Aansprakelijkheid & verzekering bij waterschade lek

Tes84
Topic Starter

Aansprakelijkheid & verzekering bij waterschade lek

#1 , 29 okt 2015 22:24

De situatie is als volgt: ik huur sinds een aantal jaar een appartement. De eigenaar heeft me enige tijd geleden verwittigd dat er een lek is vastgesteld, de plaats des onheil is mijn badkamer.

Nu zijn er tweemaal experten ter plaatse geweest en die stelden het volgende vast:
A) De waterschade is "mogelijk het gevolg is van een lek in de siliconen afkitnaad van de douche".
B) Voorts is er een lek in de sifon en heeft de aannemer van het gebouw de badkamertegels op een houten vloer geplaatst zonder een beschermende tussenlaag aan te brengen

Hun verdict: dergelijke schade ligt onder de aansprakelijkheid van de huurder, en is gedekt in de brand- en familiale verzekering.
De herstelwerken in mijn badkamer (plaatsen van hydropanel, nieuwe tegels & plinten) zullen zo'n 2.000 euro kosten.

Ik heb een brandverzekering maar geen familiale verzekering. Ze hebben mijn verzekeringsagent gemaild met de boodschap dat het "mogelijk het gevolg is van een lek in de siliconen afkitnaad van de douche". Die zegt nu dat de brandverzekering dit niet dekt. Maar dat is natuurlijk slechts het halve verhaal.

De situatie is helemaal niet zo zwart-wit volgens mij. Let ook op het woord 'mogelijk' in 'mogelijk het gevolg van een lek'.

Welke verzekering moet dit dekken? Dit valt toch (gedeeltelijk) onder mijn brandverzekering, of zelfs de verzekering van de verhuurder?
Oorzaak A, het lek in de siliconen, is mijn verantwoordelijkheid, maar oorzaken B liggen toch buiten mijn macht?

Ik probeer alvast het expertenverslag te pakken te krijgen in de hoop dat ik me daarmee (enigszins) kan verweren.

Alvast bedankt om me verder te helpen. Ik heb weinig kaas gegeten van wetgeving dus elke verduidelijking is welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 30 okt 2015 08:54

Was er een mogelijkheid voorzien voor de sifon te controleren (inspectieluik)? Als die mogelijkheid er was, ben je ook verantwoordelijk voor gevolgschade van de sifon. Als je te lang gewacht hebt met het vocht te melden, kan je ook verantwoordelijk gesteld worden.

Het feit dat de aannemer de tegels rechtstreeks op houten platen gelijmd heeft, heeft niets te maken met de oorzaak van het vocht en kan derhalve ook niet ingeroepen worden als verweer voor uw zaak. Het wil wel zeggen dat ze extra vochtwerende maatregelen zoals die hudrypanel niet kunnen verhalen op u.

Tes84
Topic Starter

#3 , 30 okt 2015 10:28

Nee, er was geen inspectieluik, dus de sifon kon ik niet controleren.
Oké, de kost voor het hydropanel moet dus eigenlijk afgetrokken worden van die 2.000 euro. Dat is al iets.

Bedankt voor je antwoord.

Iemand enig idee hoe het nu zit met de verzekering?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2015 10:49

Indien geen inspectieluik, is een lak aan de syphon tlv de verhuurder.
Regelmatig vervangen van de syliconenvoeg rond de douche is tlv de huurder.
Wie heeft die tegels geplaatst, uzelf of verhuurder? Indien verhuurder is het ook weet ten zijne laste die Hydro panel te plaatsen.
Verzekeringen zijn geen middel om onderhoudskosten te recupereren.

roharro

#5 , 30 okt 2015 11:06

Uit ervaring weet ik dat verzekeringmaatschappijen in de regel geen schadevergoeding betalen voor gevolgschade slechte staat voeg douche of bad.
Wordt beschouwd als nalatigheid wegens (zeer) zichtbaar gebrek. Uiteraard betalen ze ook niet het vervangen van de voeg zelf want die is geen schade maar oorzaak van de schade.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Weo

#6 , 30 okt 2015 11:07

Welke verzekering moet dit dekken? Dit valt toch (gedeeltelijk) onder mijn brandverzekering, of zelfs de verzekering van de verhuurder?
Pak je brandverzekering eens bij de hand en lees zorgvuldig de voorwaarden door. Hier zal je een lijst vinden met wat er wel en niet onder valt. Vaak vind je bijvoorbeeld iets als: gedekt voor waterschade door stormschade, gebarsten dakgoten, ... NIET gedekt voor zijdelingse waterinfiltratie via buitenmuur/ramen, opstijgend vocht, ...

roharro

#7 , 30 okt 2015 12:04

Pak je brandverzekering eens bij de hand en lees zorgvuldig de voorwaarden door. Hier zal je een lijst vinden met wat er wel en niet onder valt. Vaak vind je bijvoorbeeld iets als: gedekt voor waterschade door stormschade, gebarsten dakgoten, ... NIET gedekt voor zijdelingse waterinfiltratie via buitenmuur/ramen, opstijgend vocht, ...
Dat valt onder de blokpolis.
TS is huurder. Zijn polis is beperkt tot de huurdersaansprakelijkheid.

roharro

#8 , 30 okt 2015 12:05

Dat valt onder de blokpolis.
TS is huurder. Zijn polis is beperkt tot de huurdersaansprakelijkheid. Daar vallen deze risico's niet onder....die zijn voor de eigenaar en dus verzekerd via de blokpolis.

KJ86

#9 , 30 okt 2015 18:41

Gedeelde aansprakelijkheid zou ik zeggen, de factuur door twee delen.
Hoe lang is die douche eigenlijk al in gebruik. Je zal wel moeten aantonen dat de sifon al van in het begin lekt. Door dat je het niet gemeld hebt, kan het zijn dat men er vanuit gaat dat de sifon losgeschroefd (losgekomen) is bij onderhoudswerkzaamheden.
Voor de hydropanel kan je volgens mij enkel de meerprijs aftrekken ten opzichte van de houten platen. Als de vloerder de tegels gaat uitbreken zullen die houten platen serieus beschadigd zijn en terug geëgaliseerd moeten worden.
Wel best eens controleren of dat de douchebak voldoende stabiel geïnstalleerd is. Siliconen kunnen ook afscheuren omdat de douchebak niet correct geïnstalleerd is? Hoe lang zijn die siliconen al in gebruik?

Xenophon

#10 , 31 okt 2015 05:15

Er wordt m.i. vrij vlot van uitgegaan dat de (verzekering van de) huurder hier aansprakelijk is, ik ben daar niet van overtuigd.

Art. 1755 BW: Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Zelfs gesteld dat de herstelling normaliter ten laste van de huurder zou geweest zijn: Indien er via ontbrekende kit water doorsijpelde en schade veroorzaakte en deze schade was normaal zichtbaar dan had de huurder op zijn minst de verhuurder moeten verwittigen. Maar een lekkende sifon die zodanig geïnstalleerd is dat hij niet kan geïnspecteerd worden en door sleet begint te lekken? Ik denk het niet. En de gevolgschade van slechte installatie en gebricoleer dient ook niet het probleem van de huurder te worden. Ik zou TS adviseren om zijn verzekering te contacteren met de vraag zelf een expert aan te stellen en ingeval hij rechtsbijstand heeft, daar eens te gaan horen welke de mogelijkheden zijn. Laat in elk geval niet zomaar over u lopen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#11 , 31 okt 2015 09:58

Er wordt m.i. vrij vlot van uitgegaan dat de (verzekering van de) huurder hier aansprakelijk is, ik ben daar niet van overtuigd.

Art. 1755 BW: Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Zelfs gesteld dat de herstelling normaliter ten laste van de huurder zou geweest zijn: Indien er via ontbrekende kit water doorsijpelde en schade veroorzaakte en deze schade was normaal zichtbaar dan had de huurder op zijn minst de verhuurder moeten verwittigen. Maar een lekkende sifon die zodanig geïnstalleerd is dat hij niet kan geïnspecteerd worden en door sleet begint te lekken? Ik denk het niet. En de gevolgschade van slechte installatie en gebricoleer dient ook niet het probleem van de huurder te worden. Ik zou TS adviseren om zijn verzekering te contacteren met de vraag zelf een expert aan te stellen en ingeval hij rechtsbijstand heeft, daar eens te gaan horen welke de mogelijkheden zijn. Laat in elk geval niet zomaar over u lopen.
Volledig mee eens.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Tes84
Topic Starter

#12 , 31 okt 2015 16:05

Oké, lijkt me een goed idee.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Terug naar “Huren”