betwisting boete nmbs

iota
Topic Starter

betwisting boete nmbs

#1 , 03 jan 2016 23:48

Onlangs kwam onze dochter met de trein uit het buitenland. Ze had een ticket tot Antwerpen-Berchem. Daar kocht ze aan een automaat een bijkomend ticket van Berchem naar huis, dat ze betaalde met bancontact. Er kwam geen ticket uit de automaat, maar toen ze in het klepje keek, lag het daar toch. Dacht ze. Eenmaal op de trein stelde de treinbegeleider vast dat ze geen treinticket uit de automaat had genomen, maar de kwitantie van de klant voor haar.
Dus moest ze ter plekke een ticket kopen van 11 euro. Noch onze dochter, noch mijn echtgenoot die op dezelfde trein zat, had cash geld op zak. Met bancontact betalen werd hen geweigerd. In de plaats kreeg ze een boete van 75 euro, binnen de 2 weken te betalen, zo niet wordt dat 200 euro.
Uiteraard betwisten we die boete, omdat we met een bankuittreksel kunnen aantonen dat ze wel degelijk een ticket aan die automaat heeft gekocht en we de bewuste kwitantie hebben waarvan zij verkeerdelijk dacht dat het haar ticket was. Omdat ze op reis was en haar kortingkaart niet op zak had, heeft ze bovendien netjes het volle bedrag betaald.

We hebben nog geen antwoord van de klantendienst gekregen, maar volgens de treinbegeleider zijn we verplicht die boete alvast te betalen. Dat lijkt me nogal sterk. Hoe zit dat? Moet je een boete die je betwist eerst betalen? Volgens mij zie je dat geld dan nooit terug.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy

#2 , 04 jan 2016 09:13

Je had geen geldig vervoersbewijs .De reden waarom je geen had is niet het probleem van de NMBS .Je moet daar zelf voor zorgen .

iota
Topic Starter

#3 , 04 jan 2016 09:58

Mijn dochter heeft een vervoersbewijs betaald, maar dit is niet uit de automaat gekomen. Wat er in de plaats uit kwam, was de kwitantie van de vorige klant. Zij dacht dat dit haar vervoersbewijs was. Dus een probleem met de automaat + begrijpelijke vergissing van mijn dochter.
Vervolgens werd hen op de trein geweigerd een ticket mat bancontact te betalen.

Maar dit was niet mijn vraag. We hopen gewoon dat de klantendienst dit op een klantvriendelijke manier oplost,

De vraag is wel: moet je een boete die je betwist eerst betalen?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2016 10:52

Ja dus, wil je voorkomen dat de kosten oplopen. Als uw klacht aanvaard wordt zal je het bedrag terug krijgen.

Xenophon

#5 , 04 jan 2016 11:07

U kan het betwisten (best na betaling) maar ik schat uw kans niet groot in: het betalingsbewijs bewijst enkel dat er *een* ticket gekocht werd, niets meer. Dat ticket kon aan iemand anders gegeven zijn, verloren zijn geraakt etc. Feit is dat uw dochter het niet bij zich had bij controle en dus werd een vaststelling gemaakt. Ik weet niet in hoeverre betalen met bancontact een recht is. Indien u iets wil betwisten dan m.i. best de verhoging tot 75 EUR, de 11 EUR zou ik betalen, daar staat u m.i. zeer zwak.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#6 , 04 jan 2016 11:13

Het probleem is dat iemand anders het ticket van uw dochter gebruikt kon hebben als geldig vervoersbiljet. Met uw "truuk" (hoewel dit niet zo bedoeld was), zouden 2 personen op 1 ticket kunnen rijden. Het enige wat dus nog rest is hopen op wat goodwill vanuit de NMBS.

Je moet niks betalen, maar bij gebrek aan ernstige betwisting kan de NMBS zonder problemen extra kosten aanrekenen als je die niet betaalt.

Zie hierboven dus.

willyboy

#7 , 04 jan 2016 12:53

De NMBS betaald geen ticket terug onder de noemer GOODWILL.De klantendienst kan uw vraag beantwoorden (negatief) uit goodwill .

JPV

#8 , 04 jan 2016 12:55

NMBS zal geen ticket terugbetalen, maar kan wel uit goodwill de boete kwijtschelden.

iota
Topic Starter

#9 , 04 jan 2016 14:14

Ok, bedankt. We zullen de boete dan alvast betalen om erger te voorkomen. En hopen dat de nmbs zich klantvriendelijk opstelt. Want uiteindelijk:
mijn dochter heeft dan wel een vergissing begaan door niet te controleren of het papiertje dat uit de automaat kwam beantwoordde aan wat ze had gekocht (al gaat een mens daar toch van uit), maar als de automaat behoorlijk had gewerkt en haar vervoersbewijs had geprint, was het probleem in de eerste plaats al niet ontstaan.

Ik hou jullie op de hoogte van de afloop!

LeenW

#10 , 04 jan 2016 14:36

Ik zou er toch niet teveel op hopen, van zodra er mogelijk misbruik is (zoals hierboven uitgelegd), daalt de kans op een tegemoetkoming aanzienlijk.

Bent u er zeker van dat uw dochter niet gewoon het verkeerde kaartje heeft meegenomen?

willyboy

#11 , 05 jan 2016 16:38

Op het scherm(onderaan) van de automaat staat vakje (juridisch zaken) Tik daarop en de uitleg zal verschijnen .Bij aankoop ticket aanvaard je de termen .

giserke

#12 , 07 jan 2016 12:08

Er wordt hier weer een drafje genomen met de zaken.

om te beginnen als TS een ticket betaald heeft aan een automaat, dan kan ze via een bankafschrift dit bewijzen. Op dat bankafschrift zal ook de datum uur locatie en referentienummer op staan.
Dus heeft de NMBS dit bedrag ontvangen, en moet de NMBS dit bedrag in hun boekhouding kunnen verantwoorden. maw, de NMBS kan perfect traceren of een bepaalt ticket al of niet werd aangekocht.
Ik herinner me een zaak waarbij de NMBS wel degelijk in het ongelijk werd gesteld.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 jan 2016 12:11

Vraag is wie heeft het ticket gebruikt al vast NIET de betaler... wie gaat wat bewijzen.

giserke

#14 , 07 jan 2016 12:11

NMBS trekt steeds vaker aan het korte eind, voor de rechtbank voor dit soort zaken.

giserke

#15 , 07 jan 2016 12:14

Vraag is wie heeft het ticket gebruikt al vast NIET de betaler... wie gaat wat bewijzen.
TS zat op de trein, en werd daar gecontroleerd.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat TS met betalingsbewijs, referentie, bedrag, datum en uur een ticket voor iemand anders gaat gekocht hebben.

Terug naar “Andere”