beschikbaarheid deurwaarder

ktke
Topic Starter

beschikbaarheid deurwaarder

#1 , 17 sep 2015 21:55

Beste,

Ik verhuur een appartement in het Antwerpse en heb net voor het vredegerecht een vonnis verkregen dat mijn (niet betalende) huurder binnen een bepaalde periode moet vertrekken. Ik ga in elk geval proberen om dit in onderling overleg te laten plaatsvinden, maar moest dit niet lukken vroeg ik mij af hoe lang het duurt voor een deurwaarder beschikbaar is en in actie schiet. Ik kan vermoedelijk pas een deurwaarder contacteren wanneer de periode uit het vonnis effectief overschreden wordt? Zijn die mensen over het algemeen druk bezet of kunnen die relatief snel in actie schieten? En doen ze dat ook, of gaat daar nog een bepaalde periode over?

Alvast bedankt,
KT

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 19 sep 2015 12:36

Lijkt me een goede vraag voor op het gerechtsdeurwaardersforum.

vragen over de gerechtsdeurwaarder en zijn ambtsverrichtingen, voor de professional en de leek.

http://www.gerechtsdeurwaarder.bbforum. ... d52293ce1a

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2015 17:55

Uw deurwaarder zal het vonnis eerst nog moeten betekenen en dan heeft de huurder 1 maand de tijd om vrijwillig te vertrekken. Pas daarna ka, je uitdrijven via DW

Reclame

Vandebos

#4 , 21 sep 2015 12:12

Indien de huurder aanwezig was op de zitting:

U dient het vonnis bij betekening te laten overmaken aan de huurder. Vanaf dat ogenblik heeft de huurder dertig dagen de tijd om beroep aan te tekenen tegen het vonnis. Bij de betekening zal de gerechtsdeurwaarder een uitdrijfdatum 30 dagen na betekening voorleggen.
Indien in het vonnis staat dat het uitvoerbaar bij voorraad is kan u de uitdrijving op de voorziene datum laten uitvoeren ongeacht of de huurder nu beroep heeft aangetekend of niet.
U doet dat dan echter op eigen risico. Dat wil zeggen dat indien de huurder bij beroep door de rechtbank gelijk zou krijgen deze een schadevergoeding kan eisen voor de dan onrechtmatige uitzetting. Al dan niet onmiddellijk uitvoeren hangt dan ook af van situatie tot situatie. (bij een onverbeterlijke wanbetaler is het risico semi onbestaande, bij een discussie over gebruik van het pand, een gegeven opzeg is het al wat anders.)

Indien de huurder niet aanwezig was op de zitting:

U dient het verstekvonnis bij betekening te laten overmaken aan de huurder. Vanaf dat ogenblik heeft de huurder dertig dagen de tijd om verzet aan te tekenen tegen het vonnis. Indien deze verzet aantekent dient de zaak opnieuw overgedaan te worden voor het lokale vredegerecht en is afhankelijk van de reden van het geding de kans substantieel dat de vrederechter een ander vonnis zal vellen.
De uitzetting dan ook laten uitvoeren terwijl de huurder verzet heeft aangetekend is risicovoller dan wanneer het om een beroep bij eerste aanleg gaat.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 21 sep 2015 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

ktke
Topic Starter

#5 , 21 sep 2015 20:51

Bedankt!

Terug naar “Huren”