verblijfsregeling zoon

jamesbond007
Topic Starter

verblijfsregeling zoon

#1 , 07 jun 2015 09:49

kleine schets van de situatie:
november 2013 =na 19 jaar samen te zijn waarvan 15 jaar getrouwd beslist mijn vrouw plots voor te scheiden ,
verblijfsregeling voor de zoon ,geadopteerd uit de Filipijnen van 10 maanden ,ondertussen al 8 jaar
1 weekend van vrijdag 17 uur tot zondag 18 uur
ander weekend van zaterdag 17 uur tot zondag 18 uur
regeling bekomen via bemiddelaar op korte tijd terwijl ik emotioneel en lichamelijk er niet klaar voor was
ze had alles al tot in de puntjes geregeld .
in mei 2014 tekenen we beide de overeenkomst bij de notaris die het dan naar de rechtbank moet sturen om te laten bekrachtigen
door de rechter
juni =nieuwe vriend trekt in mijn huis in maar heeft zijn domiciel daar niet staan dus daar kon ik niks tegen doen .
in het bouwverlof loopt de verblijfsregeling andersom en heb ik de zoon door de week en ex in het weekend
kom dan tot besef wat ik gedaan heb en dat regeling toch niet zo goed is aangezien zoon begint over meer tijd met mij te willen hebben
ik confronteer ex daar mee om eventueel een 9-5 regeling te bekomen maar ze weigert alles.
resultaat een advocaat genomen die de overeenkomst heeft geblokkeerd aangezien die nog niet op de rechtbank was .
Rechtszaak in Hasselt heb ik verloren omdat rechter beslist dat ik dat ik de overeenkomst getekend had en wist wat er instond.
zelfs geen sociaal onderzoek gekregen waar ik kon aantonen dat dat het beste voor de zoon zou zijn
beroep aangetekend en moet nu voor komen in Antwerpen op 22 september 2015
zoon vraagt meermaals om meer tijd met mij te hebben .
heb alles al op het werk geregeld dat de dagen dat hij bij mij zou zijn dat ik later mag beginnen.
iemand tips voor mij die mij zouden kunnen helpen
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2015 16:12

In eerste instantie had u de overeenkomst moeten naleven
en dan na enige tijd in het belang van het kind een nieuwe regeling voor te stellen.

Niets kunnen doen tegen nieuwe vriend uiteraard niet.
Wat wel kan indien de vriend daar effectief woont ttz zijn belangen heeft de dienst bevolking en wijkagent vragen controle te doen zodat hij daar effectief ingeschreven wordt.
Mogelijk is er nu sociale fraude en domiciliefraude.

jamesbond007
Topic Starter

#3 , 07 jun 2015 18:36

de overeenkomst leef ik nu al anderhalf jaar na ,en heb nog nooit moeilijk gedaan ,betaal mijn alimentatie altijd correct,
heb wel al dikwijls gevraag om een samen tot een oplossing te komen .
maar ze weigert alles ,daarom heb ik een advocaat genomen .
zal eens horen op de gemeente wat ik daar tegen zou kunnen doen dat hij daar al een jaar verblijft.

Reclame

Franciscus

#4 , 07 jun 2015 18:44

Tegen niets wel dat hij moet ingeschreven zijn daar.
Uw ex mag met iedereen wie ze wenst samenleven ook al is het jullie huis.
Is er nog een lening lopende?
Wie betaald deze?
Anders kan u wel een bezettingsvergoeding vragen aan ex voor de helft van een normale huurprijs ... als zij mede-eigenaar is.
Bespreek dit ook met de advocaat.

jamesbond007
Topic Starter

#5 , 07 jun 2015 19:26

er zijn nog 2 lopende leningen ,huis en pellet kachel ,maar daar betaal ik niet meer aan mee sinds ik te weten ben gekomen dat hij daar verblijft
mijn achterstallige betalingen van leningen worden geregeld met regeling huis.(is zo afgesproken )
zelf huur ik ook een appartement dus financiel is dat niet haalbaar om alle twee te betalen
ik hou me aan het vonnis dat uitgesproken is in Hasselt maar zei niet
ze verkoop zaken die zijn bekomen tijdens de huwgemeenschap terwijl in het vonnis staat dat het niet mag tenzij met onderlinge toestemming
ik moet via de zoon dat te weten komen ,ze communiceert niet met me
ze trekt zich nergens iets van aan en doet maar we ze denkt dat mag.
ook het feit dat haar partner altijd de zoon aan de deur aanneemt en als ik iets moet weten en vragen dat altijd aan hem moet zeggen
en dan maar moet afwachten als ik al dan niet een antwoord krijg .
zoon gaat ook voetballen waar ze beiden altijd aanwezig zijn en zo de weinige tijd die ik dan met hem heb ook nog moet delen
kan haar niet verbieden daar te komen ,maar wil graag de weinige tijd met hem ook persoonlijk met hem kunnen doorbrengen
ik kom nergens waar zij met de zoon komen ,daarom wil ik de zoon volgend seizoen niet meer laten gaan
maar wie straf ik daar mee ,zij of de zoon ?weet het soms niet meer
wil eigenlijk gewoon weten als ik een kans zou hebben in Antwerpen om de regeling aan te passen?

duma

#6 , 08 jun 2015 13:06

maar daar betaal ik niet meer aan mee sinds ik te weten ben gekomen dat hij daar verblijft
Het al dan niet komen wonen van een nieuwe partner doet niets af aan gemaakte of opgelegde afspraken.
Als u moet meebetalen voor de lening, moet u dat blijven doen, of dat kan u nog duur te staand komen.
Ik kan uit u verhaal niet uitmaken wat er geregeld is rond afbetalingen voor het huis.
e verkoop zaken die zijn bekomen tijdens de huwgemeenschap
Neem hiervoor de nodige stappen. Laat haar niet begaan.
zoon gaat ook voetballen waar ze beiden altijd aanwezig zijn
U kan hen niet verbieden dat ze daar zijn.
Als mijn stiefdochter hier naar haar hobby gaat, vindt ze het heel leuk dat haar mama eens komt kijken. Die doet dat niet vaak, maar voor ons zou ze dat best vaker mogen doen.
De stiefdochter vindt het superleuk als er iemand komt kijken.
Als de hobby gedaan is, is het ook jouw tijd. Als jij daarna direct wil vertrekken, kan dat. Je zoon zal dat wel begrijpen als je hem op voorhand uitlegt dat jullie echt geen tijd hebben daarna om te blijven hangen, want dat je nog naar X moet. en op zich: als hij voetbalt, is hij met de voetbal bezig (mag ik hopen), dus het is niet dat ze tijd afnemen. Maar ik begrijp natuurlijk dat je dat vervelend vindt. Als de mama er bij ons elke week zou staan, zou ik dat wrs ook niet fijn vinden, maar daar moeten we geen schrik voor hebben :)
Straf iig je zoon niet voor fouten die zijn moeder maakt.
ook het feit dat haar partner altijd de zoon aan de deur aanneemt en als ik iets moet weten en vragen dat altijd aan hem moet zeggen
Lastig! Je kan daar moeilijk over beginnen doen, maar dan kan het goed zijn dat er in een vonnis gegoten wordt dat de partner hem wel mag aannemen.
Beter lijkt mij haar eens aan te schrijven met het feit dat je gemerkt hebt dat ze de laatste tijd nooit meer zelf de wissel met de zoon kan doen, dat je het zeker niet erg vindt om hem bij uitzondering aan iemand anders over te dragen, maar dat het toch belangrijk is dat jullie communiceren en de belangrijke dingen die gebeurd zijn even kunnen overleggen, alsook dat het voor je zoon ook een goed signaal is als die ziet dat papa en mama bij de wissel met elkaar praten. Dat je het daarom belangrijk vindt om de overdracht met haar persoonlijk te doen en dat indien dit wegens een veranderde planning in haar leven moeilijk is, er misschien eens gekeken moet worden naar een aanpassing van het wisselmoment naar een moment waarbij zij wel in staat is persoonlijk aanwezig te zijn.

jamesbond007
Topic Starter

#7 , 09 jun 2015 18:54

het probleem is net dat ze altijd thuis is maar ze komt nooit tot aan de deur.
haar partner komt altijd.
heb ook al eens gevraagd om de wissels aan school te doen om deze conflict situatie te vermijden .
maar daar krijg ik ook altijd het zelfde antwoord ,ik moet altijd toegevingen doen en zij doen niks ,
heb 2 dagen per maand dat ik eens weg kan gaan ,vrijdagavond tot zaterdag 17uur om het ander weekend
maar hoe dikwijls ze vraagt als ik de zoon kan bijhouden ,voel me de laatste tijd meer een babysit voor haar ,doe het graag genoeg voor mijn zoon maar af en toe wil ik zelf ook eens weggaan .
als ik dan vraag om de regeling naar een 9-5 te doen ,9 dagen bij haar en 5 bij mij zo dat ze ook een weekend met de zoon heeft . dat gaat niet zegt ze dan maar ze kan er geen uitleg voor geven waarom dat niet gaat ,de enige reden die ik kan bedenken is dat ze haar vrije weekendjes niet wil afgeven omdat ze dan niks met haar partner kan doen .
terwijl onze zoon net vraagt om meer tijd met mij te mogen doorbrengen ,enige oplossing die zij ziet is de zoon bij mij elk weekend volledig .maar dat zie ik niet zitten om die twee vrije dagen af te geven
daarom wil ik op het gerecht in Antwerpen voor die 9-5 gaan .
hoeveel procent kans geef je me dat ik daar de regeling kan veranderen ?
hopelijk zit het geluk ook eens aan mijne kant

Franciscus

#8 , 09 jun 2015 23:09

Hoe vraagt ze dat .... dat u weer eens voor zoon moet zorgen?
telefonisch of per mail?

Ik denk dat het tijd wordt dat u via sms - mail - brief - AS begint met bewijzen te verzamelen.

Dus doen wat @ Duma heeft geschreven... anders staat u in beroep weer met een mond vol tanden en zonder enig bewijs.

U kan vb foto van uw zoon nemen bij het rek in een supermarkt waar de kranten instaan... zij krijgt u iets met een duidelijke tijdstempel.

duma

#9 , 11 jun 2015 15:17

het probleem is net dat ze altijd thuis is maar ze komt nooit tot aan de deur.
Dat maakt in mijn verhaal niet uit. Doe in uw AS maar alsof u dat niet weet en gewoon dat u merkt dat zij nooit meer de overdracht kan doen. DAT is begin van bewijs.
Op papier opmerken dat de mama zich niet interesseert in hetgeen haar zoon heeft meegemaakt bij de papa, want zelf de overdracht niet willen doen. Maar dat schrijft u natuurlijk niet zo; u schrijft het zoals ik het aangeef, op een positieve manier.
maar hoe dikwijls ze vraagt als ik de zoon kan bijhouden ,voel me de laatste tijd meer een babysit voor haar ,doe het graag genoeg voor mijn zoon maar af en toe wil ik zelf ook eens weggaan .
Een regeling is een regeling en een uitzondering kan maar als beide partijen akkoord zijn.
De volgende keer als zij dit dus vraagt en het niet past voor u, maakt u van uw hart een steen, maar zegt u 'neen'. Het is NIET uw moment om voor jullie kind te zorgen, maar dat van HAAR.
Met altijd toegeven komt je nérgens, want al te vaak denkt de andere partij dan dat ze toch kan vragen wat ze wil en dat u het wel zal oplossen, vooral omdat u al zo'n beperkte regeling hebt en meer vraagt. Ze gaat er dus vanuit dat u alles wel zal laten vallen voor die extra tijd.
Te veel uitzonderingen zijn trouwens ook niet goed voor het kind: dat heeft behoefte aan regelmaat.
hoeveel procent kans geef je me dat ik daar de regeling kan veranderen ?
Daar kan niemand u op antwoorden.
Maar waarom gaat u niet voor week/week?

jamesbond007
Topic Starter

#10 , 11 jun 2015 20:40

zou heel graag week-week willen maar denk dat het verschil dat er nu is een te groot verschil zal zijn en de rechter hier niet mee akkoord zal gaan,
in Hasselt hadden we week-week gevraagd, en in afwachting van het sociaal onderzoek dat er waarschijnlijk ging komen al een 9-5 te krijgen. heb daar niks gekregen .
kon daar geen bewijs hard maken dat een andere regeling beter zou zijn voor de zoon ,maar hoe bewijs je dat op papier .
zijn er al veel die gezegd hebben dat ik harder moet worden , en probeer dat ook ,maar niet altijd gemakkelijk.
als mijn regeling niet zou veranderen dan zou ik toch graag willen dat de wissel momenten voortaan aan schoolgebeuren om zo de conflict situatie te vermijden
is zeer stresserend voor de zoon altijd die spanning bij de wissel
ben ook te weten gekomen dat als hij tegen haar zegt dat hij mij mist dat hij zijn kamer op moet ,ik vind toch dat hij zijn gevoel mag uiten en daar over mag praten.
ik probeer alles altijd goed uit te leggen ,ook waarom ik in beroep ben gegaan.
nog een punt wat ik wil aanhalen op de rechtbank is dat door deze regeling de zoon 4 keer afscheid moet nemen in het weekend ,vrijdag bij mij aan de deur ,vrijdag avond op de training want ze komen altijd kijken ,zaterdag op de wedstrijd ,en zondag avond van mij ,weet niet als dat een punt is om te vertellen aan de rechter

duma

#11 , 12 jun 2015 12:03

Dan ga je toch voor week/week, maar stel je ZELF een opbouwende regeling voor.
Dus: van nu tot een half jaar 9/5 en daarna de overschakeling tot week/week.

Van de afscheidsmomenten is zéker een argument: elke dag afscheid nemen doet niemand graag!
Teveel wisselen is nooit goed voor een kind: hij kan zich niet 'settelen' en zich niet thuis voelen. Hij blijft toch maar eventjes.

jamesbond007
Topic Starter

#12 , 12 jun 2015 17:26

zal zelf eens een regeling maken ,misschien wel goed om met een 9-5 te beginnen en zo op te bouwen tot co-ouderschap.
komt misschien ook beter over dan in een keer voor co-ouderschap te gaan .
zal het dan eerst aan mijn advocaat laten zien en kijken wat ze voorstelt .
heb al een keer mee gemaakt dat de zoon zaterdag 17 uur naar mij kwam tot zondag 18 uur (korte weekend )
had de zoon belooft dat we na de voetbal(zondag voormiddag ) naar game mania gingen om een nieuw spel te halen.
zij kwamen ook kijken en toen ze om 12 uur naar huis gingen zeiden ze "tot seffens "
toen werd de zoon er weer aan herinnerd datde tijd kort was.
hij wou direct naar game mania en onderweg begon hij te wenen dat hij weer geen tijd had om te spelen .
dan heb ik het effe moeilijk ,gelukkig kon ik hem snel kalmeren .
in het dossier stond ook dat je de regeling kon aanpassen als de gezinssituatie zou veranderen
bij haar is die na 6 maanden al veranderd toen haar vriend bij haar gaan wonen is ,
en het is net die vriend die moeilijk doet ,want ik ben er zeker van dat ik haar zo ver kan krijgen om de regeling aan te passen zonder dat we naar Antwerpen moeten gaan

jamesbond007
Topic Starter

#13 , 14 jun 2015 11:19

ook voor dit weekend had ze gevraagd als de zoon vrijdag al kon komen of zaterdag morgen om half acht ,
de zoon had zaterdag dan een uitstap met de voetbal en ik dacht dat ze zouden gaan en s'avonds was er dan een barbeque
omdat ze niet gingen en de zoon dan tot 17 uur bij zijn oma moest blijven omdat ze 'weg moesten'
heb ik gezegd dat ik de zoon zou gaan halen om 9 uur bij haar moeder en dat ik dan zou mee gaan op uitstap met de voetbal .
kom ik er dan achter dat ze een weekend naar amsterdam zijn met vrienden.
hun plezier gaat nog altijd voor op de zoon zijn plezier
volgend weekend gaan ze naar grasspop en dan gaat de zoon vanaf donderdag ook weer ergens anders slapen .
ik voel me al schuldig als ik de zoon in de weinige tijd dat ik heb ergens moet laten slapen om eens weg kunnen
zij hebben bijna elk weekend volledig en het weekend daty ze eens iets kunnen doen met de zoon ,dan gaan ze weg
heb deze keer foto's genomen en de mail van de trainer print ik uit om de datum en uur te hebben .
en ga dat vanaf nu zo altijd doen om aan te tonen dat ze hem altijd ergens naar toe brengen in de vrij tijd die ze met de zoon zouden kunnen spenderen

jamesbond007
Topic Starter

#14 , 16 jun 2015 21:06

kan je een vonnis onderling laten aanpassen , dat bekrachtigd is op de rechtbank
Is in verband met de verblijfsregeling van de zoon , heb mijn ex eindelijk zover gekregen om de regeling aan te passen
Maar ze wil niet naar het gerecht om dat aan te passen , we moeten in september voorkomen omdat ik de regeling wil laten veranderen
Kunnen we dit onderling of met notaris , of kan ze altijd terug vallen op het vonnis omdat dat uitgesproken is door een rechter en bekrachtigd

duma

#15 , 18 jun 2015 10:41

Ze kan altijd terugvallen op het vonnis.
Ik raad je zeer sterkste af om onderling dingen te wijzigen die niet door de rechtbank zijn bekrachtigd. Je zet jezelf dan in een heel zwakke positie.
Wat jullie moeten doen is, samen een onderling akkoord maken en dit laten homologeren door de rechter.
Je doet dat ook best met één advocaat.

Als ze niet naar de rechtbank wil gaan, zou ik wantrouwig zijn en mij afvragen waarom ze dat niet wil ...

Terug naar “Andere”