pesterij huwelijksbeambten

iksnapernietsmeervan
Topic Starter

pesterij huwelijksbeambten

#1 , 31 jan 2010 15:43

Geachte mijn moeder is een paar jaar geleden gestorven en mijn vader wil hertrouwen Hij is nu in de 70.
Voor mijn vader naar Turkije vertrok gingen we naar huwelijksbureau van ons gemeente om inlichtingen in te winnen, welke documenten er nodig waren voor mijn vader als zijn bruid.

Tot nu toe is mijn vader voor het 7ste maal vertrokken om de juiste documenten af te geven aan dienst huwelijken.=3000 euro kosten

Problemen:
Er werken ongeveer 5 bedienden bij huwelijken.
De ene bediende aanvaard, de andere aanvaard de documenten weer niet
De ene vraag een apostille de andere weer niet ........ telkens vliegt vader naar Turkije om de juiste documenten.
Dit gaat zo verder.
Vader vertrouwt me niet meer en gaat met een beëdigde vertaler naar gemeentebestuur: ze vragen dan weer andere documenten en vragen bovendien de documenten te laten vertalen in Turkije door de Belgische consulaat.
Ik ga zelf naar huwelijksbureau en bij wonder is de bevestiging door de Belgische consulaat niet nodig.
Vader stuurt mij de documenten van Turkije, ik laat het controleren door bediende, die zegt laat je vader uit Turkije komen alles is in orde voor de ondertrouw.
Samen gaan we naar gemeentebestuur, weer aanvaarden ze de documenten weer niet.
Op de vraag maar uw collega zei dat alles juist is antwoord ze: “De collega van mij is een interim bediende”.

Nu zit mijn vader weer in Turkije voor de 7ste keer, ik weet heel goed dat ze weer een uitvlucht gaan vinden…

Bovendien krijgen we opmerkingen van huwelijksbureau:
• laat je vader trouwen in Turkije, waarop ik antwoord dat mijn vader recht heeft in België te trouwen.
• Ah! het is toch niet moeilijk om in Turkije achter documenten te komen je kan ze telefonisch bestellen…..(als het zo was zou mijn vader nooit 7 keren naar Turkije gegaan zijn)

Ik stel vast dat ze mijn vader gewoon pesten door verkeerde of onjuiste documenten te vragen en ze te aanvaarden daarna gewoon te ontkennen

Ik vroeg een schriftelijk bewijs welke documenten ze wilden, waarop de huwelijksbediende me een word document gaf zonder handtekening of stempel. Waarop ik protesteerde!
Op aandringen zette hij een stempel op maar weigerde hij zijn naam op te zetten.

De beëdigde vertalers zijn zelf getuige maar van dit voorval, maar weigeren om ons te helpen omdat ze anders hun baan zouden verliezen. (beëdigde vertalers werken voor de gemeente)

Wat moeten we doen?
Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 01 feb 2010 08:38

Los van het feit waarom een 70-jarige man nog zou willen trouwen, vraag ik mij af waarom jouw vader de documenten niet opvraagt bij het consulaat of de ambassade van Turkije i.p.v. steeds heen en weer te vliegen.

Ik vraag mij ook af waarom jullie niet gewoon een advocaat van Turkse afkomst, die in België mag pleiten, inhuren. Of vraag een onderhoud met de dienstchef van dienst bevolking en vraag concreet welke documenten nodig zijn.

Zijn de documenten misschien toch niet vertaald door een beëdigd vertaler (handtekening gedeponeerd bij de rechtbank), en daardoor niet geldig?

Wil jouw vader trouwen met een Belgische vrouw of een Turkse die nog in Turkije woont en laten overkomen? En gaat het om een vrouw van dezelfde leeftijd of is ze een stuk jonger? Misschien vermoeden de beambten een schijnhuwelijk en verlangen ze gewoon zekerheid.

j.demoor

#3 , 02 feb 2010 11:01

“Art.64.§ 1. Bij de aangifte van het huwelijk worden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand voor ieder der aanstaande echtgenoten de volgende documenten voorgelegd :
1° een voor eensluidend verklaard afschrift van de akte van geboorte;
2° een bewijs van identiteit;
3° een bewijs van nationaliteit;
4° een bewijs van de ongehuwde staat of van de ontbinding of nietigverklaring van het laatste voor een Belgisch ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken huwelijk en in voorkomend geval een bewijs van de ontbinding of de nietigverklaring van de huwelijken gesloten voor een buitenlandse overheid, tenzij ze een voor een Belgisch ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken huwelijk voorafgaan;
5° een bewijs van de inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister en/of een bewijs van de actuele verblijfplaats evenals in voorkomend geval een bewijs van de gewone verblijfplaats in België sinds meer dan drie maanden;
6° in voorkomend geval, een gelegaliseerd schriftelijk bewijs uitgaande van de bij de aangifte van het huwelijk afwezige aanstaande echtgenoot, waaruit diens instemming met de aangifte blijkt;
7° ieder ander authentiek stuk waaruit blijkt dat in hoofde van de betrokkene is voldaan aan de door de wet gestelde voorwaarden om een huwelijk te mogen aangaan.
§ 2. Indien de overgelegde documenten in een vreemde taal zijn opgemaakt, kan de ambtenaar van de burgerlijke stand om een voor eensluidend verklaarde vertaling ervan verzoeken...”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek welke van voornoemde akten ontbreekt of niet voldoet. Laat u zo nodig bijstaan door iemand die over de nodige deskundigheid beschikt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”