de situatie:
- huurcontract met ingang 1 februari 2011
- volledig vernieuwde en gekeurde verwarmingsinstallatie, zowel ketel als radiatoren, leidingen en kraanwerk
- huurcontract beëindigd 31 augustus 2015
De huurder heeft nagelaten de verwarmingsketel te laten onderhouden in 2013 (verplicht tweejaarlijks onderhoud) en voldeed pas aan deze verplichting in februari 2015, na lang aandringen van mijn kant.
Dit aandringen is er gekomen omdat de ingebouwde ketelpomp lawaai begon te maken. Ik heb, volgens mij geheel terecht, geëist dat er eerst een onderhoud gebeurde voor er initiatief kon worden genomen om dit euvel te verhelpen.
In maart 2015 werd de pomp vervangen, vervanging die ik op mij heb genomen.
Bij het verlaten van het pand werd vastgesteld dat de systeemdruk varieert tussen koud en warm, wat wijst op een defect expansievat. Dit kan opnieuw leiden tot een defecte pomp.
Mij lijkt de vertrekkende huurder hiervoor aansprakelijk te zijn, maar ik vind hier niet direct iets over terug. Volgens mij is het logisch dat niet enkel het verplichte onderhoud van het gasgedeelte wordt uitgevoerd maar ook het hydraulische systeem wordt opgevolgd.
Kan ik hier op een of andere manier de vertrekkende huurder alsnog aansprakelijk stellen voor de vervanging van zowel pomp als expansievat?