openbaar maken van sms, e-mail en dagboek door echtgenoot

ngozi
Topic Starter

openbaar maken van sms, e-mail en dagboek door echtgenoot

#1 , 29 dec 2011 07:54

Mijn man en ik staan op scheiden, al zijn er nog geen juridische stappen gezet.

Al jaren gelooft hij dat ik er buitenechterlijke relaties op na hou, terwijl ik in realiteit nog nooit een scheve schaats gereden heb. In het voorjaar was er wel wat wederzijdse aantrekkingskracht tussen mij en een leraar van de avondschool. Er was binnen dat kader heel wat sms-verkeer, altijd heel onschuldig, op één avond na waarop we plannen maakten om er eens op uit te trekken (wat we de volgende ochend meteen herroepen hebben als erover' eveneens via sms). Er waren ook wat e-mails (evengoed binnen de context leerling-leerkracht) en twee keer zijn we een uurtje iets gaan drinken na de les. Maar er is nooit iets gebeurd. Nu heeft mijn echtgenoot mijn hele computer en gsm doorzocht zonder mijn medeweten en zowel alle emails, sms als fragmenten uit mijn dagboek overgenomen en op zijn computer gezet. Hij meent dat hij daarmee nu het ultieme bewijs heeft van mijn overspel, al kan dat daar niet afgeleid worden. Al in september heeft hij de echtegenote van mijn leerkracht ingelicht, alsook de directeur van de school met de boodschap dat wij een relatie hebben. Nu dreigt hij ook de hele communicatie inclusief mijn dagboekfragmenten en niet-verstuurde emails bekend te maken en aan iedereen (zowel mijn omgeving als zijn omgeving, ook zijn collega's) door te sturen. Hij vindt dat iedereen moet weten wat een 'slecht' persoon die leraar wel niet is.

Met het controleren van mijn privé-communicatie is hij niet aan zijn proefstuk toe. Enkele jaren geleden stal hij al mijn dagboeken uit mijn jeugd (notabene van de periode lang voor hij me kende) omdat hij vond het recht te hebben datgene te weten wat ik hem niet verteld had. Die dagboeken heb ik nog steeds niet terug. IK heb ook toen al gemerkt dat hij mijn skype-communicaties had gelezen en sommige van mijn mails.

Mijn vragen :
1. Heeft hij het recht mijn privécommunicaties en dagboeken na te lezen en te kopiëren op zijn computer ?
2. Mag hij dit zomaar verspreiden ?
3. INdien niet, welke stappen moet/Kan ik ondernemen om dit te verhinderen ?
4. Zijn er stappen die beter uit hoofde van die leerkracht kunnen gebeuren ?

Graag uw advies !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 dec 2011 08:46

ik geloof dat er in rechtspraak al vonissen geweest zijn dat men het neuzen in "bereikbare documenten, paperassen en briefwisseling van wettelijke echtgenoten aanmerkt als begrijpeleijke "gezonde nieuwsgierigheid" naar de partner in het kader van relationele en emotionele situaties.
Maar wat jij beschrijft is een uitvergroting hiervan en dus niet meer binnen het normale.
Ik denk dat je voor je echtgenoot eerst moet proberen hulp te zoeken. Het is zeer lastig en moeilijk mensen met een gedragsstoornis te dagen in een juridische zaak.Bovendien lost het eigenlijk ook niets op voor hem. Je zou wel al een gesprek kunnen hebben met de directie van je school om de gebeurtenissen te evalueren.
Hij heeft hulp nodig. Is er familie van zijn kant die op de hoogte is van zijn dwangmatig gedrag?

ngozi
Topic Starter

#3 , 29 dec 2011 09:18

Mijn man is buitenlander en heeft hier geen familie. Zijn dwangmatig gedrag reikt zelfs veel verder dan dit. Hij heeft bovendien het gevoel volledig in zijn recht te zijn (want voelt zich onrechtvaardig behandeld), en hoe vaker mensen hem vertellen dat er iets scheelt aan zijn gedrag (gisteren was er nog een bemiddelend gesprek met één van onze gemeenschappelijke vrienden die aangaf dat dit een probleem was tussen hem en mij waar de buitenwereld niet moet bij betrokken worden) hoe meer hij zich uitgedaagd voelt om dat net wél te doen. De held die ondanks alle tegenstand vecht voor rechtvaardigheid en wie hem niet volgt, laat hij links liggen. Hij heeft zeker niet het gevoel hulp nodig te hebben. De communicatie tussen ons is ook dusdanig verstoord dat hij van mij niks zal aanvaarden. IK heb ooit eens geprobeerd om via een CAW te laten bemiddelen, maar die afspraak heeft hij uiteindelijk volledig gedwarsboomd (door eerst toe te zeggen en nadien op het afgesproken uur te arriveren en te verklaren dat ik de afspraak had gemaakt zonder zijn medeweten en hij niet kon blijven + de statement dat ook hij recht had op een inleidend gesprek zoals ik er één gehad had). De medewerkster doorzag dat spelletje hoegenaamd niet, en er is uiteindelijk niets meer van gekomen. In diezelfde discussie gisteren blijkt hij zijn eigen aandeel ook helemaal niet te zien: als die leraar van mij schrik van hem heeft gekregen, dan heeft hij daar niets mee te maken, maar is het gewoon zijn eigen schuld door mij te benaderen...

Ik weet dus echt niet of ik er nog ga komen met hulp zoeken. Ik zou op dit moment liever juridische stappen nemen. Kan dat iets zijn voor de vrederechter ?

Reclame

eylis

#4 , 29 dec 2011 11:54

Voor de vrederechter kan je een verzoeningspoging aanvragen, maar ik vrees dat dat een maat voor niets zal zijn. Want vreemd genoeg: Dit zal bij hem nog meer weerstand oproepen, nl. de rechter kan hem mogelijk confronteren met zijn dwangmatig gedrag.
wat je bij de vrederechter eventueel kan doen is "voorlopige dringende maatregelen" vragen in aanloop naar de scheidng. Gezien zijn gedrag is het wenselijk dat jullie niet samenwonen op dit ogenblik. Dan wordt de gezinswoning aan de ene of de andere toegewezen in afwachting van de scheiding en worden er afspraken gemaakt over communicatie.
Maak voor jezelf een lijstje met de punten die je behandeld wil zien.
sterkte,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2011 12:01

Misschien toch maar eens met de dienst SLAZO van de lokale politie gaan praten.
1- psychisch geweld ..... begint naar IFG te nijgen.
2- zij kunnen u adressen doorgeven om ander type van hulp.
...
Ze worden regelmatig geconfronteerd met dit soort problemen te wijten aan 'cultuurverschillen'

j.demoor

#6 , 30 dec 2011 10:36

“Art.550bis.§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfentwintig duizend euro of met een van die straffen alleen...§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en : 1° hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt...§ 7 Hij die, terwijl hij weet dat gegevens bekomen zijn door het plegen van een van de misdrijven bedoeld in §§ 1 tot 3, deze gegevens onder zich houdt, aan een andere persoon onthult of verspreidt, of er enig gebruik van maakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot honderdduizend euro of met een van die straffen alleen...”(Strafwetboek).

‘Nu heeft mijn echtgenoot mijn hele computer en gsm doorzocht zonder mijn medeweten en zowel alle emails, sms als fragmenten uit mijn dagboek overgenomen en op zijn computer gezet.’

De hoedanigheid van echtgenoot OP ZICH rechtvaardigt niet de schending van voornoemd art.550bis. U kan hiertegen dus strafklacht neerleggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#7 , 30 dec 2011 18:09

“Art.550bis.§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfentwintig duizend euro of met een van die straffen alleen...§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en : 1° hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt...§ 7 Hij die, terwijl hij weet dat gegevens bekomen zijn door het plegen van een van de misdrijven bedoeld in §§ 1 tot 3, deze gegevens onder zich houdt, aan een andere persoon onthult of verspreidt, of er enig gebruik van maakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot honderdduizend euro of met een van die straffen alleen...”(Strafwetboek).

‘Nu heeft mijn echtgenoot mijn hele computer en gsm doorzocht zonder mijn medeweten en zowel alle emails, sms als fragmenten uit mijn dagboek overgenomen en op zijn computer gezet.’

De hoedanigheid van echtgenoot OP ZICH rechtvaardigt niet de schending van voornoemd art.550bis. U kan hiertegen dus strafklacht neerleggen.
Ik lees deze discussie pas net, maar kan bevestigen wat j.demoor hierboven stelt: dit hoeft u niet te accepteren. Een strafklacht met burgerlijke partijstelling is hier perfect op zijn plaats.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Privacy-bescherming”