij de procureur des Koning,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”