huren en zonnepanelen

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: huren en zonnepanelen

#16 , 15 jan 2013 20:11

[

de gewone teller staat op mijn naam,die was teruggedraaid..
ze hebben zelf een teller gezet in hun gedeelte van de garage,dit heb ik nu laten weten aan eandis daar de teller
zelf is geplaatst en niet geeikt is.in ieder geval ze tappen af van mij!
Als dat een tussenteller is zal EANDIS zich hier geen botten van aantrekken. Kan perfekt en is wettelijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#17 , 15 jan 2013 20:19

Kunnen zij aan uw eandis teller?
Loopt er een stroomdraad van daar naar het gedeelte van de zoon?

Als u de eandisteller op uw naam hebt staan dan moeten de zonnepanelen daar ook op aangesloten zijn. Dan moet er ergens een tweede tellertje staan dat aangeeft hoeveel kw er van de panelen aan uw net wordt geleverd.
Het is dat tellertje dat nadat het systeem zonnepanelen is nagekeken aangeeft hoeveel men bij VREG mag ingeven per duizend eenheden voor de certificaten.
Gezien uw meter terugdraait zullen ze op uw installatie aangesloten zijn.

Volgens mij mag men idd niet verderverkopen als particulier.
Uw totaal verbruik is dus dat op de Eandis teller staat + de zonnepanelenteller. Standen beide te nemen vanaf het ogenblik van uw contractbegin.
(behoudens het misbruik van stroom door de gebruikers van het andere deel van de garage.
U kan dat op de site navragen
http://www.ort.be/vreg/vreg/particulier ... .htm#keuze" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vreg.be/nl/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

brenda77
Topic Starter

#18 , 15 jan 2013 20:43

@freelance
B/in een aangetekend schrijven van het svk aan mij schrijft men : bij aanvang van de verhuring is er een vrije doorgang voorzien voor een elektrische palletheffer naar het achterste gedeelte van de garage.de nodige ruimte daarvoor is 1,20 meter breedte.de dakwerker gebruikt deze niet.
C/voor de afrekening lijkt mij eerlijk dat men een duidelijke afrekening meegeeft hier gaat het enkel om de zonnepanelen en dan nog waar kan ik nagaan of dit juist is (heb nog nooit zoveel elektriciteit verbruikt en betaald)
de afrekening bij de energieleverancier is voor mij en deze moet ook in rekening worden gebracht toch?de teller is teruggedraaid dus dit volume moet eraf getrokken worden en ook de verbruikte elektricieit van de eigenaars die aftappen van mij,het gedeelte achter de garage is 4m op 20m daar staan machines op te laden er wordt gewerkt staat frigo en dergelijke....
D/het maakt mij niet uit om zoals iedereen te betalen voor mijn elektriciteit,maar wil wel enkel de juiste betalen.de energiemarkt is vrijgemaakt voor iedereen?
E/die 2 de teller dient om te weten hoeveel het verbruik van de eigenaars is(de technieker van het svk kon dat uitrekenen volgens hun wat zijn verbruik zou zijn!),er lopen leidingen naar het achterste gedeelte er gaat 1 in de teller de rest ligt erboven..
1 van de eigenaars heeft vlakbij een apotheek waar de vader naast woont de andere eigenaars in de omliggende gemeentes.
de vermoedens van onregelmatigheden kunnen niet uitgeklaard worden als er niks aan gedaan wordt.
ik heb wel camerabeelden waarin duidelijk te zien is dat de eigenaars zich niet aan de afspraken houden...hun technieker heeft deze gezien net voor het bouwverlof en heeft ook foto's meegenomen van de zelfgeplaatste teller die ik genomen heb.de eigenaar moest hier normaal ook zijn om te bekijken wat er kan gedaan worden,maar ze sturen de vader en die zegt dan ik ben geen eigenaar meer en staat u dan zo wat uit te lachen,normaal moest de technieker naar het achterste gedeelte om te zien wat daar gaande was en om de teller van dichtbij te bekijken,maar dat hebben ze dus ook terug uitgesteld!
ik heb al meerdere aangetekend schrijven gedaan naar het svk,bij hun op bureau geweest,telefonisch en per mail.ze beloven altijd,maar concreet?nee
het enige positieve is dat die dakwerker nog 2x per week komt in plaats van 2 x per dag zolang het aan de gang is en ook dat er voorlopig geen vreemde meer in mijn garage zitten om mijn spullen goed te keuren en mee te nemen!

Reclame

freelance

#19 , 15 jan 2013 21:21

Een electrische pallet heffer ? !
Machines ? Frigo !
En dat allemaal op uw rekening ?
Staat daar iets over in het huurcontract ?
Hoe moet de verbruikte electriciteit van eigenaar dan berekent worden . Aan de hand van die 2e teller ? Maar technieker heeft die 2e teller niet kunnen bekijken ?
Er gaat dus 1 leiding IN de teller ( en de rest ligt er boven ) . Gaat er wel een leiding UIT de teller naar achter?
Begint zo stillekes aan duidelijk te worden . Oplossing is nabij .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

brenda77
Topic Starter

#20 , 16 jan 2013 09:15

@freelance
daar staat niks over in mijn huurcontract natuurlijk,zelf het svk weet daar allemaal niks van blijkbaar.
onderaan de teller zie je leiding binnen gaan,maar komlt er geen uit vandaar dat ik denk dat deze ook niet reglementair werkt.
de dingen die ik schrijf heb ik ook maar met een glimp gezien toen hij hier eens zat te drinken met zen maatje,wat er juist nog allemaal staat weet ik niet,
de teller die zij geplaatst hebben heb ik een foto kunnen van nemen door een ladder te nemen en de arm over het deurtje want hangt niet zichtbaar.
het ligt hier heel moeilijk!men moet wel de huurder respecteren maar ook dit doen ze niet,
vb dakwerker staat met zijn camion op de openbare weg lost alles en zet dit vlak voor mijn wagen die voor het huis geparkeerd staat op die manier kan ik wachten als ik ergens heen moet
want eer alles is gelost en in de garage is geplaatst duurt het wel een beetje bij die persoon en dan rijd hij ongeneerd met een pallet dakpannen tegen de gevel (zijn al stenen uit) en alles op zijn weg!
ik vind dit niet kunnen,er is een plaatsbeschrijving opgemaakt dus als ik als huurder vertrek zal ik ook aangesteld worden voor deze beschadigingen en kunnen betalen.

eylis

#21 , 16 jan 2013 09:35

filmen!
foto's nemen!
(met een krant/datum erbij)

bambipower

#22 , 16 jan 2013 10:42

zolang het op uw eigen privé is, mag je filmen of foto's nemen. Op iemand anders zijn prive moet je voorzichtig zijn.

freelance

#23 , 16 jan 2013 15:35

Wat in deze hier moet gebeuren :
A/ De verhuurder (svk) aangetekend nogmaals op de hoogte stellen van alle klachten uit het verleden ( met referentie naar de verschillende data van aangetekende zendingen die u verstuurd hebt ).
* Daarbovenop maakt u zeker melding van het feit dat eigenaar stroom afneemt van uw meter , en dit voor industriële doeleinden , zonder dat daar afspraken over bestaan.
* U eist dat : eigenaar een eigen en onafhankelijk werkende electriciteits installatie laat plaatsen op zijn kosten ( inclusief meter door Eandis ) , daar u niet verantwoordelijk kunt zijn voor het industrieel stroomgebruik van de eigenaar , en dat het niet zeker is dat bestaande installatie daarvoor veilig en geschikt is .
* U vraagt tegelijk dat verhuurder een bijkomende plaatsbeschrijving komt doen , samen met u , over de ontstane schade door eigenaar aan gevel en deur .
* U eist dat de voorziene doorgang die u dient te verlenen , ofwel dient opgegeven te worden , ofwel op een dusdanige manier afgescheiden wordt van uw voorziene gedeelte , zodanig dat schade aan uw goederen in de toekomst vermeden worden .

U vraagt verhuurder hierop te reageren en concrete voorstellen te doen binnen een termijn van 10 dagen , volgend op dit aangetekend schrijven.
De concrete voorstellen zullen uitmonden in een definitieve oplossing binnen een termijn van 40 dagen , volgend op dit aangetekend schrijven .
Bij niet reageren binnen de gestelde termijn , of bij gebrek aan voldoening u zich genoodzaakt ziet dit voor te leggen aan de vrederechter .
----------------
U kunt uw rechten laten gelden op basis van volgende wetsartikelen :

Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1. Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2. Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3. De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1721. Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.

Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.

Tevens kunt u een woningonderzoek aanvragen bij de gemeente , met betrekking tot de electrische installatie .
De inspecteur van Wonen Vlaanderen zal zeker wel punten vinden die niet conform zijn .
http://www.wonenvlaanderen.be/woningkwa ... rt_in_orde" onclick="window.open(this.href);return false;

De aangegeven wetsartikelen hoeft u nog niet kenbaar te maken aan verhuurder . U kunt ze wel gebruiken in een eventuele volgende stap :
B/ Het opstarten van een procedure bij de vrederechter ( wanneer u geen voldoening krijgt op bovenstaande aangetekend schrijven ) .

Franciscus

#24 , 16 jan 2013 15:41

Diefstal van elektriciteit door derden ( wat de eigenaars zijn voor u) is strafbaar.
Eandis kan met u en politie vaststellen dat er leidingen lopen naar een gedeelte dat u niet gebruikt.

Maak daarna alle leidingen naar het gedeelte van de eigenaar los van uw zekeringkast.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 17 jan 2013 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

brenda77
Topic Starter

#25 , 16 jan 2013 19:13

@freelance
dank u ik zal er meteen werk van maken,had wel een klachtenformulier ingediend bij de ombudsdienst voor energie ook al vandaag.
@franciscus
contact gehad met eandis en zij kunnen niks doen ik moest klacht neerleggen via de vreg,daar antwoorde men niet te kunnen helpen vandaar de ombudsdienst geprobeerd nu.

freelance

#26 , 16 jan 2013 20:05

Zolang er geen onregelmatigheden zijn met de meters en installatie die eigendom is van de netbeheerder , zullen noch vreg nog eandis hierin tussenkomen .
Mischien dat een ombudsdienst kan helpen ( heb hier geen ervaring mee ) , maar het fundamentele probleem zit hem in hetgene ik voordien schreef.
U zult het kanon moeten bovenhalen , en desnoods ook gebruiken .
Al de rest is hier bijkomstig .
Nog dit :
Burgerlijk Wetboek :
Art. 1728quater. <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 3> § 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan hij in toepassing van de wet of de overeenkomst verschuldigd is moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief.

Als de meter op uw naam staat , dan betaald u aan de stroomleverancier .
De "geleverde " ( of gestolen ) stroom aan eigenaar vraagt een andere oplossing dan hetgene wat tot hiertoe gebruikelijk was .
Aan u om dit af te dwingen .
U kunt ook "onderhandelen " met de verhuurder :
ofwel betaald men u een substantieel bedrag terug ( art. 1728 quater ) , en komt er een degelijke oplossing voor de toekomst ,
ofwel blijft u op uw eisen staan , zoals ik in vorige post aangehaald heb .

Terug naar “Huren”