De onwettige clausules in het huurcontract zijn gewoonweg nietig; de bindende en verplicht toe te passen wettelijke voorschriften komen daarvoor in de plaats.Zou ik nog niet durven stellen roharro, de grote fout is natuurlijk het niet eerbiedigen van 3 maand opzeg. Maar als we het huurcontract in zijn totaliteit gaan bekijken is er veel stof ter discutie.
Vrederechters zijn allergisch voor dergelijke contracten.
Ha neen hé....Dus ook dit is nietig, is nochtans toegestaan door de wet om mildere verbrekingsvergoedingen op te leggen door verhuurders.
"Art 10 Contractbreuk: De administratieve en andere kosten, voorvloeiend uit een contractbreuk bedragen forfaitair één volledige maand huur inclusief alle kosten"
Verhuurder kan nooit meer vragen wat contractueel vastgelegd is.
Neen, hij kan vrijwillig afzien van de toepassing ervan.Dus een verhuurder die minder streng is overtreed de wet.
Dit is niet contractueel.bv.: als iemand mijn wagen beschadigd en daar zijn officiële vaststellingen van dan kan ik de veroorzaker nog steeds vrijwillig ontslaan van schadevergoeding; maar omgekeerd kan de schadeveroorzaker mij niet dwingen dat ik afzie van de uitvoering van de verplichting tot vergoeding van schade
Mijn laatste interventie op deze vraag:Dit is niet contractueel.bv.: als iemand mijn wagen beschadigd en daar zijn officiële vaststellingen van dan kan ik de veroorzaker nog steeds vrijwillig ontslaan van schadevergoeding; maar omgekeerd kan de schadeveroorzaker mij niet dwingen dat ik afzie van de uitvoering van de verplichting tot vergoeding van schade
Een kleinere schadevergoeding contractueel vast leggen, word door geen enkele wet verboden, ook niet door de huurwet. En door het opnemen in het contract word het van dwingend recht.
Mijn laatste interventie op deze vraag:
De regels van de woninghuurwet zijn in tegenstelling tot de gemene huurwetgeving van dwingend recht. Dit betekent dat de regels van de wet voor gaan op de huurovereenkomst.
En de verhuurder loslopend wild?
Mijn laatste interventie op deze vraag:
De regels van de woninghuurwet zijn in tegenstelling tot de gemene huurwetgeving van dwingend recht. Dit betekent dat de regels van de wet voor gaan op de huurovereenkomst.
Ik geloof daar niets van.
De artikels in het WHW zijn van dwingend recht, dit wil zeggen dat als de partijen andersluidende bedingen kunnen opnemen in hun huurcontract, deze relatief nietig zijn. Deze nietigheid kan enkel worden ingeroepen door de beschermde partij.
En ik die dacht dat huurder de beschermde partij is.