Beste Forumsmensen!
Ik zit met een probleem: in 2010 heb ik een appartement gekocht (per 1 mei). Het appartement bevind zich in een blok van 6 appartementen in totaal. De jaarlijkse afrekening wordt door een "syndicus" gedaan, die gewoon een bewoner van het huis is, dus geen professionele dienstverlening.
Nu is het zo dat in 2010 de firma die het verbruik van gas voor de de verwarming een afleesfout gemaakt heeft. Uitgerekend op het appartement dat ik heb gekocht werd gigantisch veel te veel afgelezen. Dit werd in 2011 met de factur duidelijk. Het was uiteindelijk geen probleem om een correctie te laten uitvoeren en een correcte afrekening van de energieleverancier te krijgen.
Nu weigert de vooreigenaar (eigenaar tot 30 april) echter om de kosten voor de energie van 2010 te betalen. Hij twijfelt de correctheid van de afrekening aan. Want hij moet bijbetalen (anders dan in de andere jaren). Dit ligt volgens mij gewoon daaraan dat hij de winterperiode nog hier gewoont heeft en dus een hoge verbruik heeft gehad en deze niet door de maandelijkse forfaitaire bedrag gedekt is.
Heb ik recht om de energiekosten van hem op te eisen voor de periode dat hij eigenaar en bewoner van het appartement is geweest? Zo ja, hoe moet ik dat doen? Moet dat binnen bepaalde tijdsmomenten gebeuren? Het gaat over de afrekening van 2010 die in december 2011 gecorrigeerd werd.
Ik hoop dat me iemand kan helpen. Alvast bedankt!