huurder zonder adres oproepen

gvm
Topic Starter

huurder zonder adres oproepen

#1 , 17 okt 2014 11:42

korte situatieschets:

appartement verhuurd (3-6-9) vanaf 1 augustus 2014.
betalingen komen, ten vroegste, halfweg de maand binnen, na lang en uitgebreid aandringen.
aangetekende brieven worden niet afgehaald, huurder verblijft wel degelijk in het verhuurde pand.

wegens niet naleven van contractuele voorwaarden wil ik oproepen via verzoekschrift, en begeef mij naar het districtshuis voor een attest van woonst, ergens in januari. Blijkbaar is het onmogelijk dit mee te krijgen, wegens niemand op het adres ingeschreven.
Ik nam contact op met de wijkagent, om een en ander uit te zoeken. Hij bevestigde de bewoning via mail, en zou de huurder (eind januari) ambtelijk inschrijven.
Gezien de blijvende ellende omwille van betalingen heb ik laten oproepen in verzoening, 15 mei. Tegenpartij was aanwezig, en er is een akkoord voor betaling uiterlijk de 15de van de maand op papier gezet.
Dit akkoord is uitvoerbaar verklaard (met dank aan de bereidwillige griffier) en werd 1 maal nageleefd, in juni.
Ondertussen wordt er nog steeds betaald zoals het voor de juffrouw uitkomt, maar moet ik wel elke maand ten strijde trekken om betaling te bekomen.
Gezien dit ondertussen al 14 maanden duurt, wou ik op basis van het niet respecteren van het pv van minnelijke schikking overgaan tot oproeping bij verzoekschrift.

Vanmorgen naar het districtshuis geweest, blijkbaar is ze nog steeds niet ingeschreven. Zonder attest van woonst kan ik dus niet laten oproepen op verzoekschrift, maar moet ik naar een deurwaarder. De kosten hiervoor zijn dan wel wettelijk recupereerbaar, maar zo heb ik nog een dossier of 10 liggen waar niets meer te halen valt.
Ondertussen heb ik de wijkagent via mail om uitleg gevraagd aangaande de ambtelijke inschrijving van het wicht in kwestie.

Hoe kan ik dit het vlotst oplossen, zonder naar een dure deurwaarder te moeten stappen?
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2014 11:46

En waar woont ze volgend de gemeente dan wel dus welk adres is gekend bij de gemeente?

gvm
Topic Starter

#3 , 17 okt 2014 11:50

de juffrouw is totaal onvindbaar, noch op naam, noch op geboortedatum.

Reclame

sloeberken

#4 , 17 okt 2014 11:56

Is ze een buitenlandse.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gvm
Topic Starter

#5 , 17 okt 2014 12:05

ja. en ze is niet de enige van vreemde origine aan wie ik verhuur, ik maak daar geen onderscheid in, maar ze is wel zowat de grootste wandelende ramp die ik ken.

Franciscus

#6 , 17 okt 2014 12:18

Dus vermoedelijk illegaal ... dringend eens gaan praten met KwI --
tegenpartij was aanwezig op de zitting vrederechter????? Daar wordt toch zo wie zo een identiteitsbewijs gevraagd????

gvm
Topic Starter

#7 , 17 okt 2014 12:20

Kwl?

wel ja, ze was daar aanwezig, maar die oproeping wordt verstuurd via gewone post naar het adres dat ik opgeef, zonder bewijs van woonst. De identiteit is gecontroleerd, maar het adres staat niet meer op een identiteitskaart, dus dat wil ook niks zeggen...

sloeberken

#8 , 17 okt 2014 12:44

Je maak geen onderscheid zegt u, maar je hebt wel nog 10 dossiers liggen. Zou in de toekomst toch selectiever zijn.
Maar begrijp toch enkele zaken niet, huurcontract van 01 augustus 2014 of klopt die datum niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#9 , 17 okt 2014 13:02

Ik nam contact op met de wijkagent, om een en ander uit te zoeken. Hij bevestigde de bewoning via mail, en zou de huurder (eind januari) ambtelijk inschrijven.
Waarop baseert de wijkagent zich om zoiets te beweren?
Het contract loopt sinds 1/8/14, dat is 2,5 maand. Eind januari is nog 3,5 maand!
Kan de wijkagent bevestigen of huurster stappen heeft ondernomen om zich op het adres in te schrijven? In sommige gemeentes kunnen dergelijke (eenvoudige) procedures soms abnormaal lang duren. Als de wijkagent de bewoning heeft bevestigd, dan heeft hij die minstens al gecheckt. Dan zou men toch durven aan te nemen dat huurster zich al heeft aangemeld voor inschrijving op het adres? Waarom zou de wijkagent het anders zijn gaan controleren en het weten?

Franciscus

#10 , 17 okt 2014 13:09

Kwartierinspecteur.
Hij moat haar wel enkele malen kunnen aantreffen - en dan stuurt kwartierinspecteur alles door naar gemeente. Deze schrijven in of niet.
Maar een vrederechter controleert dat via het rijksregister en daar wel haar adres ....of ze daar ook nog woont is het weer iets anders.
En als u een identiteitskaart hebt gezien is ze niet direct illegaal alleen ergens anders wonende.
Als haar gegevens juist zijn kan de kwartierinspecteur dat ook nagaan via datzelfde rijksregister.

artemis

#11 , 17 okt 2014 16:57

Dus het is doodnormaal dat een domiciliewijziging 6 maanden duurt?
Dus met iemand die enkele maanden geleden verhuisd is kan men feitelijk niet aangetekend communiceren op een geldige manier. Ah neen, want als de aangetekende post naar het officiële adres, dus het oude, gestuurd moet worden, kan de bestemmeling er onmogelijk van op de hoogte zijn.

gvm
Topic Starter

#12 , 18 okt 2014 06:17

Je maak geen onderscheid zegt u, maar je hebt wel nog 10 dossiers liggen. Zou in de toekomst toch selectiever zijn.
Maar begrijp toch enkele zaken niet, huurcontract van 01 augustus 2014 of klopt die datum niet.
10 dossiers op 12 jaar verhuur valt best mee, gezien het aantal huurders.
kijk, ik moet dus eens leren herlezen voor ik iets bevestig: het contract dateert van 1/8/2013.

gvm
Topic Starter

#13 , 18 okt 2014 06:30

Waarop baseert de wijkagent zich om zoiets te beweren?
Het contract loopt sinds 1/8/14, dat is 2,5 maand. Eind januari is nog 3,5 maand!
Kan de wijkagent bevestigen of huurster stappen heeft ondernomen om zich op het adres in te schrijven? In sommige gemeentes kunnen dergelijke (eenvoudige) procedures soms abnormaal lang duren. Als de wijkagent de bewoning heeft bevestigd, dan heeft hij die minstens al gecheckt. Dan zou men toch durven aan te nemen dat huurster zich al heeft aangemeld voor inschrijving op het adres? Waarom zou de wijkagent het anders zijn gaan controleren en het weten?
er is 1 vergissing in het spel, qua data! 't is dus sinds 1/8/13, 14,5 maanden. kijk, een beetje schaamrood op mijn wangen: :oops:

De wijkagent is op mijn verzoek langsgegaan, omdat er al problemen waren waardoor ik een verzoekschrift wou indienen maar geen bewijs van woonst kon verkrijgen. hij heeft naar aanleiding van zijn vaststelling gevraagd of hij haar ambtshalve moest inschrijven, wat ik bevestigd heb. gezien de betalingen dan plots min of meer vlot verliepen (in sommige gevallen is een betaling rond de 20ste een vlotte betaling, helaas) heb ik de zaak gelaten voor wat het was.
in mei is er een verzoeningsprocedure opgestart, deze kan zonder bewijs van woonst doorgaan, en er werd dan ook geen verdere aandacht aan geschonken door mij, er op rekenende dat de inschrijving wel zou gebeurd zijn.
het proces verbaal van minnelijke schikking werd door alle partijen ondertekend, met de expliciete voorwaarde dat de huur uiterlijk de 15de op mijn rekening moet staan (en niet cash zoals de gewoonte was) en de duidelijke boodschap van de rechter dat het niet naleven van de voorwaarden zou leiden tot een procedure met ontbinding en uitzetting als gevolg, zelfs als de achterstand maar 1 maand zou bedragen.
die voorwaarde is 1 maal nageleefd, en ik had geen zin om nog langer achter mijn geld te lopen, en bijgevolg wou ik de procedure opstarten.

gvm
Topic Starter

#14 , 18 okt 2014 06:47

Kwartierinspecteur.
Hij moat haar wel enkele malen kunnen aantreffen - en dan stuurt kwartierinspecteur alles door naar gemeente. Deze schrijven in of niet.
Maar een vrederechter controleert dat via het rijksregister en daar wel haar adres ....of ze daar ook nog woont is het weer iets anders.
En als u een identiteitskaart hebt gezien is ze niet direct illegaal alleen ergens anders wonende.
Als haar gegevens juist zijn kan de kwartierinspecteur dat ook nagaan via datzelfde rijksregister.
gisteren was hij in opleiding, dus ik heb hem een mail gestuurd met de vraag om wat meer uitleg.

een vrederechter controleert helaas zo goed als niks. als eisende partij moet ik ofwel zelf zorgen voor een bewijs van woonst, ofwel alles overmaken aan een deurwaarder, zodat ze op de griffie een hapklare brok binnenkrijgen.
ik heb een paar jaar geleden een dossier gehad waarbij ik een bewijs van woonst had toegevoegd en dat men op de griffie had opgeroepen op het oude adres. die zaak heeft maanden aangesleept, net omdat er bij het vredegerecht niet rechtstreeks gelinkt wordt aan het rijksregister.

gvm
Topic Starter

#15 , 18 okt 2014 06:53

Dus het is doodnormaal dat een domiciliewijziging 6 maanden duurt?
Dus met iemand die enkele maanden geleden verhuisd is kan men feitelijk niet aangetekend communiceren op een geldige manier. Ah neen, want als de aangetekende post naar het officiële adres, dus het oude, gestuurd moet worden, kan de bestemmeling er onmogelijk van op de hoogte zijn.
mijn ervaring is dat de gemiddelde doorlooptijd voor een inschrijving tussen de 2 weken en anderhalve maand is.
een ambtelijke schrapping kan dan weer een tijdje langer duren, met de vraag om inschrijving van die ene huurder werd ineens gevraagd een vorige huurder van een ander appartement in hetzelfde gebouw te schrappen. die schrapping is pas uitgevoerd eind juni.

hopelijk heb ik maandag iets meer duidelijkheid, zodat ik initiatief kan nemen.

Terug naar “Huren”