#1 , 03 jan 2016 23:48
Onlangs kwam onze dochter met de trein uit het buitenland. Ze had een ticket tot Antwerpen-Berchem. Daar kocht ze aan een automaat een bijkomend ticket van Berchem naar huis, dat ze betaalde met bancontact. Er kwam geen ticket uit de automaat, maar toen ze in het klepje keek, lag het daar toch. Dacht ze. Eenmaal op de trein stelde de treinbegeleider vast dat ze geen treinticket uit de automaat had genomen, maar de kwitantie van de klant voor haar.
Dus moest ze ter plekke een ticket kopen van 11 euro. Noch onze dochter, noch mijn echtgenoot die op dezelfde trein zat, had cash geld op zak. Met bancontact betalen werd hen geweigerd. In de plaats kreeg ze een boete van 75 euro, binnen de 2 weken te betalen, zo niet wordt dat 200 euro.
Uiteraard betwisten we die boete, omdat we met een bankuittreksel kunnen aantonen dat ze wel degelijk een ticket aan die automaat heeft gekocht en we de bewuste kwitantie hebben waarvan zij verkeerdelijk dacht dat het haar ticket was. Omdat ze op reis was en haar kortingkaart niet op zak had, heeft ze bovendien netjes het volle bedrag betaald.
We hebben nog geen antwoord van de klantendienst gekregen, maar volgens de treinbegeleider zijn we verplicht die boete alvast te betalen. Dat lijkt me nogal sterk. Hoe zit dat? Moet je een boete die je betwist eerst betalen? Volgens mij zie je dat geld dan nooit terug.