betalingsverplichting? hoe betaling opeisen?

holzkamin
Topic Starter

betalingsverplichting? hoe betaling opeisen?

#1 , 13 aug 2012 21:33

Beste Forumsmensen!

Ik zit met een probleem: in 2010 heb ik een appartement gekocht (per 1 mei). Het appartement bevind zich in een blok van 6 appartementen in totaal. De jaarlijkse afrekening wordt door een "syndicus" gedaan, die gewoon een bewoner van het huis is, dus geen professionele dienstverlening.
Nu is het zo dat in 2010 de firma die het verbruik van gas voor de de verwarming een afleesfout gemaakt heeft. Uitgerekend op het appartement dat ik heb gekocht werd gigantisch veel te veel afgelezen. Dit werd in 2011 met de factur duidelijk. Het was uiteindelijk geen probleem om een correctie te laten uitvoeren en een correcte afrekening van de energieleverancier te krijgen.

Nu weigert de vooreigenaar (eigenaar tot 30 april) echter om de kosten voor de energie van 2010 te betalen. Hij twijfelt de correctheid van de afrekening aan. Want hij moet bijbetalen (anders dan in de andere jaren). Dit ligt volgens mij gewoon daaraan dat hij de winterperiode nog hier gewoont heeft en dus een hoge verbruik heeft gehad en deze niet door de maandelijkse forfaitaire bedrag gedekt is.

Heb ik recht om de energiekosten van hem op te eisen voor de periode dat hij eigenaar en bewoner van het appartement is geweest? Zo ja, hoe moet ik dat doen? Moet dat binnen bepaalde tijdsmomenten gebeuren? Het gaat over de afrekening van 2010 die in december 2011 gecorrigeerd werd.

Ik hoop dat me iemand kan helpen. Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 aug 2012 21:50

U hebt toch geen uitstaans met het verbruik van de vorige eigenaar?
Hij moet het verbruik immers betalen van de periode dat hij nog eigenaar was.
Het is de meterstand op ogenblik van eigendomsoverdracht die zal bepalen hoeveel te betalen is door de vorige eigenaar.
Tenzij er toen geen verbruik werd opgenomen, dan tast u in het duister....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

holzkamin
Topic Starter

#3 , 13 aug 2012 21:56

De meterstanden zijn het probleem. Ik heb toen geen meterstanden afgelezen. Heb ik als naïveling totaal vergeten. De gecorrigeerde afrekening geeft wel de aflezingen per maand aan (telkens op de laatste dag van de maand). Kan dat dienen als berekeningsbasis om het verbruik van de vooreigenaar te staven?

Reclame

roharro

#4 , 13 aug 2012 22:00

De meterstanden zijn het probleem. Ik heb toen geen meterstanden afgelezen. Heb ik als naïveling totaal vergeten. De gecorrigeerde afrekening geeft wel de aflezingen per maand aan (telkens op de laatste dag van de maand). Kan dat dienen als berekeningsbasis om het verbruik van de vooreigenaar te staven?
Uiteraard want dan zijn de nodige gegevens toch beschikbaar? Het is me echter niet duidelijk waarom u dit zou moeten doen. Het is de taak van de syndicus om het nog verschuldigde bedrag rechtstreeks aan de vorige eigenaar aan te rekenen. Het is hoegenaamd niet uw taak -als nieuwe eigenaar- om een afrekening met de vorige eigenaar op te stellen...

holzkamin
Topic Starter

#5 , 13 aug 2012 22:01

holzkamin
Topic Starter

#6 , 13 aug 2012 22:02

De syndicus neigt ertoe om zich erbij neer te leggen. Dat zou betekenen dat de bijna 600 euro ten laste van de eigenaarsgemeenschap zouden gaan. Ik persoonlijk vindt dat 600 euro de moeite zijn om zich daarvoor eens grondig in te spannen. Als leek zie ik me in het recht, maar ja, als leek...

roharro

#7 , 13 aug 2012 22:09

De syndicus neigt ertoe om zich erbij neer te leggen. Dat zou betekenen dat de bijna 600 euro ten laste van de eigenaarsgemeenschap zouden gaan. Ik persoonlijk vindt dat 600 euro de moeite zijn om zich daarvoor eens grondig in te spannen. Als leek zie ik me in het recht, maar ja, als leek...
Ook in dat geval zou u geen nadeel mogen lijden aangezien het kosten zijn voor de VME met betrekking tot de periode die dateert van voor uw eigenaarschap....u moet immers slechts bijdragen in de verbruikskosten/werkingskosten vanaf de maand waarin u eigenaar bent geworden. Syndicus moet in voorkomend geval dat hij niets vraagt aan vorige eigenaar (niet normaal!) die kosten verdelen tussen de andere eigenaars met uitsluiting van uzelf (aangezien u geen lid was van de VME in de periode van het betwiste verbruik).

holzkamin
Topic Starter

#8 , 13 aug 2012 22:15

ooh, dat zijn goed nieuws! Is te hopen dat de syndicus dat ook weet ;-)

Hoe moet ik het geld opeisen? De eerste factuur had een betalingstermin tot 31 juli en er is geen geld gestort. Wat is de volgende stap?

roharro

#9 , 13 aug 2012 22:22

ooh, dat zijn goed nieuws! Is te hopen dat de syndicus dat ook weet ;-)

Hoe moet ik het geld opeisen? De eerste factuur had een betalingstermin tot 31 juli en er is geen geld gestort. Wat is de volgende stap?
U moet niets opeisen. Syndicus moet dat bedrag ofwel aan vorige eigenaar aanrekenen en het nodige doen om het geld effectief te krijgen (desnoods vredegerecht), ofwel het geld aanrekenen aan de andere eigenaars (die dus in de betroffen periode reeds eigenaar waren) indien die daarmee akkoord zouden gaan.
U was nog geen eigenaar toen, u staat hier dus volledig buiten.
Met andere woorden: indien syndicus u wil laten betalen voor (bewezen) verbruik vorige eigenaar dan weigert u dat.

Terug naar “Andere”