Ambtelijke schrapping en pensioen

artemis
Topic Starter

Ambtelijke schrapping en pensioen

#1 , 20 jan 2015 19:59

Beste mensen,

Deze vraag heeft absoluut niks met mezelf te maken maar met een kennis die me toch wel een beetje na aan het hart ligt.
Ik ken weinig over deze materie en het is ook helemaal mijn persoonlijk probleem niet.

Mevrouw X is 66 jaar en sinds een jaar met pensioen, ze is absoluut alleenstaand. Haar pensioen wordt bijgepast door het OCMW.
Ze zit al ongeveer een jaar met een probleem qua woonplaats (de details doen er nu niet toe) maar ik vrees dat een ambtelijke schrapping haar boven het hoofd hangt vermits ze al geruime tijd niet meer op het adres woont waar ze nog steeds haar domicilie heeft en op haar huidige woonplaats kan ze zich niet inschrijven. Goed mogelijk is die procedure reeds ingezet maar in deze stad kan dat ruim 6 maanden duren.

Mijn vraag luidt als volgt:

Als mevrouw X ambtelijk geschrapt wordt dan neem ik aan dat ze haar pensioen+bijpassing niet meer krijgt en ook haar steun van de mutualiteit volledig verliest. juist?
Gesteld dat ze zich enkele maanden later opnieuw kan domiciliëren, zou ze dan haar gemiste pensioen + bijpassing van OCMW kunnen recupereren (met terugwerkende kracht) voor de periode dat ze ambtelijk geschrapt was, of zal ze de inkomsten van die periode voorgoed kwijt zijn?

Het is mijn materie totaal niet, dus sorry als ik een domme vraag heb gesteld.

Bedankt alvast voor het meedenken en de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jan 2015 20:11

als ze ambtelijk geschrapt wordt én geen referentieadres van het ocmw heeft, dan zal ze alvast geen bijpassing kunnen krijgen. geen enkel OCMW is dan bevoegd.

Mutualiteit zal ook een domicilie/referentieadres vereisen (en ook niet met terugwerkende kracht in orde komen), pensioen weet ik niet

artemis
Topic Starter

#3 , 20 jan 2015 20:53

Ik dacht ook al aan een referentieadres JPV, hoewel niet van het OCMW. Maar ik weet niet of ze daarvoor in aanmerking komt.
Momenteel woont ze in een piepkleine studio in een soort van residentiehuis waar voornamelijk Portugese contractuele arbeiders die hier tijdelijk werken een onderdak huren. Domicilie daar blijkt niet mogelijk. Zij is zelf Portugese maar woont hier al 24 jaar. Ze geeft aan daar een beetje vast te zitten omdat ze geen betaalbaar alternatief kan vinden.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 21 jan 2015 19:18

Geachte,

Gelieve mevrouw dringend te verwijzen naar de sociale dienst van het O.C.M.W. Iedere partij heeft er immers belang bij dat mevrouw over een inkomen beschikt en in orde blijft met haar ziekteverzekering.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”