Huurcontract op beide namen - hoe eruit geraken?

DragonFist
Topic Starter

Huurcontract op beide namen - hoe eruit geraken?

#1 , 13 dec 2015 11:30

Besten,

Ik had met mijn toenmalige vriendin een huurcontract aangegaan op twee namen.
Anderhalf jaar later zijn wij uit elkaar gegaan en zij ging er blijven wonen terwijl ik terug verhuisde.
Ik heb met de huisbaas gepraat maar hij wilde niet aanvaarden dat het huurcontract op alleen haar naam zou komen...?
Nu wil ik toch dringend mijn naam van dat huurcontract af zodat ik ook de waarborg (die ik volledig alleen betaalde) terugkrijg.

Hoe begin ik eraan?

Met dank en vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 dec 2015 11:47

Als de verhuurder niet wil, zit er tziets anders op dan ofwel met je ex-vriendin een akkoord te treffen dat zij de volledige waarborg terugbetaalt én dat je vertrouwt dat ze de huur verder stipt zal betalen, ofwel naar de vrederechter stappen.

Heeft de verhuurder een reden (twijfel over de financiële capaciteiten van je ex, ...)?

sloeberken

#3 , 13 dec 2015 12:13

Staat die huurwaarborg op een geblokkeerde rekening op u naam alleen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

DragonFist
Topic Starter

#4 , 13 dec 2015 12:36

Heeft de verhuurder een reden (twijfel over de financiële capaciteiten van je ex, ...)?
De reden die hij toen heeft opgegeven is (hou je vast) : haar afkomst. Ze woont nu 20 jaar in België met Belgisch paspoort maar is van Thaise oorsprong en ik citeer hem "ik wil niet dat hier binnenkort 20 thaisen logeren."
Ja gelukkig wel :)

sloeberken

#5 , 13 dec 2015 12:41

De reden die hij toen heeft opgegeven is (hou je vast) : haar afkomst. Ze woont nu 20 jaar in België met Belgisch paspoort maar is van Thaise oorsprong en ik citeer hem "ik wil niet dat hier binnenkort 20 thaisen logeren."
Ja gelukkig wel :)
Dan zal het geen probleem zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#6 , 14 dec 2015 07:11

U kan tot een akkoord komen met uw ex om de terugbetaling van de waarborg (nu!) aan u te regelen en waarin ze verklaart u te zullen vrijwaren voor alle mogelijke huurschade en vorderingen voor onbetaalde huur + nutsvoorzieningen. U kan dan als tegenprestatie de vrijgave van de waarborg aan haar afspreken bij correcte nakoming van de overeenkomst.

Dergelijk akkoord is wel niet tegenstelbaar aan de eigenaar, indien er hoofdelijkheid is kan deze nog steeds voor de volledige huur bij u komen aankloppen indien uw ex haar verplichtingen niet nakomt.

Eerlijk gezegd, ik zou dit niet aanraden, er komt geregeld gedonder van.

Het beste is tot een akkoord komen met de verhuurder om uw naam te schrappen van de overeenkomst maar deze heeft perfect het recht te weigeren indien hij meent dat de betalingscapaciteit van de overblijvende huurder onvoldoende is. Enig alternatief dan is naar de vrederechter trekken en ontbinding vragen. Blijkbaar wordt het eindigen van een relatie als 'overmacht' aanzien, ik heb daar persoonlijk mijn bedenkingen bij maar goed, als de rechtspraak dit zo bekijkt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

KJ86

#7 , 14 dec 2015 10:13

Hoe lang woont ze nu alleen?
Als je er een tijdje laat overgaan en er vormen zich geen problemen zal de verhuurder misschien openstaan voor de aanpassing.

Kan zij wel een waarborg betalen?
Ik denk dat de verhuurder gewoon voorzichtig is, want het komt veel voor dat de minder solvabele partij achterblijft.
Vaak weten de huurders dat het moeilijk zal zijn om de betalingen van een overeenkomst die met twee is aangegaan, alleen af te lossen.
Toch blijven ze een te hoge huur ten opzichte van hun inkomen betalen, gewoon uit pure noodzaak, door discriminatie is het immers niet eenvoudig om als alleenstaande thai te huren. Die discriminatie is ontstaan door dat er veel armoede heerst in die bevolkingsgroep. Armoede is spijtig genoeg slecht voor de privé-huurmarkt.

Terug naar “Huren”