Tegenkandidaat bewindvoerder.

Platzak
Topic Starter

Tegenkandidaat bewindvoerder.

#1 , 23 jul 2015 20:15

Ik probeer het kort te schetsen.

Moeder werd opgenomen in ziekenhuis na een val, lichte shocktoestand, dagje of twee bekomen en terug naar huis werd gezegd. Dit was buiten de dokter aldaar op de geriatrieafdeling gerekend, testen aan de lopende band, verzorging die te wensen over laat enz. kortom toestanden een ziekenhuis onwaardig. In de periode daar besluit dat doktertje ook dat ze niet meer naar huis zal gaan maar naar een rusthuis.

Ik ga hierop volop in het verzet, de vier andere kinderen niet, die zijn gretig om een document te ondertekenen dat zij wilsonbekwaam is, ikzelf en mijn moeder hoeven zelfs niks meer te tekenen. Na overleg met mijn ma, vraag ik haar of ze akkoord is om een document te ondertekenen, dat ze het ziekenhuis wil verlaten op eigen risico en dat alle gevolgen ook voor haar zijn, dokters kunnen niet aansprakelijk gesteld worden. Met dit document ga ik moeder dus afhalen, in eerste instantie geen probleem, een ander verpleegster gaat dwars liggen, ik zet door en verlaat met ma ziekenhuis, 20m verder, politie rond ons terug binnen en terug naar haar kamer, wij handelen niet wettig zogezegd. Dikke larie in mijn ogen. Enfin, ik krijg haar dat rothospitaal niet buiten en zij word die week nog overgebracht naar rusthuis.

Ondertussen kreeg ik al aanmaning om voor vrederechter te verschijnen voor aanstelling van een bewindvoerder. Vandaag 23 07 2015 is er dus bijeenkomst geweest. Ik heb zeer zwaar vermoeden dat hij simpelweg partij kiest voor de meerderheid, niettegenstaande ikzelf samen met mijn vrouw al sinds 2000 zowat voor alles instond aangaande mijn ouders. De rest keek er naar, zag dat het goed was, en liet begaan, tot nu dus. Vader is al langer overleden, en nu moeder ook wat achteruit gaat, zijn ze er als de kippen bij om de volmacht uit mijn handen te rukken, en ook iemand van hen aan te stellen als bewindvoerder. Moeder hebben ze al op een achterbakse manier aan de kant geschoven, nu is het mijn beurt, en ze hebben vrij baan.

Wat is de beste weg om volgen als de vrederechter iemand van hen alles in handen geeft, ik ga al zeker in beroep dan. Kan of mag ik mijzelf ook kandidaat stellen nog voor dat de vrederechter een beslissing heeft genomen. En krijg ik haar alsnog nog uit dat rusthuis, de verzorging die ze daar krijgt had ze thuis ook, en beter zelfs. Plus men heeft haar tegen haar wil haar vrijheid afgenomen en straks haar woning en spaarboek erbij. Zij is 86 maar weet goed genoeg wat men allemaal aan het uitvreten is.
Alvast bedankt voor eventuele te volgen richtlijnen zodat ik me op de best mogelijke manier kan wapenen indien ik niet anders kan dan beroep aan te tekenen.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 24 jul 2015 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beetje extra spatiëring toegevoegd. We factureren doorgaans niet per begonnen lijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jul 2015 20:26

kan je je tekst herschrijven zodat het iets leesbaarder is?

Platzak
Topic Starter

#3 , 23 jul 2015 23:10

Wat is er niet helemaal leesbaar of onduidelijk?

Reclame

Platzak
Topic Starter

#4 , 11 aug 2015 13:20

Bon, vrederechter heeft een advocaat aangesteld als bewindvoerder. Dus alle controle op moeders eigendommen en spaarrekeningen, ligt nu simpelweg in vreemde handen. Dat heeft mijn familie mooi geregeld moet ik zeggen. Heeft er iemand ervaring, of kennis van zulke situaties. Hoeveel kans maak ik als ik beroep zou aantekenen tegen deze beslissing, Kent of kan iemand een degelijke advocaat aanbevelen om zulke materie aan te vechten.

Platzak
Topic Starter

#5 , 11 aug 2015 18:33

Zij had gevraagd om als eerste apart gehoord te worden, dat heeft zo ongeveer 3 minuten geduurd, en ze zat al terug bij ons aan tafel.
Kijk, mijn indruk, die rechter had al besloten wat hij ging aanvangen voor hij binnenkwam.

Bewindvoering is aangevraagd door mijn 3 broers en 1 zuster,
Hun motivatie, hebzucht, en hun bewering dat ik als gevolmachtigde alles zou verbrassen of wegschenken raakt kant noch wal, en is totaal niet onderzocht door de vrederechter. ik had nochtans alle uittreksels en een bankafschrift bij vanaf 2000 tot vorige tem 30 juli, vanaf 1 augustus werd volmacht ingetrokken en geen zicht meer wat er gebeurd met de rekeningen.

Hun aanvraag, bij de vrederechter is hun wel zuur opgebroken, de bewindvoering is in vreemde handen gekomen, een advocaat dus.
Maar ik ben het totaal niet mee eens met deze gang van zaken,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 aug 2015 19:45

Uw moeder kan altijd aan de vrederechter vragen om een nieuwe zitting en dan een einde te maken aan de bewindvoering.
Hou er dan wel rekening mee dat de rest van de familie terug aan het geld kan en ik denk niet dat de vrederechter u zal aanduiden als bewindvoerder.
Zou dat persoonlijk zelfs totaal afraden in dit geval.
https://www.acco.be/nl-be/items/9789048 ... onbekwamen
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714

Platzak
Topic Starter

#7 , 12 aug 2015 10:44

Indien de vrederechter al een eind zou maken, dan kan de rest van de familie toch niet zomaar aan het geld zonder volmacht?
Zij heeft al gezegd dat ik opnieuw de volmacht moet krijgen.
Persoonlijk zou u er dus niet aan beginnen en alles laten zoals het nu is, maar dat ziet zijzelf niet graag gebeuren, dat ze zelf niet meer kan beslissen hoe er met haar bezittingen word omgesprongen. De bewindvoerder advocaat was net aangesteld en belde reeds om samen te komen om alle eigendommen zo snel mogelijk te verkopen.
Mijn bescheiden mening, alles draait om het geld in zulke zaken, ik denk hierbij alvast aan de 3% regel op alle inkomsten.
Als de vrederechter echt recht wil spreken, komt er eigenlijk maar één persoon in aanmerking, dat is degene die al 20 jaar voor alles in de bres springt voor zijn ouders.
Maar ook daar volgt men de makkelijke weg, liever dan een beetje onderzoek te doen, liever dan de verklaringen te lezen van, buren, kennissen, thuisverpleging, en huisdokter.
Hij heeft dat gewoonweg genegeerd, en volgt simpelweg een makkelijke “standaard” procedure.
Ik heb alvast een boekje besteld uit de link die u meegaf, en ga alles eens afwegen of ik zal beginnen aan een kluwen van gerechtelijke procedures.
Bedankt voor uw antwoord.

Vandebos

#8 , 12 aug 2015 11:02

Ik zou er persoonlijk ook niet aan beginnen in dergelijke omstandigheden. Gedurende meer dan een decennium heb ik de goederen van mijn grootmoeder beheerd, maar dat was dan wel steeds met de medewerking en toestemming van alle naaste familieleden.

Indien deze laatste ontbreekt zal vermoedelijk bij de jaarlijkse controle iedere post binnenste buiten gekeerd worden..

Het verkopen van alle onroerende goederen is een standaard taktiek van bewindvoerders, het valoriseren van de eigendommen laat hen immers toe het geheel eenvoudig te beheren via een paar rekeningen. Snel verdiende 3%...

Terug naar “Andere”