Zelfstandig bijberoep - huurcontract

Tim Van de Cavey
Topic Starter

Zelfstandig bijberoep - huurcontract

#1 , 12 sep 2009 16:41

Ik huur momenteel een eensgezinswoning van een prticulier in het vrij standaard huurcontract staat dat ik geen zelfstandige activiteiten mag uitoefenen in het huis.

Ik ben zinnens om in zelfstandig bijberoep met een webshop/detailhandel te starten, dus geen echte winkel, enkel per post en leveringen.

Nu moet mijn huurcontract dus eigenlijk aangepast worden en moet mijn huisbaas dus bealstingen betalen op de werkelijke inkomsten ipv kadastraal inkomen

vraag 1: als ik mijn huurkosten niet ingeef bij mijn onkosten: kan mijn huisbaas dan hetzelfde principe aanhouden als nu

vraag 2: kan mijn huur omhoog gaan als het contract veranderd?

vraag 3: kan mijn huisbaas weigeren dit te veranderen?

vraag 4: kan ik mijn zaak registreren op een ander adres (schoonouders) maar wel de onkosten op een ander adres inbrengen zoals internet ed?

vraag 5: Iemand een goede oplossing hiervoor? :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 sep 2009 10:05

Ik ben er niet 100% zeker van maar denk niet dat als je het pand niet gebruik om handelswaar aan het publiek tentoon te stellen of in het pand zelf direct te verkopen aan derden, dat dan je huur contract MOET aangepast worden.

digits

#3 , 13 sep 2009 22:19

die clausule is enkel van belang als je je huurkosten begint in te brengen als beroepskost. zolang je dat niet doet (en natuurlijk niet voortdurend klanten en werknemers daar ontvangt, wat bij een eenmanszaak meestal niet het geval is) maakt het voor je huurbaas niet uit, en mag die clausule ook gewoon in het contract blijven staan.

ivm je vragen:

vraag 1: als ik mijn huurkosten niet ingeef bij mijn onkosten: kan mijn huisbaas dan hetzelfde principe aanhouden als nu
=> mits je geen multinational opstart ofzo: ja

vraag 2: kan mijn huur omhoog gaan als het contract veranderd?
=> waarschijnlijk wel, gemiddeld + 30% als je je kosten inbrengt

vraag 3: kan mijn huisbaas weigeren dit te veranderen?
=> ja, veel verhuurders zien op tegen "het papierwerk" omdat ze niet weten wat er juist verandert

vraag 4: kan ik mijn zaak registreren op een ander adres (schoonouders) maar wel de onkosten op een ander adres inbrengen zoals internet ed?
=> best checken met boekhouder, maar ik denk dat dit wel mogelijk is. hou er wel rekening mee dat het over bijberoep gaat, dus dat je het meeste niet echt volledig zal kunnen aftrekken.

vraag 5: Iemand een goede oplossing hiervoor? Very Happy
=> ik denk dat -omdat het over bijberoep gaat- het het beste is om gewoon je huur niet in te geven als kost en zien hoe alles gaat.

!!! Controleer eens of je verhuurder een 'natuurlijk persoon' is, of een bvba ? Indien het een bvba is maakt het niets uit of je het zakelijk gebruikt of niet. Gemiddeld gezien is in een stad 10% van de verhuurde huizen in handen van een vennootschap, en in 90% van de gevallen in handen van een persoon.
1 kans op 10 dus :)

succes

Reclame

Terug naar “Huren”