verplicht onderhoud?

studentje
Topic Starter

verplicht onderhoud?

#1 , 19 aug 2011 22:33

Mijn ouders zijn gescheiden (mijn vader is niet in het land en daar heb ik al geen contact meer mee sinds mijn 9e)
mijn mama is al sinds mijn 3 jaar met iemand anders samen, ze zijn niet getrouwd maar feitelijk samenwonend en hebben kinderen.
Er is een paar keer sprake geweest van mij te adopteren maar omdat mijn biologische papa lastig deed is dat er nooit van gekomen.
Mijn 'ouders' (mama en 'stief'papa) hebben al een aantal jaar problemen, maar ze lossen die steeds weer op, alleen dreigt mijn 'stief' papa iedere ruzie weer dat hij ons buiten gaat smijten (mij en mijn mama), dan brengen we meestal de nacht door in de auto en zoekt hij ons als hij afgekoeld is. Nu sinds 2 jaar werkt mijn mama niet meer en ik ben meerderjarig en student.
Het laatste jaar gaat het steeds slechter tussen hen, en ben ik gaan zoeken naar een oplossing voor het geval dat hij mij echt buiten smijt.
Het OCMW zegt dat ik recht heb op een minimum leefloon moest het op het ergste uitdraaien, maar aangezien mijn ouders onderhoudsplichtig zijn tot mijn 25ste als ik studeer zouden zij een aanmaning krijgen om mij financieel bij te staan,

mijn vraag is nu kunnen ze dat aan mijn 'stief' vader vragen? Want mijn mama heeft geen inkomen dus zij zal het alleszins niet kunnen.
Ik weet niet of het er iets toe doet maar ik sta wel al jaren ten laste van hem.

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 20 aug 2011 13:59

Uw stiefpapa heeft geen financiele plichten inzake Uw studies. Uw papa en mama hebben die plicht wel.

RR

studentje
Topic Starter

#3 , 20 aug 2011 15:17

Dankjewel voor uw antwoord, dat was ook wat ik dacht.

Reclame

j.demoor

#4 , 21 aug 2011 10:15

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind. § 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen. § 3. De langstlevende echtgenoot is gehouden tot de verplichting gesteld in paragraaf 1 ten aanzien van de kinderen van de vooroverleden echtgenoot van wie hij niet de vader of de moeder is, binnen de grenzen van hetgeen hij heeft verkregen uit de nalatenschap van de vooroverledene en van de voordelen die deze hem mocht hebben verleend bij huwelijkscontract, door schenking of bij testament.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”