Kind erkend van ouders die nooit hebben samengewoond

Nele_S
Topic Starter

Kind erkend van ouders die nooit hebben samengewoond

#1 , 21 dec 2010 16:43

Ik heb misschien een iets voorbarige vraag, maar ik wil gewoon alle opties openhouden.

Mijn dochter (bijna 7 jaar) is na de geboorte erkend geweest door haar vader, waardoor ze zijn naam draagt. Wij zijn echter uit elkaar gegaan toen ik nog zwanger was, en hebben nooit samen gewoond.
Tot een tijdje geleden ging alles vrij goed. Mijn dochter gaat naar haar vader om de drie weken in 't weekend, en telkens de helft van de schoolvakanties.
Ondertussen hebben we allebei een nieuwe relatie, hebben we met die nieuwe relatie elk al een huis gekocht, ik ben getrouwd met mijn nieuwe man, mijn dochters vader is verloofd. Ze heeft bij mij ook al een zusje.
Door de jaren heen zijn haar vader en ik steeds meer uit elkaar gegroeid, en er wordt al eens iets gezegd over de opvoeding of over de bezoekregeling (die we altijd zelf hebben geregeld) waarover we het niet eens zijn.
Nu zijn er weer een aantal dingen geweest waarover we het niet eens zijn, en nu heb ik een heel intimiderende mail gekregen van hem waarin hij zegt dat hij naar een advocaat zal gaan.

Mijn vraag is nu, stel dat ik hem zou zeggen dat ik zijn 'zakgeld' niet meer moet hebben, welke rechten heeft hij dan eigenlijk? Pas op, ik wil mijn dochter haar vader niet afpakken, maar als hij begint met dreigen met advocaten... Mijn moeder is door een smerige vechtscheiding gegaan en dat wil ik niet voor mijn dochter. De keuze is snel gemaakt als hij me voor een ultimatum zet. Hoe spijtig die dan ook zou zijn.
Dus ze heeft van bij haar geboorte bij mij gewoond, ze heeft hier een vader, een zusje, mijn man en ik hebben een huis van onszelf, allebei een vaste job... Het enige wat ze bij hem heeft is bezoekjes en zijn naam.
Welke rechten heeft hij dan? Kan hij ervoor zorgen dat mijn dochter veel vaker naar hem op bezoek moet gaan bvb?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2010 17:41

Hij is de vader en u hebt samen met hem co-ouderschap. Dat wil zeggen dat hij -er is blijkbaar geen enkel vonnis - zijn dochter de helft van de tijd bij hem kan houden.
Edoch indien geen vonnis belet niets hem zijn dochter NU volledig bij hem te houden en bij hem in te schrijven. Indien u niet akkoord gaat zal U op dat ogenblik naar de rechtbank moeten stappen om een regeling.

Er is een optie dat het kind mist zijn toestemming door uw huidige man wordt geadopteerd -- hij kan dat ook vragen.
Zijn zakgeld wil dat zeggen geld voor uw dochter??? zolang geen vonnis is er niets afdwingbaar

Nele_S
Topic Starter

#3 , 22 dec 2010 13:28

Ja, met zakgeld bedoel ik het geld dat hij maandelijks geeft voor de opvoeding van zijn dochter.
Ik snap het toch niet goed hoor. Hij kan dus effectief mijn dochter bij hem houden? En aangezien er niets is vastgelegd, zou ik daar niets aan kunnen doen?

Reclame

eylis

#4 , 22 dec 2010 14:38

omdat hij de wettelijke vader is heeft hij zoals u evenveel recht om haar op te voeden en deel uit te maken van haar leven.
Het kind 100% "bij hem houden" mag en kan hij ook niet. Want dan schaadt hij uw rechten dan weer.
Maar zonder welke afspraken dan ook, heeft hij in principe het recht om een 50% verblijfsregeling te vragen aan de jeugdrechter.
Het al dan niet acepteren van alimentatiegelden staat overigens niet in verband met het mogen weigeren van omgang. Dan bent u ook in de fout.

Terug naar “Andere”