schimmel in huurwoning!!

anjads
Topic Starter

schimmel in huurwoning!!

#1 , 14 sep 2010 11:47

Mijn verhaal

Ik ben 5 maand in verwachting van ons 2de kindje.We hebben een jaar en half geleden een woning gehuurd.Heel mooi op zich.Toen wisten we niet aan wat we begonnen.En welke problemen ons te wachten stonden.Nu waren we in augustus op vakantie,en kwam ons schoonbroer de schimmel oplossen in onze slaapkamer.Want daar komt het babybedje.Maartoen belde hij ons op,dat het niet aan te raden is om daar een bedje te zetten.Want alles zit onder de schimmel.Ook in de kamer van mijn zoontje 2.5 jaar oud is de schimmel verergert + ook in de hal.Onlangs ben ik met hem naar de dokter geweest,omdat hij altijd ziek is verkoudheden,last van zijn neus ook in de zomer.De dokter heeft vastgesteld dat het komt door de schimmel.Zijn imuumsysteem is daardoor verzwakt.Nu hadden we een goed appartement op oog.De eigenaars waren akkoord,om ons in te laten trekken.Maar nu doet de huisbaas heel moeilijk.Eerst had hij onderling tegen mijn vriend gezegt ja dat is goed voor mij.Tegen 1 oktober eruit.Maar mijn vriend wil het op papier.Maar dat wil hij niet.Ook de huurwaarborg wil hij niet afgeven of toch geen deel.Terwijl nooit moeilijke huurders zijn geweest,altijd op tijd betaald.Zelf een jaar geleden wou mijn vriend de gaskachel aanzetten voor ons zoontje ,omdat het altijd koud is in de living.Er is maar 1 verwarming.Toen hij aanstak ontplofte het in zijn gezicht.De box van ons zoontje stond ernaast.Ik was bijna 2 dierbare mensen kwijt.Een beeld dat op netvlies is gebrand,want ik heb het allemaal gezien.Het bleef beperkt toch brandwonden in het aangezicht.
Ons zoontje goed verschoten.Maar het kon fataal aflopen.Ook toen beweerde hij dat het onze fout was.Terwijl de brandweer iets anders had vastgesteld.
Hij kwam pas paar dagen nadien op bezoek,voor die kachel met een collega van zijn werk.Ze stonden er nog wat met te lachen.Het zal niet meer ontploffen.En u vriend heeft het verkeerd aangestoken.Wij betalen 800 euro voor de woning.Met een huisbaas die geen confrentatie durft aan te gaan en recht in de ogen kan kijken.Als hij maar elke maand zijn centen heeft.Ik moet me rustig houden,wegens mijn zwangerschap.Dat is niet gemakkelijk.Ik hoop dat er nog mensen zijn die dit verhaal kennen.en mischien ons kunnen helpen.Als huurder veel richtlijnen.maar welke weten hebben wij.De verhuurder heeft veel meer voordelen zeker als hij mensen kent.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2010 12:40

Ga naar de woondienst van uw gemeente of de Vlaamse woondienst en laat de schimmels vaststellen, eventeel het huis onbewoonbaar verklaren. Vraag aan de brandweer een kopie van hun verslag, en confronteer de verhuurder hiermee. (eventueel via uw brandverzekeingsmaatschappij)
Hebben jullie de verhuurder al via AS op de hoogte gebracht van die schimmels?

Tania01

#3 , 20 sep 2010 22:46

Beste,

Mijn moeder heeft eveneens en vocht- en schimmelprobleem in haar huurwoning.

Wij hebben een aangetekend schrijven naar de burgemeester gestuurd in het kader van een procedure onbekwaam- en ongeschiktheidsverklaring. Een standaard document kan je normalerwijze bij de woondienst van je gemeente bekomen. Dat dien je dan in te vullen, en vergezeld van alle stavingsstukken (foto's, aangetekende schrijven, vermelding van al de gesprekken die je gehad hebt met datum, ...) aangetekend versturen naar de gemeente. (Wij vermelden bij elke overschrijving van de huur dat er een dringend op te lossen vochtprobleem is.)

De gemeente voert dan desgevallend een vooronderzoek uit, en dat wordt de aanvraag doorgestuurd naar de dienst Wonen Vlaanderen van je provincie. Deze komen dan een onderzoek in je woning uitvoeren, en zullen op basis van een puntenlijst je hele woning inspecteren. Op basis van dit verslag komt dan een gesprek met de burgemeester die dan een beslissing zal nemen. De hele procedure duurt max. 3 maand.

Ongeschiktheids-en onbewoonbaarheidsverklaring : http://www.bouwenenwonen.be/front.cgi?s ... =nl&id=103" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast kan je best ook eens kijken naar: http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... tkoming_in_" onclick="window.open(this.href);return false; in verband met premies

Reclame

mimi3

#4 , 19 feb 2011 12:27

ik huur een woning al zo'n 2 jaar. De huisbaas permiteert hem om te komen wanneer hij zin heeft. Nu heb ik vanaf augustus zware schimmels in de slaapkamer, badkamer en keuken.
Blijkbaar is zijn antwoord niet genoeg verluchting, nochtans staat mijn slaapkamerraam altijd open, de keukenvensters gaan helaas niet open en in de badkamer is er een klein venstertje die we wel open doen. Ik heb de schimmels in het begin weggepoest maar dit neemt toe in grotere volume. Als ik de huisbaas hierover spreekt zegt hij altijd dat het mijn schuld is in de huurdersbond zegt men steeds dat ik moet afwachten, ik moet veel naar de dokter lopen om dan terug medikatie te nemen zodus puffen voor mijn longen, mijn huisdieren verliezen hun haar door de schimmels, de dierenarts heeft dit bevestigd ik slaap op een beschimmeld matras(het is al mijn tweede). De huisbaas is grof en onbeleefd en verwijt mijn moeder als zij bij mij is zoals hou je smoel etc. Ik verhuis wel op het einde van de maand , maar moet ik dit zo laten de waarborg wil hij ook al niet teruggeven en gisteren is hij onverwacht zijn buitenmuurtje komen bezetten, mag dit?

Ik ben radeloos en machteloos wat zijn mijn rechten dan, moet ik zwijgen, ziek zijn en de huisbaas zijn zinnetje laten doen. Ze hebben mij aangeraden om de meubels niet mee te nemen naar mijn nieuwe woning omdat ik blijkbaar de schimmels meeneem?

vriendelijke groeten mireille

GB2702

#5 , 19 feb 2011 13:26

Is de huisbaas via de woning binnen gekomen? Indien dit het geval is dan kan u klacht indienen tegen schending van de privacy daar u geen toestemming gegeven hebt aan deze man om binnen te komen.

Wat is de reden dat de huisbaas de waarborg niet wil terugbetalen.

mimi3

#6 , 24 feb 2011 09:09

Omdat hij zegt dat de schimmel mijn fout is doordat ik niet verlucht en verwarm. Ik doe elke dag mijn raam van mijn slaapkamer open, maar de ramen in de keuken of living gaan niet open, ik kan moeilijk de verwarming zeer heet zetten en dan de deuren openzetten zoals hij dat wilt. De vorige huurder krijgen ook hun waarborg niet weer maar doordat zij afhankelijk zijn van het ocmw( die hebben het aangevochten) moest hij wel ik wil geen rechtszaak want de advocaten zijn te duur. Ik heb een expert laten komen(maar dit duurt een tijdje) en die meneer zei dat het huis schimmels heeft omdat het een oud huis is, zonder de nodige isolatie, de elektriciteit is niet veilig geen aarding en geen verliesstroomschakelaar, de hoofdkraan staat buiten in de tuin en ik kan de meter niet opnemen daar er meer dan 30 cm water er boven de meter zit, de verlichting in de badkamer is zeer gevaarlijk voor geëlektrocuteerd te worden enfin met niets in orde en de schimmelvorming is zeer gevaarlijk . Gisteren heb ik een brief van hem ontvangen dat ik een nieuw vloerbedekking moet zetten(die was al stuk van de voorgaande huurder) al de schimmels moet wegpoesten doordat het huis waarschijnlijk weer verhuurd is, maar die weggepoeste schimmels komen weer, wat denk hij dat ik niet poets ik ben slaaf van dat huis. Hij dreigt ook om naar de vrederechter te gaan, maar ja hij heeft veel geld van al zijn beschimmelde huizen en ik betaal momenteel 2 huizen mijn onlangs gekocht huis en zijn krot. Die meneer dat hij alles mag en voel hem koning te rijk en blijkbaar heeft hij nog een sleutel en is het iemand dat dit gezien had dat hij in mijn huis was (langs de voordeur) terwijl mijn vriend en ik gaan werken was.
vriendelijke groeten

Vandebos

#7 , 24 feb 2011 10:44

Slot veranderen...

Tania01

#8 , 02 mar 2011 22:41

Idd slot veranderen, en eventueel garagepoort ofzo blokkeren (houten latjes erin leggen).

Heb je je huurcontract al opgezegd?

Terug naar “Huren”