vraagjes i.v.m. beëindigen huurcontract

ElkeFischer
Topic Starter

vraagjes i.v.m. beëindigen huurcontract

#1 , 15 jun 2010 11:02

ik had een vraagje i.v.m. het beëindigen van mijn huurcontract:

Mijn huurcontract is onlangs opgezegd en vervalt op 01.08.2010.
Het weekend voor deze datum komt het immokantoor (in naam van de verhuurder) het appartement controleren en kijken of alles in orde is en conform het huurcontract terug wordt bezorgd.
In dit huurcontract staat vermeld dat elk jaar de verwarmingsinstallatie op kosten van de huurder nagekeken moet worden door een erkend vakman. Ik heb dit de jaren dat ik er gewoond heb elk jaar gedaan.
Nu vraagt het immokantoor mij om dit attest voor te leggen wanneer ze de inspectie van het appartment komen doen. Aangezien ik het nazicht vorig jaar eind juni heb laten doen kan ik enkel dit attest/factuur voorleggen. Aangezien ik enkel nog de maand juli in het appartement verblijf, kunnen ze mij toch niet vragen om voor die ene maand dit nazicht ook nog te laten doen, wel? Dit lijkt mij vrij absurd voor 1 maand…

Dan wilde ik graag ook nog even weten wanneer de huurwaarborg uiterlijk na het verlaten van het appartement terugbetaald moet zijn. Ik weet toevallig dat de vorige huurder na 4 maanden nog niks terug had. Dit is toch niet normaal, wel?

Wachtend op antwoord, dank bij voorbaat…

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 jun 2010 11:12

- De verwarming dient jaarlijks nagekeken te worden ongeacht of dit nu vlak voor het einde van uw huurcontract is of niet. U dient zich te houden aan de contractuele afspraken.

- Voor de vrijgave van de waarborg is er geen wettelijke termijn. Indien er geen opmerkingen zijn bij de uittredende plaatsbeschrijving of u ontvangt binnen de drie weken na deze plaatsbeschrijving geen voorstel, dient u de verhuurder aangetekend aan te schrijven en hem verzoeken u binnen de tien dagen na kennisname van uw schrijven ofwel de huurwaarborg vrij te geven of u een kostenstaat te bezorgen. U vermeld in het schrijven dat bij gebrek aan respons binnen de gestelde termijn u hen met dit schrijven in gebreke stelt en u zich verplicht zal zien uw advocaat op hun kosten middels een verzoekschrift 1344bis/e.v. Ger. W. de vrijgave van de waarborg tegen dwangsom te laten eisen bij het lokale vredegerecht.

Hopelijk helpt dit u verder?
Laatst gewijzigd door Vandebos op 15 jun 2010 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zinsbouw een beetje aangepast; een bericht typen terwijl je al onderweg moest zijn voor je trein is geen goed idee....

ElkeFischer
Topic Starter

#3 , 15 jun 2010 11:28

Dank u vriendelijk voor het snelle antwoord, nu weet ik idd iets meer.
Bedankt!

Reclame

Terug naar “Huren”