beschutte werkplaats

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: beschutte werkplaats

#31 , 16 nov 2010 22:07

1. Geldige reden wordt beoordeeld door de RVA als de VDAB je dossier doorstuurt naar de RVA wegens (volgens VDAB) weigering tot medewerking. Gids met criteria hiervoor staan vermeld in document nr 070514 (te vinden op http://www.rvatech.be" onclick="window.open(this.href);return false;, via documenten en dan zoeken op document nr)
2. De VDAB kan je in het normale circuit evengoed verplichten om een bepaalde job te nemen. Men heeft dit waarschijnlijk niet gedaan omdat men inzag dat je niet in staat was in het normale circuit een job te vinden. De VDAB kan je niet verplichten om een job in het normale circuit aan te nemen als je dit volgens hen niet aankan. Gezien zij menen dat je dit niet aankan, heeft men je blijkbaar naar GTB verwezen. Als men, naar alle waarschijnlijkheid, meent dat je een bepaalde job wél aankan, kan men je verplichten om deze aan te nemen indien je deze aangeboden wordt. Bij weigering kan je naar de RVA gestuurd worden om jezelf te verdedigen (op basis van punt 1).

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bonoboo

#32 , 17 nov 2010 16:11

JPV,
Ben document 070514 even gaan lezen. Tja, dat is een bos waar je de bomen niet meer door ziet hé. Eigenlijk komt het in mijn geval hierop neer (als ik het een beetje begrijp tenminste): een arts van RVA/VDAB zal bepalen wat ik kan en niet kan. Mij goed, maar dan verwacht ik wel dat die arts alle fijgevoeligheden en verschillende facetten van het autismespectrum kent. Dat betwijfel ik, want zowel de psycholoog als de psychiater die mij reeds een jaar begeleiden geven toe dat dit onmmogelijk is...
1. De VDAB kan je niet verplichten om een job in het normale circuit aan te nemen als je dit volgens hen niet aankan. Gezien zij menen dat je dit niet aankan, heeft men je blijkbaar naar GTB verwezen.
Neen, zij menen dit niet. Ikzelf heb het na jaren nu via mijn huidige psychiater zélf ingezien waar het probleem ligt en vervolgens zelf autisme laten onderzoeken.

JPV

#33 , 18 nov 2010 10:30

JPV,
Ben document 070514 even gaan lezen. Tja, dat is een bos waar je de bomen niet meer door ziet hé. Eigenlijk komt het in mijn geval hierop neer (als ik het een beetje begrijp tenminste): een arts van RVA/VDAB zal bepalen wat ik kan en niet kan. Mij goed, maar dan verwacht ik wel dat die arts alle fijgevoeligheden en verschillende facetten van het autismespectrum kent. Dat betwijfel ik, want zowel de psycholoog als de psychiater die mij reeds een jaar begeleiden geven toe dat dit onmmogelijk is...
dat hoeft die arts ook niet te kennen. Hij moet enkel kunnen inschatten of jij al dan niet terecht iets weigerde. Gezien jij het hier hebt over het weigeren van een bepaalde job in een beschutte werkplaats, zal men enkel kijken of de reden die jij opgeeft om de job te weigeren terecht is. Men zal dus eerder kijken naar de jobinhoud en jij zal moeten argumenteren waarom je fysiek/psychisch niet in staat bent om deze te doen. Pas op: niet graag doen is NIET gelijk aan niet in staat zijn. Tegen de beslissing die de RVA neemt op basis van de arts is beroep mogelijk bij de arbeidsrechtbank. In het geval dat je naar de rechtbank stapt én dat er een medische discussie is (en jij door een arts naar jouw keuze gesteund wordt), zal een expert je onderzoeken en zich daarover oordelen.
1. De VDAB kan je niet verplichten om een job in het normale circuit aan te nemen als je dit volgens hen niet aankan. Gezien zij menen dat je dit niet aankan, heeft men je blijkbaar naar GTB verwezen.
Neen, zij menen dit niet. Ikzelf heb het na jaren nu via mijn huidige psychiater zélf ingezien waar het probleem ligt en vervolgens zelf autisme laten onderzoeken.
Je kan jezelf niet verwijzen naar GTB. Gezien je autisme zullen zij menen dat je dit niet aankan en je doorverwezen hebben naar GTB. Heeft dus niks te maken met wie het autisme heeft onderzocht, wel de doorverwijzing.

Reclame

bonoboo

#34 , 18 nov 2010 22:44

JPV,
dat hoeft die arts ook niet te kennen. Hij moet enkel kunnen inschatten of jij al dan niet terecht iets weigerde. Gezien jij het hier hebt over het weigeren van een bepaalde job in een beschutte werkplaats, zal men enkel kijken of de reden die jij opgeeft om de job te weigeren terecht is. Men zal dus eerder kijken naar de jobinhoud en jij zal moeten argumenteren waarom je fysiek/psychisch niet in staat bent om deze te doen. Pas op: niet graag doen is NIET gelijk aan niet in staat zijn. Tegen de beslissing die de RVA neemt op basis van de arts is beroep mogelijk bij de arbeidsrechtbank. In het geval dat je naar de rechtbank stapt én dat er een medische discussie is (en jij door een arts naar jouw keuze gesteund wordt), zal een expert je onderzoeken en zich daarover oordelen.
Hoezo dat hoeft hij niet te kennen????? Hoe kan hij dan inschatten of ik wel terecht een bepaalde reden aanhaal waarom ik een bepaalde job wel of niet aankan?

JPV

#35 , 19 nov 2010 16:44

het is jij die de reden moet geven waarom je een bepaalde job wel of niet aankan. Puur de ziekte aangeven is geen voldoende antwoord. Jij moet zeggen welk aspect van de ziekte een beperking zorgt voor de job als je die weigert.

Om maar een voorbeeld te geven: iemand die ik moest vertegenwoordigen had kanker gehad op zijn keel. Op zich een zware ziekte, maar niet noodzakelijk een reden om werk te weigeren. Doordat een bepaald werk in de winter buiten was, weigerde hij die functie. Het fdeit dat hij kanker had, was niet voldoende, het feit dat hij keelkanker had gehad die kon verergeren op de stembanden, wél.

bonoboo

#36 , 19 nov 2010 22:15

Welnu, op basis van de resultaten van uitgebreid autismeonderzoek heeft mijn psycholoog mij duidelijk gemaakt -en dat kwam hard aan- dat ik gek werd in al mijn vorige jobs wegens autisme. Veel hoop nog een job te vinden die ik aankan zal dus bijzonder moeilijk worden.

JPV

#37 , 20 nov 2010 21:29

Dan lijkt het me duidelijk dat het normale circuit niets voor jou is en je GTB en de jobs die zij voorstellen zal moeten aanvaarden.

Ben je van oordeel dat je geen enkele job van GTB zal kunnen aanvaarden, dan lijkt het me dat je niet op de werkloosheid thuishoort, maar op de ziekenbond (al vrees ik voor ziekenbond voor een autist).

bonoboo

#38 , 21 nov 2010 20:11

Welja, uw conclusie is helaas ook de conclusie die ik mij stilaan voor ogen hou. Dit is moeilijk om te slikken! Dan zal ik uiteindelijk naar het OCMW moeten? Ik ga toch niet op straat in de goot belanden?!

JPV

#39 , 21 nov 2010 21:35

Mijn conclusie is niet dat je niet geschikt bent om te werken. Persoonlijk heb ik redelijk wat ervaring met autisten (in diverse "varianten") en tewerkstelling, desnoods in sociale werkplaatsen of beschutte tewerkstelling is bijna altijd een optie.

Vergeet niet dat het OCMW indien zij menen dat jij arbeidsgeschikt bent, je ook zullen verplichten tot een tewerkstelling in sociale werkplaatsen/beschutte tewerkstelling.

bonoboo

#40 , 23 nov 2010 17:19

Ja, ik weet wel dat dat de theorie is, maar als ik in de praktijk zie wie er allemaal stempelt, of op het OCMW zit, ZONDER dat die 'verplicht' worden een job te aanvaarden...

JPV

#41 , 24 nov 2010 08:02

dan zou ik zeggen: probeer je praktijk eens uit, je zal zien dat het niet zo loopt als je denkt...

bonoboo

#42 , 24 nov 2010 15:25

Weet ik nog niet zo... het loopt toch al zo vele jaren...zeer vele jaren. En ik zie ook gewoon wat er rondom mij gebeurt of niet gebeurt met werklozen en OCMWers, ja toch?
En nu omdat ikzelf heb moeten laten vaststellen dat ik autistisch ben (en altijd was) zal ik wél verplicht worden een job te aanvaarden?
De wereld op zijn kop dacht ik zo. Maar daar sta ik niet verstel van hier in België.
Sta mij toe dat als ik 'gewongen' wordt om een job te aanvaarden dat ik even met de grove borstel doorheen enkele (?) andere werklozen ga, O.K.? Iedereen gelijk voor de wet hé!
Met dank voor uw zienswijze, hierbij laat ik het dan ook. Ik ben namelijk nogal prikkelbaar en moet tijdig op de rem gaan staan.
B.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#43 , 24 nov 2010 16:50

Bonobo, ik weet dat het uitzonderlijke gevallen zijn, maar mijn vorige werkgever had ook een (licht) autistische jongen in dienst en hield rekening met dit aspect van zijn persoonlijkheid. Deze werknemer deed zijn werk uitstekend, kreeg de nodige omkadering (= een vaste structuur in zijn werk en een duidelijk afgebakende opdracht. Niet te veel vergaderingen, niet te veel "politiek" gedoe. Die jongen kon gewoon zijn werk doen) en aardde zeer goed in het bedrijf. Hij werkt er nog steeds trouwens.

Laat dit voor u een aanmoediging zijn om ook op zoek te gaan naar een bedrijf dat je een kans wil geven. Niets belet u om een job in het beschutte circuit te aanvaarden, en ondertussen te solliciteren naar een geschikte job in een geschikt bedrijf in het reguliere circuit.

Probeer (met de hulp van je psycholoog) te bepalen welke aspecten van je vorige jobs juist het probleem waren. Ik kan me niet voorstellen dat ELK aspect van zo'n job problematisch is. Als je kan bepalen wat de factoren zijn waardoor je al dan niet goed in een job kan functioneren, kan je dit bespreken met potentiële werkgevers. Een tip: zoek op websites van KMO's naar die bedrijven die ook graag "spontane sollicitaties" binnenkrijgen. Dit wijst op bedrijfsleiders met een open geest die initiatief van mensen appreciëren en dus ook rekening houden met specifieke eigenschappen van werknemers. Laat je niet te snel ontmoedigen! De aanhouder wint.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#44 , 24 nov 2010 18:42

Sta mij toe dat als ik 'gewongen' wordt om een job te aanvaarden dat ik even met de grove borstel doorheen enkele (?) andere werklozen ga, O.K.? Iedereen gelijk voor de wet hé!
geen probleem. Het is niet verboden in België om mensen die profiteren van het systeem aan te geven. Besef echter dat mensen net zoals jij mss sommige zieken als profiteurs beschouwd, jou evengoed als profiteur zullen beschouwen omwille van een, voor hen, onbestaande ziekte "autisme".

Waarbij ik niet wil zeggen dat je niet autistisch ben, wel dat vele mensen dit niet goed kunnen beoordelen en dus misschien evengoed als jij zullen zeggen dat er veel luie mensen zijn, dan wel bedoelend op jou. Autisme is net zoals CVS, fibromyalgie, ... een van de ziektes die op een randgeval van al dan niet werkgeschikt staan.

Terug naar “Werkloosheid”