#6 , 14 dec 2015 07:11
U kan tot een akkoord komen met uw ex om de terugbetaling van de waarborg (nu!) aan u te regelen en waarin ze verklaart u te zullen vrijwaren voor alle mogelijke huurschade en vorderingen voor onbetaalde huur + nutsvoorzieningen. U kan dan als tegenprestatie de vrijgave van de waarborg aan haar afspreken bij correcte nakoming van de overeenkomst.
Dergelijk akkoord is wel niet tegenstelbaar aan de eigenaar, indien er hoofdelijkheid is kan deze nog steeds voor de volledige huur bij u komen aankloppen indien uw ex haar verplichtingen niet nakomt.
Eerlijk gezegd, ik zou dit niet aanraden, er komt geregeld gedonder van.
Het beste is tot een akkoord komen met de verhuurder om uw naam te schrappen van de overeenkomst maar deze heeft perfect het recht te weigeren indien hij meent dat de betalingscapaciteit van de overblijvende huurder onvoldoende is. Enig alternatief dan is naar de vrederechter trekken en ontbinding vragen. Blijkbaar wordt het eindigen van een relatie als 'overmacht' aanzien, ik heb daar persoonlijk mijn bedenkingen bij maar goed, als de rechtspraak dit zo bekijkt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.