tijdstip teruggave huurwaarborg

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

tijdstip teruggave huurwaarborg

#1 , 16 jan 2013 13:05

Eind deze maand loopt de huur ten einde. De afrekening voor de verwarmingskosten en verbruik van water (van het laatste jaar) die worden toegerekend aan het appartement zal ik (als eigenaar/verhuurder) eerst eind februari ontvangen via de syndicus. Deze kosten die de huurder volgens contract moet betalen zijn dus geen huur. Mag ik terugbetaling waarborg uitstellen (met één maand) totdat ik deze kosten aan (ex)-huurder kan aanrekenen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jan 2013 13:52

Randgeval... Strikt theoretisch zou ik categoriek "Neen" zeggen. In praktijk is het tijdsverloop tussen beide niet groot en kan je bv. met de huurder de afspraak maken dat je het bedrag van € 9999, hetgeen overeenstemt met de kosten die hij vorig jaar diende bij te betalen, van de waarborg afhoudt om deze kosten voorlopig te dekken. Dat je zodra de afrekening er is met hem contact opneemt om deze definitief te verwerken.

Dat is een werkwijze waartegen een vrederechter, nogmaals gelet op de korte periode tussen normale vrijgave en afrekening, niet al te veel bezwaar zal hebben.

roharro
Topic Starter

#3 , 16 jan 2013 14:36

Randgeval... Strikt theoretisch zou ik categoriek "Neen" zeggen. In praktijk is het tijdsverloop tussen beide niet groot en kan je bv. met de huurder de afspraak maken dat je het bedrag van € 9999, hetgeen overeenstemt met de kosten die hij vorig jaar diende bij te betalen, van de waarborg afhoudt om deze kosten voorlopig te dekken. Dat je zodra de afrekening er is met hem contact opneemt om deze definitief te verwerken.

Dat is een werkwijze waartegen een vrederechter, nogmaals gelet op de korte periode tussen normale vrijgave en afrekening, niet al te veel bezwaar zal hebben.
Vorig jaar bedroegen die kosten een veelvoud van de huurwaarborg! Ik heb daarna de (maandelijkse) provisie verhoogd, maar is best mogelijk dat ook dit jaar een bedrag moet worden bijbetaald dat hoger is dan de huurwaarborg (= 300 EUR!!!!) omdat die waarborg gebaseerd is op de beginhuur van 36 jaar geleden....
Ik ben ook zeer flexibel geweest met deze huurder: hij is een maand langer mogen blijven omdat hij in de problemen was gekomen met het vinden van een nieuw onderdak. Dit niettegenstaande er al een nieuw huurcontract was met andere huurders. Ik heb voor deze vertrekkende huurder heel ver mijn nek moeten uitsteken om een overeenkomst te bereiken met de nieuwe huurder, hetgeen me uiteindelijk gelukt is maar mij wel enkele slapeloze nachten heeft bezorgd omdat ik me hierdoor in een ongezonde juridische positie plaatste.

Ik ga bijgevolg weigeren de huurwaarborg onmiddellijk terug te betalen gelet op de hierboven geschetste omstandigheden. Huurder moet uit ervaring weten dat ik steeds eerlijke kostenafrekeningen maak.

De vrederechter lijkt me inderdaad niet echt een alternatief voor de huurder, zeker gezien de korte tijdspanne.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos

#4 , 16 jan 2013 17:24

in dat geval valt het te rechtvaardigen.

steiner

#5 , 21 nov 2013 11:58

@Vandebos:
Strikt theoretisch zou ik categoriek "Neen" zeggen
Wil dit zeggen dat een verhuurder de waarborg in normale omstandigheden niet kan inhouden wegens het nog niet ontvangen hebben van de afrekening? Hebt u hier ergens een wettekst van?

Indien er bijvoorbeeld 2 maanden tussen het einde van de huur en het maken van de afrekening zit (en het bedrag hoger ligt dan in het geval van roharro), heeft men dan dus wel recht op de waarborg of op zijn minst op het deel van de waarborg min de theoretische berekening van de kosten op basis van het voorgaande jaar?

Alvast dank voor uw antwoord.

Mvg

Vandebos

#6 , 21 nov 2013 12:58

Er is nergens een wettekst van het tegendeel.

Hoe is de waarborg wettelijk geregeld:

art 1752 BW:
Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.
art 6 HWH:
Art. 10. Waarborg. <W 2007-04-25/38, art. 103, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen,...

§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing...
De waarborg wordt aangegaan om de verplichtingen van de huurder tijdens de looptijd van het huurcontract te dekken. Eens het contract ten einde is dient er een staat opgemaakt te worden waar op basis van de vaststelling in onderlinge overeenkomst of na tussenkomst van de vrederechter toewezen wordt wie recht heeft op welk deel van de overeenkomst.

Dat is de theorie...

In praktijk duldt een vrederechter het niet dat een verhuurder gedurende meerdere maanden na het beëindigen van de overeenkomst de huurwaarborg gijzelt om gemeenschappelijke lasten uit een mede-eigendom te kunnen afrekenen als die pas op een veel later tijdstip worden afgerekend. In de praktijk zijn er reeds meerdere syndici/immomakelaars die panden in gebouwen die ze beheren verhuren zowel door de vrederechter als het BIV op de vingers getikt voor dergelijke praktijken.

Vandaar het belang in een dergelijke situatie steeds redelijk en preventief op te treden. U neemt in het contract op dat het maandelijkse voorschot op de algemene kosten jaarlijks wordt aangepast op maat van de kosten het jaar voordien gemaakt. Op die wijze zijn de geïnde voorschotten steeds een redelijk accurate weergave van de reële kosten en zal de bijpassing na de jaarlijkse afrekening minimaal zijn.

formule:

maandelijks voorschot jaar 2 = algemene onkosten jaar1/12
maandelijks voorschot jaar 3 = algemene onkosten jaar2/12
etc
etc

Dat heeft als resultaat dat u, wanneer het tot een conflict zou komen, het steeds over een relatief laag bedrag heeft.

Terug naar “Huren”