vriend heeft grond en we zijn samen aan het bouwen

veerle82
Topic Starter

vriend heeft grond en we zijn samen aan het bouwen

#1 , 26 aug 2009 13:42

Hallo,

Ik ga hier even doen om mijn moeilijke situatie uit te leggen. Ik ben 2 jaar geleden getrouwd, maar mijn ex en ik zijn nu inmiddels bijna een jaar uit elkaar. De scheiding is nog niet van start gegaan omdat je effectief 2 jaar getrouwd moet zijn. Dus dat zou vanaf nu wel kunnen gebeuren, maar...

Ik ben nu samen met iemand anders. Die had op het ogenblik dat we samen kwamen reeds een bouwgrond gekocht en een lening voor het huis lopen. Het huis moet wel nog gebouwd worden. Nu zijn de werken inmiddels begonnen en betaal ik eigenlijk mee in het bouwen van het huis. Omdat er veel onvoorziene kosten zijn bijgekomen heb ik momenteel niet veel (bijna niks) meer op mijn rekening staan, en is het moeilijk om mijn scheiding te bekostigen. Nu ben ik op zoek naar een zo snel mogelijke oplossing, dat ik toch een beetje 'safe' sta en dus zeker niet al mijn geld wat ik er reeds heb ingestoken en nog zal insteken kwijt ben. Het heeft al voor meig discussie gezorgd, vooralbij mijn ouders, dus ik ben echt op zoek naar een snelle oplossing die wat zekerheid biedt. Kan er iemand me helpen?

Veerle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 aug 2009 18:49

Meisje toch ,
van het één probleem naar het andere. U steekt momenteel veel geld in de bouw van het huis van uw vriend. Weet dat , vermits de grond van hem is , U NOOIT (mede)eigenaar zult zijn van het huis.
Om dat te regelen zie ik maar één oplossing : van zodra het kan , trouwt U met uw vriend en die doet inbreng van grond en huis in de gemeenschap.
Hier kunnen voorwaarden aan verbonden worden : welke verdeling indien dat huwelijk ontbonden wordt niet door overlijden.
Praat erover met uw vriend en bespreek met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 28 aug 2009 10:36

Bij ontbreken van echtscheidingsprocedure of voorlopige maatregelen behoren in het wettelijk stelsel uw gelden tot het GEMEENSCHAPPELIJK vermogen en “Art.1415...De echtgenoten besturen het gemeenschappelijk vermogen in het belang van het gezin...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Gemeenschappelijk vermogen investeren in andermans huis is in principe niet in het belang van het ‘gezin’.

‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).

U kan uw gedane investeringen in uw partners huis veilig stellen door hem een schuldbekentenis te laten ondertekenen overeenkomstig “Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”