We houden ons van den domme ! vergoeding ?

analice
Topic Starter

We houden ons van den domme ! vergoeding ?

#1 , 03 jan 2014 01:12

De huurder heeft een opzeg gedaan ( in de loop van het 2 de jaar - van een 9- jarig contract - begindatum 1 maart 2012)
Ben ik dan als verhuurder verplicht de huurder er schriftelijk op te wijzen dat ze 2 maand vergoeding moeten betalen wegens vroegtijdig vertrek.
In het huurcontract staat duidelijk vermeld dat de wettelijk verplichte bijlage bij koninklijk besluit van 4 mei 2007 wordt meegegeven en ze hebben die ook ontvangen.
Het contract werd beëindigd op 31 dec 2013 en nu houden ze zich van den domme en weten ze zogezegd van niets .
Ik was van mening dat de vergoeding zou geregeld worden met de 2 maand huurwaarborg .
Ze zijn kwaad weggegaan , zeggende dat ze niet zouden betalen !
Er werd niets getekend - ook geen vrijgave van de huurwaarborg - de garage blijkt nog vol te staan met grof vuil ( 6 versleten autobanden - uiteengehaalde kasten - een mastodont van een versleten salon )
De sleutels waren wel achtergelaten en heb ik op1 januari 2014 aan de nieuwe huurders overhandigd.

Kan ik op hun kosten de garage laten leeghalen door het grof vuil ? ( foto's nemen - getuigenis van andere huurders )
Ze zijn sinds 1 januari noch telefonisch ( gsm wordt niet beantwoord ) noch via e-mailadres te bereiken (Mailer Daemon - mails kunnen niet afgeleverd worden)
Hun nieuwe adres dat ze op de papieren van overname nutsvoorzieningen hebben genoteerd is onvolledig, huisnummer ontbreekt.

Kan ik bij de stadsdiensten informeren naar hun nieuwe domicilie ?
Als ik hen via aangetekend schrijven in gebreke wil stellen, heb ik een domicilie-adres nodig.
Kan ik bij de vrederechter de vergoeding wegens vroegtijdig vertrek opeisen met de huurwaarborg ?

Het huurcontract werd indertijd een maand na ondertekening geregistreerd.

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 jan 2014 01:22

U kan met een kopie van het huurcontract naar de dienst bevolking van de gemeente stappen en deze vanwege het vorderen van een schuld vragen u de courante adresgegevens bekend te maken.

In het AS geeft u best de ex-huurders alsnog een beperkte tijd om zelf met de nieuwe huurders af te spreken en alsnog de garage te ontruimen alvorens u dit op hun kosten laat verrichten.
U heeft het recht om deze schadevergoeding van twee maand te eisen. Aangezien deze bij dwingend recht is vastgelegd in woninghuurwet en er in het contract hiervan geen afstand wordt gedaan is de kans op verweer hiertegen door de huurders vrijwel nihil.
Vestig de aandacht van de ex-huurders ook op het feit dat bij een eventueel geding dat u zou aanspannen om het uitoefenen van uw wettelijke rechten te garanderen mochten zei weigeren deze te erkennen een flink extra kostenplaatje voor hen aan gerechtskosten, rpv deurwaarderskosten met zich mee zal brengen.

U sluit uw schrijven af met: enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden.

U verstuurd het as met ontvangstbewijs, de tweede brief met de gewone post.

sloeberken

#3 , 03 jan 2014 10:51

Zoals Vandebos zegt altijd eerst met AS in gebreke stellen voor je naar de vrederechter stapt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

artemis

#4 , 03 jan 2014 11:17

Niet meer van toepassing op dit afgelopen contract, maar ik denk dat het toch meer aangewezen is om de huurder na zijn opzeg op de schadevergoeding te wijzen. De waarborg dient immers om eventuele huurschade mee te dekken. Stel dat er ook huurschade was dan had u nu een dubbel probleem.

sloeberken

#5 , 03 jan 2014 11:29

Een advocaat begint toch ook altijd eerst met een AS.

Vandebos

#6 , 03 jan 2014 11:43

Niet meer van toepassing op dit afgelopen contract, maar ik denk dat het toch meer aangewezen is om de huurder na zijn opzeg op de schadevergoeding te wijzen. De waarborg dient immers om eventuele huurschade mee te dekken. Stel dat er ook huurschade was dan had u nu een dubbel probleem.
Wat is er precies niet meer van toepassing?

analice
Topic Starter

#7 , 03 jan 2014 22:42

Uw reactie begrijp ik niet goed Artemis. Waarom niet meer van toepassing op dit afgelopen contract ?
Het is inderdaad misschien meer aangewezen om hen daarop te wijzen, maar het is dus niet gebeurd.

Normaal vraag ik ( bij goede huurders ) nooit om de vergoeding als ze voortijdig vertrekken en ik het appartement kan verhuren ( is reeds meermaals gebeurd) ; in dit geval sta ik wel op de schadevergoeding wegens voortijdig vertrek juist omdat er wel degelijke schade is in het appartement en het mij makkelijker lijkt te procederen over wettelijke vergoeding wegens voortijdig vertrek dan over de verschillende schadeposten.
De ene vergoeding ( die ik normaal niet opeis ) compenseert voor mij dan grotendeels de schade aan het appartement.
Ik vroeg me alleen af of de huurwaarborg kan aangewend worden als schadevergoeding voor voortijdig vertrek.

sloeberken

#8 , 04 jan 2014 00:47

Ik vroeg me alleen af of de huurwaarborg kan aangewend worden als schadevergoeding voor voortijdig vertrek.
Dat kan zeker dat is ook schade die je opgelopen hebt.

analice
Topic Starter

#9 , 04 jan 2014 23:02

Bedankt !
Ik weet nu hoe ik de zaak het best kan aanpakken ...
aan Artemis : ik heb het eerste deel van je zin nog eens goed herlezen en heb begrepen wat je eigenlijk wou zeggen .....

Terug naar “Huren”