Mijn man en ik staan op scheiden, al zijn er nog geen juridische stappen gezet.
Al jaren gelooft hij dat ik er buitenechterlijke relaties op na hou, terwijl ik in realiteit nog nooit een scheve schaats gereden heb. In het voorjaar was er wel wat wederzijdse aantrekkingskracht tussen mij en een leraar van de avondschool. Er was binnen dat kader heel wat sms-verkeer, altijd heel onschuldig, op één avond na waarop we plannen maakten om er eens op uit te trekken (wat we de volgende ochend meteen herroepen hebben als erover' eveneens via sms). Er waren ook wat e-mails (evengoed binnen de context leerling-leerkracht) en twee keer zijn we een uurtje iets gaan drinken na de les. Maar er is nooit iets gebeurd. Nu heeft mijn echtgenoot mijn hele computer en gsm doorzocht zonder mijn medeweten en zowel alle emails, sms als fragmenten uit mijn dagboek overgenomen en op zijn computer gezet. Hij meent dat hij daarmee nu het ultieme bewijs heeft van mijn overspel, al kan dat daar niet afgeleid worden. Al in september heeft hij de echtegenote van mijn leerkracht ingelicht, alsook de directeur van de school met de boodschap dat wij een relatie hebben. Nu dreigt hij ook de hele communicatie inclusief mijn dagboekfragmenten en niet-verstuurde emails bekend te maken en aan iedereen (zowel mijn omgeving als zijn omgeving, ook zijn collega's) door te sturen. Hij vindt dat iedereen moet weten wat een 'slecht' persoon die leraar wel niet is.
Met het controleren van mijn privé-communicatie is hij niet aan zijn proefstuk toe. Enkele jaren geleden stal hij al mijn dagboeken uit mijn jeugd (notabene van de periode lang voor hij me kende) omdat hij vond het recht te hebben datgene te weten wat ik hem niet verteld had. Die dagboeken heb ik nog steeds niet terug. IK heb ook toen al gemerkt dat hij mijn skype-communicaties had gelezen en sommige van mijn mails.
Mijn vragen :
1. Heeft hij het recht mijn privécommunicaties en dagboeken na te lezen en te kopiëren op zijn computer ?
2. Mag hij dit zomaar verspreiden ?
3. INdien niet, welke stappen moet/Kan ik ondernemen om dit te verhinderen ?
4. Zijn er stappen die beter uit hoofde van die leerkracht kunnen gebeuren ?
Graag uw advies !