rva controle

tweety32
Topic Starter

rva controle

#1 , 29 sep 2010 01:45

onlangs kreeg ik van de rva een oproepingsbrief om mijn gezinssituatie gaan uit te leggen.
ik moest alle documenten meenemen die konden aantonen dat ik op mijn huidig adres woon samen met mijn kinderen , dus heb ik dit ook gedaan door middel van mijn huurcontract, bewijsjes kinderbijslag en gezinssamenstelling en enkele facturen van elektriciteit en tv enz.
gisteren ben ik dus op gesprek moeten gaan.
de controleur of wie hij ook mag wezen , vroeg me of ik nog steeds op dit adres woonde en met wie .
ik antwoorde hem gewoon eerlijk ja ik woon daar samen met mijn dochtertjes (beide schoolplichtig)
woont er nog iemand bij je in vraagt hij ? nee zei ik (wat ook niet is )
hij heeft niets genoteerd op papier , er zat een afgevaardigde van de vakbond bij maar die deed zijn mond niet open tijdens het gesprek ! typisch waarschijnlijk.
plots vraagt de controleur hebt u een vriend ? nou ja zeg ik ik heb een vriend is dat mss verboden als werklozen !!!!
nee zegt hij maar wel als je er mee samenwoont onder 1 dak , en we hebben hier een klacht over gehad !!!!

ik stond verbaasd te kijken ! een klacht tegen mij omdat ik zou samenwonen ????????
nu al bij al geloofde die controleur me niet en vroeg hij of ik akkoord was met een huisbezoek !
ja zeg ik tegen hem als ik nee zeg volgen er waarschijnlijk sanctie's ? ja zegt hij dan wordt je geschorst wegens het niet meewerken met een onderzoek !
dus bleef er niets anders over dan ja zeggen kom maar een huisbezoek doen !
ook hier is niets van op papier gezet !!!! ik heb geen enkel document meegekregen naar huis.
het enige wat hij me nog gezegd heeft als je voor 11 oktober niets van ons gehoord hebt komen we niet meer , en als we komen bellen we je 10 minuten op voorhand op om te zeggen dat we er bijna zijn !!!!

nu is mijn vraag :
mag de rva zomaar een controle komen doen zonder dat ik iets getekend heb ? of ook maar iets op papier heb staan ! gewoon omdat ze me niet geloven. komen ze alleen of komt daar ook nog eens politie enz bij mee !
en hoe gebeurt dit huisbezoek , is het de bedoeling dat ze in mijn kasten enz mogen neuzen ?
en waar mogen ze komen en waar niet ?
hoe gebeurt zo een controle en zijn ze me al langer in de gaten aan het houden zonder dat ik dit gemerkt hebt of wat ?
dit is de eerste keer dat me zoiets overkomt ! hij begon al meteen over fraude enz ...
ben hier echt helemaal van de kaart door ! slaap niet meer , eet niet meer :(
ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen die een vriend heeft ja :)
maar heb geen zin om heel mijn werkloosheidsuitkering te gaan verliezen of ik weet niet hoeveel boete te gaan betalen voor iets wat helemaal niet waar is !
mijn vriend komt wel bij me langs en blijft af en toe eens slapen en andersom ook :) maar is dit dan echt verboden als werklozen ?????

ik weet het allemaal niet meer , het enige wat ik weet is dat ik nu tot 11 oktober binnen kan gaan blijven zitten want tussen die tijd kunnen ze komen !
want wat als ik net niet thuis ben als die controleurs aan de deur staan ?

ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven op mijn vragen
ik weet dat het er heel wat zijn ... maar ik zit met mijn handen in mijn haren
in ieder geval ga ik morgen naar de vakbond bellen en vragen waarom die afgevaardigde daar zat die zijn mond niet heeft opengedaan , en of de vakbond me nog kan helpen ! mss kunnen zij een antwoord geven op mijn vragen ! maar daar twijfel ik aan pfffffffffffff

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#2 , 29 sep 2010 08:09

onlangs kreeg ik van de rva een oproepingsbrief om mijn gezinssituatie gaan uit te leggen.
ik moest alle documenten meenemen die konden aantonen dat ik op mijn huidig adres woon samen met mijn kinderen , dus heb ik dit ook gedaan door middel van mijn huurcontract, bewijsjes kinderbijslag en gezinssamenstelling en enkele facturen van elektriciteit en tv enz.
gisteren ben ik dus op gesprek moeten gaan.
de controleur of wie hij ook mag wezen , vroeg me of ik nog steeds op dit adres woonde en met wie .
ik antwoorde hem gewoon eerlijk ja ik woon daar samen met mijn dochtertjes (beide schoolplichtig)
woont er nog iemand bij je in vraagt hij ? nee zei ik (wat ook niet is )
hij heeft niets genoteerd op papier , er zat een afgevaardigde van de vakbond bij maar die deed zijn mond niet open tijdens het gesprek ! typisch waarschijnlijk.
plots vraagt de controleur hebt u een vriend ? nou ja zeg ik ik heb een vriend is dat mss verboden als werklozen !!!!
nee zegt hij maar wel als je er mee samenwoont onder 1 dak , en we hebben hier een klacht over gehad !!!!

ik stond verbaasd te kijken ! een klacht tegen mij omdat ik zou samenwonen ????????
nu al bij al geloofde die controleur me niet en vroeg hij of ik akkoord was met een huisbezoek !
ja zeg ik tegen hem als ik nee zeg volgen er waarschijnlijk sanctie's ? ja zegt hij dan wordt je geschorst wegens het niet meewerken met een onderzoek !
dus bleef er niets anders over dan ja zeggen kom maar een huisbezoek doen !
ook hier is niets van op papier gezet !!!! ik heb geen enkel document meegekregen naar huis.
het enige wat hij me nog gezegd heeft als je voor 11 oktober niets van ons gehoord hebt komen we niet meer , en als we komen bellen we je 10 minuten op voorhand op om te zeggen dat we er bijna zijn !!!!

nu is mijn vraag :
mag de rva zomaar een controle komen doen zonder dat ik iets getekend heb ? of ook maar iets op papier heb staan ! gewoon omdat ze me niet geloven. komen ze alleen of komt daar ook nog eens politie enz bij mee !
en hoe gebeurt dit huisbezoek , is het de bedoeling dat ze in mijn kasten enz mogen neuzen ?
en waar mogen ze komen en waar niet ?
hoe gebeurt zo een controle en zijn ze me al langer in de gaten aan het houden zonder dat ik dit gemerkt hebt of wat ?
dit is de eerste keer dat me zoiets overkomt ! hij begon al meteen over fraude enz ...
ben hier echt helemaal van de kaart door ! slaap niet meer , eet niet meer :(
ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen die een vriend heeft ja :)
maar heb geen zin om heel mijn werkloosheidsuitkering te gaan verliezen of ik weet niet hoeveel boete te gaan betalen voor iets wat helemaal niet waar is !
mijn vriend komt wel bij me langs en blijft af en toe eens slapen en andersom ook :) maar is dit dan echt verboden als werklozen ?????

ik weet het allemaal niet meer , het enige wat ik weet is dat ik nu tot 11 oktober binnen kan gaan blijven zitten want tussen die tijd kunnen ze komen !
want wat als ik net niet thuis ben als die controleurs aan de deur staan ?

ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven op mijn vragen
ik weet dat het er heel wat zijn ... maar ik zit met mijn handen in mijn haren
in ieder geval ga ik morgen naar de vakbond bellen en vragen waarom die afgevaardigde daar zat die zijn mond niet heeft opengedaan , en of de vakbond me nog kan helpen ! mss kunnen zij een antwoord geven op mijn vragen ! maar daar twijfel ik aan pfffffffffffff
Men leze hierover meer:
Bewijs van gezinstoestand – Toegang tot de woning ter controle van de gezinstoestand
http://books.google.be/books?id=V1o5GRZ ... and&f=true" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 sep 2010 08:47

pff... net een hele tekst geschreven en per ongeluk scherm afgesloten. Opnieuw dan maar, maar nu iets beknopter ;).

1) ivm vakbond: vakbond mag bijstand verlenen. Of dit ook betekent dat ze mogen tussenkomen in je gesprek (dus: reageren tegenover RVA) of gewoon jou assisteren (enkel naar jou reageren) hangt af van bureau tot bureau. Op zich is het niet altijd nuttig dat een vakbondsmedewerker tussenkomt in het gesprek, gezien er op dat moment niks beslist wordt. Gezien er ook geen PV opgesteld is van het gesprek (wat wel niet normaal is), is er ook niks dat hij kon betwisten/veranderen. Het enige wat hij kon eisen is dat er wél een PV opgesteld werd, maar dit is op zich niet meer nodig, tenzij bij effectief huisbezoek. Let wel: indien er tijdens het gesprek zaken opduiken waarvan ik geen weet heb ondanks een voorbereidend gesprek met het lid, hou ik verder ook mijn mond tijdens zo'n bijstand. Indien het lid bvb verzwijgt dat ze een vriend heeft in het voorbereidend gesprek en ze dit toegeeft bij de RVA, weet ik dat ik verder best niks meer zeg, ik kan toch niet vertrouwen op m'n voorbereiding.

2) Je mag perfect een vriend hebben als werkloze, je mag er zelfs elke dag mee samen slapen, MAAR: je mag er geen huishouden mee vormen. Wat is het verschil: klein, héél klein. Ik hou altijd als vuistregel dat als je er meer dan de helft van de week (=4 nachten) 's avonds mee gezellig zit en 's nachts in hetzelfde huis slaapt (ongeacht in welk bed), én 's ochtends indien het werk het toelaat samen ontbijt, je een huishouden vormt. De RVA in het gebied waar ik mensen vertegenwoordig, gebruikt ook ongeveer deze vuistregel. Je moet dit echter niet als een vaste regel zien, het kan zijn dat je nooit samen slaapt, maar van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat wel continu bij elkaar bent. Dan vorm je ook een huishouden. Andere zaken die men gebruikt om vast te stellen dat je samenwoont: wie rijdt met welke auto (op wiens naam), wat zijn de verbruiken van electriciteit, gas, ... in het andere huis, ...

3) Het is vreemd dat men zou zeggen dat er een klacht was tegen je. Is in mijn regio alvast niet gebruikelijk. Meestal heeft men trouwens vooraleer je uit te nodigen deze klacht reeds gecontroleerd en dus voor je huis gecontroleerd welke auto's er héél regelmatig staan, wie er 's ochtends uit je huis vertrekt en 's avonds terug toekomt, ... Men zal dus zeker de naam van je vriend al weten en zijn doen en laten al een beetje hebben gecontroleerd. Het is dus positief dat je zélf wel al zei dat je een vriend had, anders hadden ze dit zeker al verdacht gevonden.

4) controle bij je thuis: ze kunnen zo ver gaan als je zelf wil. Wil je een bepaalde kast niet tonen, dan heb je daar het recht toe. De RVA-controleur heeft het recht om dit ook in zijn PV te schrijven. Gaat het om een nachtkastje, zal niemand dit vreemd vinden, gaat het om een kleerkast, dan maak je jezelf verdacht. Je hoeft echt niet thuis te blijven tot 11 oktober, als je niet thuis bent, dan ben je gewoon niet thuis, je hebt dat recht. Doe je niet open terwijl ze je net binnen hebben zien gaan in je huis met je vriend, dan maak je jezelf natuurlijk wel verdacht. Dit kunnen ze ook noteren in hun PV. Assistentie van politie kan, maar doen ze enkel indien ze vermoedens hebben van bijkomende problemen (drugs, agressie, ...). Je mag ook gewoon volledig de toegang weigeren tot je huis, maar dit geeft je opnieuw niet het voordeel van de twijfel. De RVA-controleur zelf kan geen sanctie uitspreken, dit is altijd werk voor de dienst betwiste zaken. Als zij het PV krijgen van de RVA-controleur (indien deze volgens hem iets sanctioneerbaars acht), nodigen ze je nog eens uit om een verklaring op te stellen (dan kan je nog altijd met bijkomende stukken afkomen die je standpunt moeten hard maken) en pas dan wordt er beslist. 1 uitzondering hierop: ga je niet in op een schriftelijke uitnodiging van de RVA, dan kan je onmiddellijk geschorst worden (een schorsing die, bij een eerste feit, ook onmiddellijk kan opgeheven worden indien je binnen de 30 dagen reageert).

5) Een tip: hoe je nu schrijft, doet vermoeden dat je alvast niet kalm was bij de RVA (ik tel 29 uitroeptekens en 21 vraagtekens). Vergeet niet dat de mensen van de RVA dit ook maar als job doen. Zij krijgen echt geen percentje per betrapte werkloze en hebben er dus geen baat bij om je te sanctioneren, ze willen gewoon hun werk grondig doen. Blijf dus de volgende keer kalm en probeer het neutraal te bekijken. Doe je dit niet, dan kom je gewoon nog meer verdacht over.

btw: indien men reeds 100% zeker is, nodigt men in mijn regio vaak beide werklozen op hetzelfde uur uit. Men kijkt dan door de ruit hoe ze toekomen op de parking vlak voor de RVA. komen ze uit dezelfde auto, dan staat dit steevast tussen hun bevindingen ;).

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”