Ik ben eigenaar van een elektrisch voertuig en had dit op geparkeerd op een parkeerplaats specifiek voorzien voor elektrische voertuigen, op de parkeerstrook aangeduid door het speciale symbool. Mijn voertuig was gekoppeld aan een laadpaal. Toen ik terugkwam aan mijn voertuig trof ik een parkeerretrubitie van 30€ rond de ruitenwisser aan omdat ik blijkbaar in een betalende zone stond (Gent, Sint-Amandsstraat).
Ik had me echter op voorhand via internet geïnformeerd omtrent het parkeren van elektrische voertuigen en had via deze link
http://www.vvsg.be/Omgeving/Mobiliteit/ ... uigen.aspx gelezen dat de blauwezone/betalende zone niet geldt voor de parkeerplaats voor elektrische voertuigen, want dit wordt beschouwd als plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregel is voorzien, tenzij er een onderbord voorzien is dat aangeeft dat blauwe zone /betalend parkeren wel geldt. Dit onderbord is op de parkeerstrook niet voorzien zodat ik van de veronderstelling was reglementair geparkeerd te staan.
Ik heb mijn verweer via mail en het speciale webformulier laten kennen aan de stad Gent, dienst Parkeerheffingen doch kreeg ik als antwoord dat specifieke plaatsen voorbehouden enkel voor elektrische wagen niet bestaan, wat betekent dat mijn verweer dus onterecht is.
Ik ben echter in kennis dat er wel plaatsen zijn, enkel voorbehouden voor elektrische voertuigen => zie wegcode :
KB 01.12.1975 Art. 5 + 65.5.1 + Art. 70.2.1.3° - E9a + h). Art. 5. De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht. Art. 65.5.1. Aan de verbodsborden en de borden betreffende het parkeren kan de zonale geldigheid worden gegeven.Hun betekenis blijft ongewijzigd. Art. 70.2.1.3°. Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen. Bord E9a. Parkeren toegelaten. h) een onderbord waarop het [...] symbool [contrastekker] is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische voertuigen. De categorie van voertuigen mag worden afgebeeld op dit onderbord [...]. Meerdere categorieën van voertuigen mogen op dit onderbord worden vermeld