#37 , 14 nov 2020 01:57
@ Aafkes :
Dank voor uw uitvoerige beschrijving . Ik denk dat het nu stilaan duidelijk is voor ons allen hier , in welke situatie u moet leven ( huren ) .
Maar zoiets oplossen gebeurt ook niet in 1 , 2, 3 .
U weet blijkbaar niet wat ik bedoelde , met de huur opzeggen , en dat dit u geld zou kunnen kosten ?
Het opzeggen van een huurcontract is geregeld bij wet . Artikel 20 van het Vlaams Woning huur decreet .
Dat zegt dat een huurder kan opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden ( te rekenen de 1e van de maand na de opzeg ) .
Bijvoorbeeld : u zegt op deze maand , de 3 maanden opzegtermijn beginnen 1 december , en duren tot eind februari . Al die tijd moet u huur betalen .
Maar bovendien , aangezien u nu in uw tweede jaar huur zit , ben u een vergoeding verschuldigd aan de eigenares .
Deze vergoeding bedraagt momenteel 2 maanden huur . ( geloof me : dit staat in de wet , en advocaat eigenares weet dit ook ! ) .
Dan is er verder de suggestie gemaakt om het contract te laten ontbinden . ( ik ga nu niet uitleggen in detail hoe dat allemaal werkt , want dan ben ik morgen nog bezig ) .
U kunt namelijk niet zo maar een ontbinding vragen . Daarvoor moet u om te beginnen voldoende schriftelijke bewijzen hebben over wat er fundamenteel verkeerd loopt .
Het is niet zo , dat u zomaar uw telefoon kunt laten zien aan de rechter , met al die sms berichten . Of uw laptop meenemen om alle emails te laten zien . Daarvoor heeft de rechter geen tijd .
Die email en sms berichten zouden op papier moeten staan , als bijlage in een dossier die u ( of iemand anders die het voor u doet ) moet opstellen . Dit dossier moet zeer kort en bondig zijn , dus u laat het best door iemand anders opstellen .
Ik schat het in ( onder voorbehoud , aangezien ik de woning niet kan zien , en momenteel ook de bewijs stukken niet kan zien ) dat u héél veel kans hebt in het gelijk gesteld te worden .
Dit houd hoogstwaarschijnlijk ook in ( bak er geen zoete broodjes mee ) dat u een financiele tegemoetkoming zult krijgen , maar dat u anderzijds ook zult moeten verhuizen .
En het is NIET zo , dat u onmiddelijk op straat zult staan . U zult voldoende tijd krijgen om een gelijkwaardige woning te zoeken .
Na al wat we reeds gelezen hebben , blijft er weinig twijfel over , dat dit de beste oplossing zal zijn .
Blijven onderhandelen met jan en alleman ( eigenares , advocaat , ambtenaar gemeente , woning inspectie , klusjes mannen allerhande enz.... ) zullen pleisters op een houten been zijn , die zullen voortduren totdat u terug een burnout zult krijgen .
En het vermoeden bestaat dat eigenares en advocaat daar zelfs op aansturen , in de hoop dat u domme dingen gaat doen , waarna zij met uw geld zullen gaan lopen . ( denk aan de 2 maand vergoeding die u schuldig zal zijn , wanneer u NU een opzeg doet . Die 2 maand vergoeding kunnen ze dan netjes onder hun beiden verdelen , en u nog uitlachen ook ) .
Als het aankomt op het ontbinden van het contract , dan zijn er harde bewijzen nodig , en diegenen die de meest harde bewijzen kunnen leveren zijn de wooninspectie .
Dit hebben ze al een keer gedaan ( zeer jammer dat u daar geen kopie van hebt , maar mischien kan deze wel opgeeist worden ) , en de gemeente is er wat al te gemakkelijk mee omgesprongen .
Nu zou er een her-inspectie komen ( die in feite komt kijken WAT er allemaal gedaan is aan de gebreken die ze de eerste keer vastgesteld hebben ) . Hoogstwaarschijnlijk zal dit resulteren in een negatief rapport , en als ze een beetje hun werk doen , zullen ze mischien nog veel meer gebreken vaststellen dan de eerste keer .
ALS dit rapport opnieuw negatief is ( maakt niet uit hoeveel strafpunten ) , dan stapt u daarmee naar de vrederechter , en u zult niet eens zelf iets moeten uitleggen ( of nauwelijks ) .
De conclusie van de vrederechter zal klaar en duidelijk zijn ( en die heeft ietsje meer te zeggen dan een burgemeester ) .
Op die manier bespaart u zichzelf de stress van zelf een dossier te moeten opstellen ( met alle mogelijke sms bewijsjes ) , EN bespaart u zelfs op een advocaat , die u mischien niet eens nodig zult hebben .
Wat bedoeld u hiermee ?
" Normaal moest de inspectie voor volgende week gekomen zijn maar mevrouw krijgt wat uitstel en stad hoopt dat ze nu in actie schiet. "
Hoe weet u dat de inspectie volgende week zou gekomen zijn ? Is er een concrete datum vastgelegd ?
En waarom krijgt eigenares uitstel ? Uitstel van wat ? Wie zegt dat ? De stad ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .