probleem met wijkagent

gustaespana
Topic Starter

probleem met wijkagent

#1 , 25 okt 2010 21:55

hallo,
ik zit met volgend probleem en weet nie waar terecht
wij hebben elf jaar eigen huis gehad maar da verkocht
daar nooit problemen gehad met wijkagent
mijn man heeft gans zijn leven gewerkt, nooit ene minuut gedopt
de dochter kreeg op 3 jarige leeftijd een agressieve vorm van leukemie
die heeft gevochten tot haar 7, derbovenop zware leverziekte
zoontje heeft astma, en litteken op long van zware longontsteking
daarom dus huis verkocht en in appartement aan zeedijk getrokken van mijn ouders
als voorlopige oplossing om gezondheid te doen beteren
maar ondertussen zitten kinderen op buitenlandse school int zuiden
doordat grootste deel van winter in zuiden doorbrengen essentieel is voor hun gezondheid
elk schooljaar braafjes attesten van school binnengeven in belgie, zijn met alles in orde
man werkt nog in belgie, maar reist heen en weer, die heeft goed akkoord met zijne baas
ik reis ook heen en weer
elke schoolvakantie kids in belgie, dus om de 3 maand
nu het probleem is dat rond mijn man te toen
als ik in buitenland zit, blijft die al es slapen bij zijn meme, sinds pepe gestorven is doen alle kinderen dat regelmatig
als van van dienst is voor depannage, blijft hij bij zijn pa slapen, om snel ter plekke te zijn, die woont naast e17
wijkagent zit ons al 2 jaar lastig te vallen dat mijn man te weinig op appartement zou zijn want buren kenne hem niet
ge moet 100x naar die wijkagent bellen wil hij 1x antwoorden en wil ons amper te woord staan
puur op de buren afgaand, die zeggen mijn man nooit te zien (na werk gaat die bij zijn ma eten en is dus telkens laat thuis, wij hebben ook nog boot, daar zit die ook als eens in weekend) besloot wijkagent ons uit register te schrappen
en nu wil die ons verder nie meer te woord staan
hij vind dat we maar woonst in binneland moeten zoeken dichter bij mijn man zijn werk
maar dat gaat dus niet voor kids
help wie kan ons helpen wat moeten we doen
we verblijven en wonen wel degelijk op appartement, alleen zijn we nie 24 u op 24 thuis
logischt toch
wat nu

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 26 okt 2010 08:13

Het is niet de politie die u zal schrappen. Het is het college van burgemeester en schepenen die overgaat tot de schrapping.
Normaal gezien ontvangt u een beslissing van hun met de redenenen waarom zij hiertoe zijn overgegaan.
Hebt u dergelijke belissing ontvangen?

gustaespana
Topic Starter

#3 , 26 okt 2010 12:00

neen helemaal niet
mijn man kreeg handgeschreven briefje van wijkagent in de bus waarop hij hem gebeld heeft
en aan telefoon kregen we eerst te horen dat we maar woonst in binneland moeten zoeken, dichter tegen zijn werk, zodanig dat hij niet meer zou overnachten bij zijn meme
en daarna melde die agent letterlijk: jamaar, het zal snel opgelost zijn, ik schrap jullie gewoon uit het register, en ik heb nu geen tijd meer om verder te discussieren.
waarop hij neerlegde en sindsdien geen enkele telefoon meer van ons heeft beantwoord
het was een zeer onvriendelijk gesprek, maar ik moet ook toegeven dat mijne man het ook op zijn heupen kreeg en ook nie vriendelijk was
het onnozele is dat de dochter deze zomer bijna alle donderdagen heeft meegedaan aan een rommelmarktje van de gemeente waarop kinderen mogen staan met tweedehands speelgoed
ik snap er niets van

hoeveel tijd ben je eigenlijk verplicht thuis te zijn?
mijn man heeft heel grillig werk maar zijn loonbrieven tonen toch aan dat hij aant werk is?
nogmaals, ik snap er niets van
volgens mij zou het goed kunnen zijn dat dit enkel om de taks tweede verblijf draait, die mijn ouders nu niet meer hoeven te betalen omdat wij er mogen wonen van hun

Reclame

roharro

#4 , 26 okt 2010 13:08

U bent dus (nog) niet geschrapt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float

#5 , 26 okt 2010 18:01

Uit arresten van de Raad van State blijkt duidelijk dat de bewijslast in dit geval bij de politie ligt. Er is een weerlegbaar vermoeden dat de plaats waar u nu bent ingeschreven met de werkelijkheid overeenstemt. Ik zou mij dus op dit moment nog geen zorgen beginnen te maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2010 19:26

Wel vermoedelijk is de bal idd zo aan het rollen gegaan.. uw ouders hebben gezegd het is geen 2de verblijf meer want (schoon)zoon woont daar nu met? familie.
Politie komt controleren en kan op de momenten dat zij daar langskomen GEEN bewoning vaststellen of zelfs na inschrijving geen bewoning meer vaststellen.
Na bevraging van de buren die ook van geen bewoning kunnen getuigen - geloof me KWI komt op alle mogelijke momenten ... van 's morgens vroeg desnoods om 5 uur tot 21 uur* - kijkt of er licht brand enz enz ... wanneer dat allemaal negatief is zal deze een voorstel ambtelijke schrapping indienen (aan college B & S) in de vorm van een administratieve akte EN een PV opstellen inbreuk bevolking... zoek mijn andere postings waarop ik nogal uitgebreid dit heb uitgelegd.
* tussen deze uren mag een huiszoeking worden uitgevoerd --- geloof me het aantal mensen dat klacht neerlegt omdat politie na 21 uur nog maar durft aanbellen je wil het niet weten. Dus zal een Kwi dat ook niet meer doen want anders heeft hij voor de 100 maal comité P of Algemene inspectie of intern toezicht of ... op zijn nek. (eventjes wat zwart wit)
In de uitleg die (meestal) door de (zogezegde) bewoners wordt gegeven staat dikwijls ... ik moet daar niet zijn ... wat wettelijk klopt maar de KwI moet ook NIET komen op de dagen dat U zegt er te zijn.
Uiteraard zal de inspecteur na verloop van tijd ook niet meer reageren want voor hem is 'voorlopig' de zaak gesloten daar de AA en het PV zijn opgesteld en doorgezonden.

Het feit dat hij werk heeft doet er niet toe...

Wat kan je best eens doen ... alles eens rustig op papier zetten ... wat en waarom enz.
Dan een afspraak maken met de teamleider van de kwartierinspecteurs meestal een hoofdinspecteur of met hun teammanager (een commissaris).
Daar dan de zaak eens rustig uitleggen hoe en wat en waarom. Wel geloof me dat zal heel veel geven.
In een stad zoals Antwerpen wordt mij gezegd zijn er zo'n 150.000 verhuisbewegingen per jaar ... en bij sommige loopt het mis.
Persoonlijk hebben we in de familie enkele ingenieurs die 'veel in het buitenland werken waaronder 2 niet gehuwd (meer) zijn. Een ervan is aan de zee gaan wonen en heeft net dezelfde problemen gehad ... deze zijn opgelost met 1- contact tuss Kwi van zijn vorige woonplaats en de nieuwe - een rustige babbel op het bureau ... raadplegen van zijn vorige 'buitenlandse' adressen . enz enz ... nu weet de KwI naar wie hij moet bellen (secretaresse op werk multinational enz enz en de grote lange verplaatsingen worden effe doorgegeven). Hebben geen problemen meer.

Voldoende geantwoord ??

gustaespana
Topic Starter

#7 , 26 okt 2010 21:09

onze inschrijving in bevolking dateert van 4 jaar terug
der is toen wijkagent langsgeweest om bewoning vast te stellen
ook deze zomer is er wijkagent langsgeweest
ik was toen even weg met een van de kinderen
der was nog een dame bij, dus dat was inspectie met 2
weeral vastgesteld dat huis vollag met kleding en kinderspullen en badkamer duidelijk door 4 gebruikt werd
maar nu beginnen ze weer
er zit dan briefje in bus dat ze zijn langsgeweest maar niemand thuis was
als het langer dan 2 dagen duurt eer je erop reageert heb je vodden
mijn man heeft laatste 2 dagen weeral proberen bellen maar die agent pakt niet meer op
op het gemeentehuis hangt papier uit dat in opdracht van minister onckelincks onderzoek word gedaan naar misbruik 2de verblijven
allemaal goed maar hoe dikwijls moeten wij nog aantonen dat wij daar wonen zeg
in juni is mijn portefeuille gestolen op dijk
heb dus in de loop van juli en augustus 10tallen keren op politiebureau en gemeentehuis geweest eer ik terug alle papieren had
dat je dan nog steeds constant moet aantonen dat je er woont, vind ik pesterij
ik geloof die agent met geen woord dat we er ook elke nacht verplicht moeten slapen

weet er iemand hoeveel je verplicht moet thuis zijn?
of je echt niet op regelmaat bij familielid mag overnachten?
Laatst gewijzigd door gustaespana op 27 okt 2010 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#8 , 26 okt 2010 21:20

ik geloof die agent met geen woord dat we er ook elke nacht verplicht moeten slapen
Neen dat is niet verplicht!
Zolang je geen sociale fraude pleegt door vals adres en steeds binnen normale termijnen bereikbaar bent via je officiële adres is er geen vuiltje aan de lucht. Het is natuurlijk mogelijk dat ze af en toe eens terug controleren als er twijfel is, maar dat is nog niet hetzelfde als schrappen.
Kan ook zijn dat ze moeten contoleren voor één of andere instantie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#9 , 27 okt 2010 10:16

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.8.Het gemeentebestuur spoort de personen op die zonder aangifte te doen in de vorm en binnen de termijn die in artikel 7 voorgeschreven wordt, hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd. Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers op basis van een verslag van het onderzoek van de ambtenaar van de burgerlijke stand, waarin hij vaststelt dat het onmogelijk is de nieuwe hoofdverblijfplaats te bepalen.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.17.De hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door een tijdelijke afwezigheid.Art.18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :...2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving; 3° personen die omwille van beroepsredenen gedurende maximum een jaar bepaald werk of een bepaalde opdracht uitvoeren in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.21.De Minister van Binnenlandse Zaken wijst de ambtenaren aan die gemachtigd zijn om ter plaatse onderzoek uit te voeren in verband met de moeilijkheden en betwistingen betreffende de bepaling van de hoofdverblijfplaats en betreffende de maatregelen tot ambtshalve afvoering en inschrijving bedoeld in de artikelen 8 en 9.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Wacht op de EVENTUELE afvoering van ambtswege vooraleer u te wenden tot voornoemde gemachtigde ambtenaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

float

#10 , 27 okt 2010 12:46

Inderdaad, wacht gewoon op de eventuele beslissing.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 nov 2010 19:24

Vermoedelijk is er een 'woonstonderzoek'.
Het feit dat betrokkene blijkbaar ook moeilijkheden had met zijn IK wijst er op dat er iets 'anders' aan de hand is ( wat niet gezegd is/wordt)

Terug naar “Andere”