Mijn teller noteert het verbruik gemeenschappelijke delen!

BrechtS

Re: Mijn teller noteert het verbruik gemeenschappelijke dele

#16 , 28 jan 2015 19:14

Nu eigenlijk een opmerking: stel dat de verhuurder beweert dat dat verrekent zit in de huurprijs?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 28 jan 2015 19:41

Nu eigenlijk een opmerking: stel dat de verhuurder beweert dat dat verrekent zit in de huurprijs?
Dan zal hij moeten tonen waar dat in het contract wordt vermeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kimmeke83
Topic Starter

#18 , 29 jan 2015 11:26

Zoals ik dacht, moet dat altijd vermeld worden in het huurcontract..

Nu de huisbazin heeft telefonisch en via sms geantwoord, dat er die 2 maanden verbrekingsvergoeding laat vallen, en dat we slechts de opzeg moeten uitdoen en betalen.
Maar wat geeft haar dan het recht om eind deze maand de tellerstanden over te nemen en de sleutel reeds in ontvangst te nemen????

En inderdaad, dat gestoord mens van een buurvrouw gaat mij niet betalen, maar ik ben van plan om het verschuldigd bedrag van de laatste maand huishuur te houden..
12.5€ ga ik niet mee akkoord, wij hebben daar nooit een afspraak onder gehad..
We hebben nu het licht in de gang opgezet, maar enkel en alleen het licht in de gang.. We hebben ook de tellerstand genoteerd ..
Dus nu kan ik zaterdag zien, hoeveel verbruik er is op 10 dagen en dat verrekenen..
( mocht het een buurvrouw zijn die aventoe het licht gebruikt ( enkel voor binnen en buitengaan), ok... maar die gaat misschien wel 10 keer binnen en buiten op een dag en zit soms uren te klungelen in die gang en durft electriciteit gebruiken uit de stopcontacten ( die blijkbaar ook op mijn teller staan)

Reclame

Vandebos

#19 , 29 jan 2015 12:36

Hmm.. mijn persoonlijke mening.

Ongeacht de redenen die u tot opzeg hebben doen overgaan, het gaat nog steeds om een contract van bepaalde duur.

Als de verhuurder u dan bij een opzeg, die van u uitgaat, wilt laten gaan met een opzeg van twee maand (januari en februari) zonder schadevergoeding en waar ze de stroom reeds de laatste maand overneemt (u krijgt dus een maand gratis stroom), wel dan zou ik niet meer te veel reclameren, dat zijn namelijk voorwaarden die beduidend beter zijn dan wat u op het vredegerecht zou kunnen bekomen.

Woede en frustratie in uw situatie zijn begrijpelijk maar dat betekent niet dat plots de sky the limit is. Bij een eventueel geding zal de vrederechter de inperking van de opzeg van drie naar twee maand, het laten vallen van twee maand schadevergoeding en het vervroegd overnemen van de stroom gegarandeerd als voldoende tekenen van goede wil van de verhuurder beschouwen.

duma

#20 , 29 jan 2015 15:09

Maar de huisbazin neemt de nutsvoorzieningen over van ons eind deze maand OMDAT ze niet wil dat het 2 maanden leegstaat...
Zijn we dan nog wettelijk verplicht om iets te betalen?
Gebeurt dan ook de sleutelovedracht. De plaatsbeschrijving?
Als uw opzeg pas afloopt op 31/03 en u moet betalen tot dan, geef dan de sleutels niet vroeger af!
Op die manier zou de huisbaas het al kunnen verhuren terwijl jij nog huur betaalt!

Wil de huisbaas dat het vroeger vrij is? Goed, maar dan betaalt u uiteraard ook geen hier mee van zodra u de sleutels hebt afgegeven.
De verbrekingsvergoeding staat daar uiteraard los van.

sloeberken

#21 , 29 jan 2015 15:12

Maar de huisbazin neemt de nutsvoorzieningen over van ons eind deze maand OMDAT ze niet wil dat het 2 maanden leegstaat...
Zijn we dan nog wettelijk verplicht om iets te betalen?
Gebeurt dan ook de sleutelovedracht. De plaatsbeschrijving?
Als uw opzeg pas afloopt op 31/03 en u moet betalen tot dan, geef dan de sleutels niet vroeger af!
Op die manier zou de huisbaas het al kunnen verhuren terwijl jij nog huur betaalt!

Wil de huisbaas dat het vroeger vrij is? Goed, maar dan betaalt u uiteraard ook geen hier mee van zodra u de sleutels hebt afgegeven.
De verbrekingsvergoeding staat daar uiteraard los van.
En wat als dan verhuurder de letter van de huurwet toepast. Dan kan het de huurder 2 maand huur extra kosten (verbrekingsvergoeding)
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kimmeke83
Topic Starter

#22 , 29 jan 2015 15:41

@Duma : Inderdaad.. Ze gaat ook de waarborg vrijgeven, dus ik veronderstel dat we de huissleutels ook moeten afgeven..
Dus dat wringt een beetje bij mij, want zij beweert bij hoog en laag, dat haar nichtje pas vanaf april er kan intrekken en niet eerder..
Van zodra we sleutel afgeven, dan ja, kan ze doen wat ze wil..
Ze wil het contract niet eerder laten stoppen, maar ze wilt niet dat het appartement 2 maanden onverwarmd leeg staat..
Maar dat geeft haar niet het recht om de sleutels op te eisen..( volgens mij) want ik betaal nog tot einde maart huur!

@vandebos : 3 maanden opzeg betalen ( daar kan ik mee akkoord zijn, nochtans heeft ze ons bedrogen met te zeggen dat het er rustig wonen was) + 2 maanden verbrekingsvergoeding dat ze laat vallen..
Maar dan de sleutels vragen en de tellerstanden overnemen zodat het niet 2 maanden leegstaat?
Dat zijn eigenlijk haar zaken niet!!! Dus nu kan zij eigenlijk de volgende huurder al 2 maanden eerder erin laten en wij moeten dan dubbel betalen??
Ook niet fair.. Nog maar gezwegen, dat ze voor de volgende huurder maar een contract van 1 jaar opstelt, omdat ze terug problemen verwacht met de buurvrouw?
En dat verbruik van de gang verzwegen heeft? Ik denk dat zij eerder in fout is, dan wij..

Aangezien dat ik dan contractueel nog huurder ben tot einde maart, mag ik mijn adres daar zolang laten staan?

sloeberken

#23 , 29 jan 2015 16:54

@Duma : Inderdaad.. Ze gaat ook de waarborg vrijgeven, dus ik veronderstel dat we de huissleutels ook moeten afgeven..
Dus dat wringt een beetje bij mij, want zij beweert bij hoog en laag, dat haar nichtje pas vanaf april er kan intrekken en niet eerder..
Van zodra we sleutel afgeven, dan ja, kan ze doen wat ze wil..
Ze wil het contract niet eerder laten stoppen, maar ze wilt niet dat het appartement 2 maanden onverwarmd leeg staat..
Maar dat geeft haar niet het recht om de sleutels op te eisen..( volgens mij) want ik betaal nog tot einde maart huur!

@vandebos : 3 maanden opzeg betalen ( daar kan ik mee akkoord zijn, nochtans heeft ze ons bedrogen met te zeggen dat het er rustig wonen was) + 2 maanden verbrekingsvergoeding dat ze laat vallen..
Maar dan de sleutels vragen en de tellerstanden overnemen zodat het niet 2 maanden leegstaat?
Dat zijn eigenlijk haar zaken niet!!! Dus nu kan zij eigenlijk de volgende huurder al 2 maanden eerder erin laten en wij moeten dan dubbel betalen??
Ook niet fair.. Nog maar gezwegen, dat ze voor de volgende huurder maar een contract van 1 jaar opstelt, omdat ze terug problemen verwacht met de buurvrouw?
En dat verbruik van de gang verzwegen heeft? Ik denk dat zij eerder in fout is, dan wij..

Aangezien dat ik dan contractueel nog huurder ben tot einde maart, mag ik mijn adres daar zolang laten staan?
Begrijp niet dat je wil moeilijk doen, er is een overeenkomst die heel gunstig is voor u.

eylis

#24 , 29 jan 2015 17:05

ik zou de verhuurder eenvoudigweg laten weten dat je - omdat je "wettelijk" nog steeds huurder bent van het pand tijdens die 2 maanden, je de sleuteloverdracht gewoonweg NIET kan doen. Immers hoe zit het met de aansprakelijkheid ivm brand en andere toestanden in die periode? Onder welke polis valt die periode dan? Wat als de nieuwe huurder er dan al werken gaat doen? Zo'n halfslachtige situaties brengen altijd onontwarbare problemen mee. Bovendien zou ik laten weten dat je overweegt tijdens die periode niet alles meteen te verhuizen. Je bent dan nog steeds huurder.

kimmeke83
Topic Starter

#25 , 29 jan 2015 18:01

@sloeberken : Moeilijk doen? Excuseer?
Vindt u het normaal dat u zou moeten opdraaien voor het verbruik van uw ellendige buurvrouw?
Vindt u het normaal dat een huisbazin het lef heeft om te zeggen, u komt hier te wonen naast een buurvrouw waar u totaal geen problemen gaat mee hebben.. ( terwijl de vorige huurder in volle ruzie is vertrokken)
Vindt u het normaal dat een huisbazin de sleutels vraagt en de tellerstanden op haar naam zet vooraleer het contract afloopt?
Ik niet..

Als je als huisbaas de sleutels vraagt en de tellerstanden op uw naam zet? Waarom moet uw huurder dan nog huur betalen?
Is zij nu verantwoordelijk voor het appartement als er iets gebeurd? Moet mijn brandverzekering blijven lopen? enzo...

Want evengoed als ik dat weiger, kan ze moeilijk doen.. terwijl ik contractueel nogaltijd huurder ben tot einde maart

bambipower

#26 , 29 jan 2015 19:35

als je uw sleutels afgeeft, krijg je toch je borg sneller terug? Dus ook een voordeel voor u, toch?
En ze laat dan nog 2 maand schadevergoeding vallen, mooi toch?
U kan natuurlijk uw brandverzekering opzeggen : weeral pingping voor u
Enja, die elektriciteit is niet mooi, maar zal nooit 2 maand huur bedragen. Prijs u dus gelukkig...

sloeberken

#27 , 29 jan 2015 23:29

@sloeberken : Moeilijk doen? Excuseer?
Vindt u het normaal dat u zou moeten opdraaien voor het verbruik van uw ellendige buurvrouw?
Vindt u het normaal dat een huisbazin het lef heeft om te zeggen, u komt hier te wonen naast een buurvrouw waar u totaal geen problemen gaat mee hebben.. ( terwijl de vorige huurder in volle ruzie is vertrokken)
Vindt u het normaal dat een huisbazin de sleutels vraagt en de tellerstanden op haar naam zet vooraleer het contract afloopt?
Ik niet..

Als je als huisbaas de sleutels vraagt en de tellerstanden op uw naam zet? Waarom moet uw huurder dan nog huur betalen?
Is zij nu verantwoordelijk voor het appartement als er iets gebeurd? Moet mijn brandverzekering blijven lopen? enzo...

Want evengoed als ik dat weiger, kan ze moeilijk doen.. terwijl ik contractueel nogaltijd huurder ben tot einde maart
Kimmeke83 ik beweer niet dat alles mooi is, maar je moet zelf u rekening maken wat voor u voordeligste is.
bambipower heeft het perfect verwoord.
Vermeid dat u verhuurder rede heeft om naar de vrederechter te stappen, want wettelijk gezien zou het u een smak geld en kopzorgen kunnen kosten.

benny72

#28 , 01 feb 2015 00:26

Een vraagje.

Mijn vrouw haar zus huurd een appartementje waar ze rekeningen krijgt van enkele honderden euro's voor gas weet ik sinds kort. Zij heeft ook geen toegang tot de gasmeters welke opgesteld staan bij de benedenbuur welke de verhuurder zijn moeder is. Nu heeft ze al gemerkt dat wanneer er geen verwarming op staat(thermostaat op 0) en geen ander verbruik haar boiler toch opslaat wat duid op een extern verbruik(buur boven of onder haar). De verhuurder heeft ook een sleutel van haar deur.

Nu was mijn vraag; hoe kan ze het gasverbruik dat niet zij verbruikt heeft terugvorderen van haar verhuurder? Ik weet dat de verhuurder niet zomaar mag binnenkomen zonder haar medeweten wat huisvredebreuk is, maar hoe moet ze dit laten vaststellen en bij wie moet ze terecht voor die terugvordering van een niet rechtmatige rekening??????

bambipower

#29 , 01 feb 2015 09:25

best een nieuw topic starten ipv een ander te kapen

benny72

#30 , 01 feb 2015 13:53

Bedankt en sorry bambipower. Ben nieuw op dit forum en weet nog niet goed hoe dit allemaal gaat.

Terug naar “Huren”