schade aan verwarmingsinstallatie ingevolge gebrekkig onderhoud

gvm
Topic Starter

schade aan verwarmingsinstallatie ingevolge gebrekkig onderhoud

#1 , 03 sep 2015 08:42

de situatie:

- huurcontract met ingang 1 februari 2011
- volledig vernieuwde en gekeurde verwarmingsinstallatie, zowel ketel als radiatoren, leidingen en kraanwerk
- huurcontract beëindigd 31 augustus 2015

De huurder heeft nagelaten de verwarmingsketel te laten onderhouden in 2013 (verplicht tweejaarlijks onderhoud) en voldeed pas aan deze verplichting in februari 2015, na lang aandringen van mijn kant.
Dit aandringen is er gekomen omdat de ingebouwde ketelpomp lawaai begon te maken. Ik heb, volgens mij geheel terecht, geëist dat er eerst een onderhoud gebeurde voor er initiatief kon worden genomen om dit euvel te verhelpen.
In maart 2015 werd de pomp vervangen, vervanging die ik op mij heb genomen.
Bij het verlaten van het pand werd vastgesteld dat de systeemdruk varieert tussen koud en warm, wat wijst op een defect expansievat. Dit kan opnieuw leiden tot een defecte pomp.

Mij lijkt de vertrekkende huurder hiervoor aansprakelijk te zijn, maar ik vind hier niet direct iets over terug. Volgens mij is het logisch dat niet enkel het verplichte onderhoud van het gasgedeelte wordt uitgevoerd maar ook het hydraulische systeem wordt opgevolgd.

Kan ik hier op een of andere manier de vertrekkende huurder alsnog aansprakelijk stellen voor de vervanging van zowel pomp als expansievat?
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2015 09:57

Dergelijke schade aan een amper 4 jaar oude installatie lijk me in ieder geval vreemd en zou niet mogen gebeuren, zelfs bij een paar overgeslagen onderhoudsbeurten.
Over welk merk van ketel gaat het? Zelfplaatsing of door erkend aannemer? Waarborg?

gvm
Topic Starter

#3 , 03 sep 2015 11:08

ketel Vaillant, geplaatst door erkend aannemer. waarborg 2 jaar.
Mij lijkt het logisch dat de huurder/gebruiker van de installatie instaat voor de goede werking. Bij regelmatig onderhoud komt een probleem met het expansievat wél aan het licht, als de tegendruk gemeten wordt. Als deze te laag is, wordt het vat op druk gezet. Als dan blijkt dat er toch drukverschillen zijn tussen warm en koud, is het een kleintje om dat als huurder aan de verhuurder te laten weten, niet?
Het is net het falen van een expansievat dat aan de basis ligt van een defecte pomp omwille van de drukverschillen. In het verleden heb ik een aantal keren meegemaakt dat (in andere installaties) de pomp geblokkeerd zat omwille van te weinig tegendruk. Expansievat op druk zetten, en probleemloos draaien zonder bijgeluiden. Dit lijkt mij een gelijkaardige situatie, met vermoedelijk een defect expansievat omdat er te lang niets aan gebeurd is.

Reclame

sloeberken

#4 , 03 sep 2015 13:18

Was dat verplicht onderhoud opgenomen in het huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 sep 2015 20:35

Vaillant ketels vallen stil als de druk te laag wordt. Net om schade te vermijden. Onwaarschijnlijk dus dat pomp daardoor is stuk gegaan.

Waarschijnlijk is het expansievat stuk. En het is zo snel stukgegaan omdat het ondergedimensioneerd was. Mijn buikgevoel zegt me dat het een klein intern expansievat is. Er zal een groter extern expansievat moeten worden geplaatst.

Huurder heeft hier geen enkele schuld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86

#6 , 04 sep 2015 15:12

Ik sluit mij aan bij roharro, tegenwoordig worden de vaillant-ketels verkocht met een ingebouwd expansievat van 6 liter. Dit dient om de ketel te beschermen en niet om de drukverschillen in een installatie op te vangen. Hiervoor heb je in het algemeen een expansievat van 18 liter nodig. Groter installaties, eisen een groter expansievat. De reden waarom uw circulatiepomp naar de filistijnen is, moet je waarschijnlijk zoeken bij de installateur. Voor dat de installatie in gang gezet wordt, moet je water steken en de automatische ontluchter achter de circulatiepomp openzetten. Als je dit niet doet of onvoldoende, zal de pomp lucht draaien, waardoor die een krak krijgt. Die pompen werken meestal door maar zijn geen lang leven gegund. Als je goed luistert, kan je ze meestal ook onregelmatig horen draaien.

gvm
Topic Starter

#7 , 05 sep 2015 07:49

'k ga inderdaad, om verdere discussies te vermijden, een extern expansievat plaatsen. anderzijds heb ik persoonlijk nog nooit problemen gehad met installaties waar enkel een intern vat in zit, toch niet in kleine circuits (in dit geval 4 radiatoren), maar ik volg wel jullie zienswijze.
een expansievat bijplaatsen kost me minder dan om de zoveel tijd een pomp vervangen omdat ze onderhevig is aan drukverschillen.
ondertussen werd het interne expansievat wel op druk gebracht, met maar een kleine drukstijging als gevolg bij opwarming, waarschijnlijk omdat de tegendruk van het expansievat nu iéts te hoog is.

Terug naar “Huren”