eerder vertrek huurder

basijoko
Topic Starter

eerder vertrek huurder

#1 , 25 jul 2014 11:37

Hallo ,

Mijn huurders wensen drie weken voor het verstrijken van hun 1ste 3 jarige periode te vertrekken , als ze hun volledige opzeg hadden uitgedaan waren ze drie jaar gebleven en had ik nergens recht op . Nu ben ik in kennis gesteld van hun vervroegd vertrek op hun verzoek .

ingang contract : 1sept 2011
normaal vertrek volgens opzegbrief : 31 augustus 2014
werkelijk vertrek op schriftelijk verzoek van huurders : 8 augustus 2014 (ik heb een nieuwe huurder vanaf 16/08 , dus heb ingestemd )

Nu is heb ik de volgende vragen :
* de laatste maand blijven ze maar 8 dagen , heb ik nu recht op een volledige maand huur ? of moet dit per dagen verrekend worden ?
* heb ik recht op een maand schadevergoeding omdat ze hun drie jaar nu niet uitdoen ?

joko

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 25 jul 2014 11:44

-Aangezien u akkoord gegaan bent met het vervroegde vertrek (moeilijk te betwisten, u heeft al nieuwe huurders in die periode), zou ik mij tevreden stellen met 8 dagen. Als u echt wil zou u er op kunnen staan dat ze betalen tem 15/8, maar als ze dit niet willen mag u voor 7 dagen huur een rechtszaak starten, zonder dat u zekerheid heeft hier gelijk te krijgen.
-Ook hier geldt weer dat door uw akkoord om de opzegtermijn in te korten, u geen bijkomende eisen meer kan stellen. Had u die maand huur geëist als voorwaarde om akkoord te gaan met het vroegere vertrek, dan kon u dit doorzetten (maar dan hadden ze waarschijnlijk nooit vroeger vertrokken).
Er zijn echter wel rechters die menen dat vertrek op de laatste dag van de 3-jarige periode (hier zou dat 31/8 zijn) nog binnen het 3e jaar valt, en de verhuurder dus recht heeft op 1 maand schadevergoeding. Maar ook deze piste geeft geen zekerheid.

sloeberken

#3 , 25 jul 2014 11:52

Er zijn echter wel rechters die menen dat vertrek op de laatste dag van de 3-jarige periode (hier zou dat 31/8 zijn) nog binnen het 3e jaar valt, en de verhuurder dus recht heeft op 1 maand schadevergoeding. Maar ook deze piste geeft geen zekerheid.
Niet bij contract korte duur, die datums staan vermeld in contract.

Wanneer is die opzeg gebeurd, hoe lang was de opzeg periode. Als je een volledige maand huur vraagt, hebben ze hun 3 jarig contract uitgedaan.
Om wettelijk te zijn, moet een huurcontract korte duur min 3 maand voor verstrijken opgezegd worden, of met onderling overleg.
Heb je schriftelijk ingestemd met hun vroeger vertrek.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

basijoko
Topic Starter

#4 , 25 jul 2014 12:05

De opzeg is reeds gebeurd in april dus met als einddatum/vertrekdatum 31/08 . ( 4 maand voor vertrek , dus ok )
Maar ze wilden nu eerder vertrekken , dus heb ik mij andere huurders gezocht . De oude huurders hebben ondertussen schriftelijk bevestigd dat ze het appartement verlaten en sleutels inleveren op 08/08/14 en dit op hun verzoek . Ik heb hier mee ingestemd maar niet schriftelijk .

Vandebos

#5 , 25 jul 2014 12:09

Mijn huurders wensen drie weken voor het verstrijken van hun 1ste 3 jarige periode te vertrekken
Hier is geen sprake van een contract van bepaalde duur..

Persoonlijk?

Waren het correcte huurders? In dat geval zou ik het huurgeld vragen op dagbasis tot 15/08. Het pand komt immers eerder dan voorzien leeg te staan waardoor u een week huur derft.

Dat is een standpunt dat stand houd bij betwisting.

sloeberken

#6 , 25 jul 2014 12:45

Mijn huurders wensen drie weken voor het verstrijken van hun 1ste 3 jarige periode te vertrekken

Persoonlijk?

Waren het correcte huurders? In dat geval zou ik het huurgeld vragen op dagbasis tot 15/08. Het pand komt immers eerder dan voorzien leeg te staan waardoor u een week huur derft.

Verkeerd geïnterpreteerd, sorry.

basijoko
Topic Starter

#7 , 25 jul 2014 18:10

Persoonlijk?

Verkeerd geïnterpreteerd, sorry.
zoiets dacht ik al :-)

Kwa maandelijkse betaling waren ze steeds correct , maar ik weet nu al dat de huurwaarborg wss de kosten niet gaat dekken die er gemaakt zijn ....
en dan is het nog maar de vraag of ik die centen ooit ga zien ? Indien ik recht had op een volledige laatste maand huur of een schadevergoeding van 1 maand voor vertrek binnen de drie jaar zou ik de kosten knn dekken die ik moet maken zonder op een andere manier achter men geld te lopen .

Vandebos

#8 , 25 jul 2014 18:56

uhu maar u heeft één groot nadeel; u heeft reeds een nieuwe huurder voor 16/08. Indien u de huurders nu confronteert met een maand extra schadevergoeding vanwege einde opzeg in het derde jaar... heeft u een gedegen risico dat deze er tot 31/08 in blijven... Er is immers geen schriftelijke afspraak...

Wat betreft de schade in het pand, daar zal u op de uittredende plaatsbeschrijving moeten wachten.

KJ86

#9 , 25 jul 2014 19:40

Je kan best handelen zoals vandebos zegt, wachten tot de huurders effectief vertrokken zijn en dan pas confronteren met hun verkeerde opzeg en bijhorende schadevergoeding. Op 1 september een aangetekend schrijven sturen met de vraag om de schadevergoeding te betalen en hen duidelijk maken dat vanaf deze aanmaning de nalatigheidsinteresten beginnen te lopen.

j.demoor

#10 , 27 jul 2014 12:04

‘vertrek volgens opzegbrief : 31 augustus 2014 werkelijk vertrek op schriftelijk verzoek van huurders : 8 augustus 2014’

Mijns inziens wijzigt het werkelijk vertrek de opzeg niet. De huurders blijven dus huur verschuldigd tot en met 31 augustus 2014.

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.”(Woninghuurwet).

De huur begonnen op 1sept 2011 en eindigend op 31 augustus 2014 eindigt tijdens het derde jaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken

#11 , 27 jul 2014 12:56

De huur begonnen op 1sept 2011 en eindigend op 31 augustus 2014 eindigt tijdens het derde jaar.
Je kan tijdens 3 jaar, ook zien als einde 3de jaar. In de huurwet staat letterkijk gedurende. Kan pro of contra zijn bij vrederechters.
Was het huurcontract geregistreerd, zo niet vervallen al u rechten.

basijoko
Topic Starter

#12 , 29 jul 2014 14:07

Het contract was geregistreerd . Hun werkelijkheid vertrek heb ik zeker een bewijs van aangezien ze mij schriftelijk hebben laten weten dat we op hun vraag op die datum een einde maken aan het contract en de sleutels inleveren. Naar mijn mening heb ik minstens recht op een volledige laatste maand huur ofwel een week huur in combinatie met een maand boete omwille hun vroeger vertrek.

sloeberken

#13 , 29 jul 2014 15:14

Zou dit na hun vertrek eisen, om ongemakken te voorkomen.

Terug naar “Huren”