die clausule is enkel van belang als je je huurkosten begint in te brengen als beroepskost. zolang je dat niet doet (en natuurlijk niet voortdurend klanten en werknemers daar ontvangt, wat bij een eenmanszaak meestal niet het geval is) maakt het voor je huurbaas niet uit, en mag die clausule ook gewoon in het contract blijven staan.
ivm je vragen:
vraag 1: als ik mijn huurkosten niet ingeef bij mijn onkosten: kan mijn huisbaas dan hetzelfde principe aanhouden als nu
=> mits je geen multinational opstart ofzo: ja
vraag 2: kan mijn huur omhoog gaan als het contract veranderd?
=> waarschijnlijk wel, gemiddeld + 30% als je je kosten inbrengt
vraag 3: kan mijn huisbaas weigeren dit te veranderen?
=> ja, veel verhuurders zien op tegen "het papierwerk" omdat ze niet weten wat er juist verandert
vraag 4: kan ik mijn zaak registreren op een ander adres (schoonouders) maar wel de onkosten op een ander adres inbrengen zoals internet ed?
=> best checken met boekhouder, maar ik denk dat dit wel mogelijk is. hou er wel rekening mee dat het over bijberoep gaat, dus dat je het meeste niet echt volledig zal kunnen aftrekken.
vraag 5: Iemand een goede oplossing hiervoor? Very Happy
=> ik denk dat -omdat het over bijberoep gaat- het het beste is om gewoon je huur niet in te geven als kost en zien hoe alles gaat.
!!! Controleer eens of je verhuurder een 'natuurlijk persoon' is, of een bvba ? Indien het een bvba is maakt het niets uit of je het zakelijk gebruikt of niet. Gemiddeld gezien is in een stad 10% van de verhuurde huizen in handen van een vennootschap, en in 90% van de gevallen in handen van een persoon.
1 kans op 10 dus
succes