Ik probeer het kort te schetsen.
Moeder werd opgenomen in ziekenhuis na een val, lichte shocktoestand, dagje of twee bekomen en terug naar huis werd gezegd. Dit was buiten de dokter aldaar op de geriatrieafdeling gerekend, testen aan de lopende band, verzorging die te wensen over laat enz. kortom toestanden een ziekenhuis onwaardig. In de periode daar besluit dat doktertje ook dat ze niet meer naar huis zal gaan maar naar een rusthuis.
Ik ga hierop volop in het verzet, de vier andere kinderen niet, die zijn gretig om een document te ondertekenen dat zij wilsonbekwaam is, ikzelf en mijn moeder hoeven zelfs niks meer te tekenen. Na overleg met mijn ma, vraag ik haar of ze akkoord is om een document te ondertekenen, dat ze het ziekenhuis wil verlaten op eigen risico en dat alle gevolgen ook voor haar zijn, dokters kunnen niet aansprakelijk gesteld worden. Met dit document ga ik moeder dus afhalen, in eerste instantie geen probleem, een ander verpleegster gaat dwars liggen, ik zet door en verlaat met ma ziekenhuis, 20m verder, politie rond ons terug binnen en terug naar haar kamer, wij handelen niet wettig zogezegd. Dikke larie in mijn ogen. Enfin, ik krijg haar dat rothospitaal niet buiten en zij word die week nog overgebracht naar rusthuis.
Ondertussen kreeg ik al aanmaning om voor vrederechter te verschijnen voor aanstelling van een bewindvoerder. Vandaag 23 07 2015 is er dus bijeenkomst geweest. Ik heb zeer zwaar vermoeden dat hij simpelweg partij kiest voor de meerderheid, niettegenstaande ikzelf samen met mijn vrouw al sinds 2000 zowat voor alles instond aangaande mijn ouders. De rest keek er naar, zag dat het goed was, en liet begaan, tot nu dus. Vader is al langer overleden, en nu moeder ook wat achteruit gaat, zijn ze er als de kippen bij om de volmacht uit mijn handen te rukken, en ook iemand van hen aan te stellen als bewindvoerder. Moeder hebben ze al op een achterbakse manier aan de kant geschoven, nu is het mijn beurt, en ze hebben vrij baan.
Wat is de beste weg om volgen als de vrederechter iemand van hen alles in handen geeft, ik ga al zeker in beroep dan. Kan of mag ik mijzelf ook kandidaat stellen nog voor dat de vrederechter een beslissing heeft genomen. En krijg ik haar alsnog nog uit dat rusthuis, de verzorging die ze daar krijgt had ze thuis ook, en beter zelfs. Plus men heeft haar tegen haar wil haar vrijheid afgenomen en straks haar woning en spaarboek erbij. Zij is 86 maar weet goed genoeg wat men allemaal aan het uitvreten is.
Alvast bedankt voor eventuele te volgen richtlijnen zodat ik me op de best mogelijke manier kan wapenen indien ik niet anders kan dan beroep aan te tekenen.