Discriminatie ??

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Discrimintie ??

#16 , 01 apr 2015 09:28

Geen discrimantie ik vind nu toch van wel ze op twee dagen tijd drie keer een neen gekregen de eigenaar heeft de woning verhuurd aan een andere kandidatuur?
Ja het waren drie geschikte woningen net als groot genoeg, begin er beetje moedeloos van te worden, ja heb al zoektertjes geplaatst maar daar krijg je dan nul reacties op?
Er is geen discriminatie omdat je iets niet krijgt. Er is (strafbare) discriminatie omdat je iets niet krijgt wegens een reden die er absoluut niet kan toe doen OF die wettelijk verboden is (bvb iemand niet aannemen omdat die persoon zwanger is).

Het feit dat een woning met 5 kamers verhuurd wordt door de verhuurder aan een koppel met slechts 3 kinderen en niet aan een gezin met 10 personen (8 kinderen of 10 kinderen?) is geen discriminatie. De verhuurder kan objectief stellen dat de woning verhuren aan slechts 2+3 mensen het huis minder vlug zal doen verslijten en daardoor interessanter voor hem is.

Je zou hoogstens een punt hebben mocht de verhuurder een geschikte woning met 5 kamers liever leeg laten staan dan te verhuren aan iemand die over (duidelijk) voldoende financiële middelen beschikt én enkel geweigerd wordt omdat er zoveel kinderen zijn. Maar zelfs dan zal je nog een rechter moeten overtuigen dat dit discriminatie is.
Dus met andere woorden voorlopig niet zoeken? Het is nu al niet gemakkelijk om een woning te vinden? Als we onze opzeg hebben gekregen, word de tijd wel beperkt?
De nieuwe eigenaar is wel aan de deur persoonlijk komen vertellen dat hij andere plannen met het huis heeft, wil deze zomer beginnen met verbouwen.
Is dit komen vertellen dat we tijd genoeg hadden om iets anders te zoeken?
u bent NIET verplicht om een woning te zoeken, maar met 10 mensen in 1 huis is het natuurlijk begrijpbaar dat je moeilijker een woning kan vinden. Dit is dan echter ook wel een reden om een uitzonderlijke verlenging van de opzegtermijn te vragen aan een vrederechter, mocht je opzeg gegeven worden en je nog geen andere woning hebt.

De nieuwe eigenaar mag zoveel vertellen als hij wil, als je dat niet zwart op wit op papier hebt, hoef je daar geen rekening mee te houden en is er geen sprake van een opzeg (tenzij je de mondelinge opzeg bevestigt via schrijven). je opzegtermijn begint pas te lopen vanaf dat die officieel gegeven is.

Code: Selecteer alles

Artikel 3 § 3 Woninghuurwet “Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden : ° worden uitgevoerd met eerbiediging van de bestemming van het goed die voortvloeit uit de wets- en verordeningsbepalingen inzake stedenbouw; ° worden uitgevoerd aan het door de huurder bewoonde gedeelte en; …………. De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van, ofwel de hem verleende bouwvergunning, of een omstandig bestek, of een beschrijving van de werkzaamheden met een gedetailleerde kostenraming, of een aannemingsovereenkomst. De werken moeten worden aangevat binnen zes maanden en worden beëindigd binnen 24 maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder …”.
De verhuurder kan, omwille van verbouwingswerken, de huurovereenkomst NIET beëindigen voor 01/04/2017 (met een opzeg van 6 maand eerder). U bent dus nog een RUIME tijd veilig als dit de bedoeling is. Wil hij de woning ZELF bewonen en daarna verbouwen (terwijl hij er zelf in blijft wonen), dan gelden andere regels, maar is er ook 6 maand opzegtermijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Paul Huurder

#17 , 01 apr 2015 10:11

Beste,

U bent verkeerd bezig. Zolang je je opzeg niet hebt gekregen van je huisbaas, mag je blijven wonen.
Als u zelf nu zoekt (en vind) zet je jezelf in een zwakke positie tov de verhuurder.
Dus met andere woorden voorlopig niet zoeken? Het is nu al niet gemakkelijk om een woning te vinden? Als we onze opzeg hebben gekregen, word de tijd wel beperkt?
De nieuwe eigenaar is wel aan de deur persoonlijk komen vertellen dat hij andere plannen met het huis heeft, wil deze zomer beginnen met verbouwen.
Is dit komen vertellen dat we tijd genoeg hadden om iets anders te zoeken?
Inderdaad. Gewoon niks doen tot je je SCHRIFTELIJKE opzeg hebt gekregen.
Eigenaar kan enkel opzeggen voor eigen bewoning. Dit is 6 maanden.
Als hij wil opzeggen wegens renovatie, dient hij te wachten tot 2017 en dan is dit nog steeds onder strikte regels.
Vriendelijke groeten,

Kristien_3
Topic Starter

#18 , 01 apr 2015 10:51

Dank jullie wel voor jullie antwoorden , het is echt niet gemakkelijk in onze situatie om iets te vinden.
Nu heb ik een vraag vandaag moest onze huishuur geindexeerd worden, met de nieuwe huishuur vanaf deze maand, ik heb de eigenaar hierover nog niet gehoord.
Ik heb wel al deze morgen de huishuur betaald maar niet geindexeerd, stuur ik hen een email? Met de vraag voor de nieuwe huurindex of niet?
Ik heb gezien op de site van fgov dat de huur 0.31 eurocent goedkoper is?
Dus weet nu niet goed of ik ze wel of niet moet emailen?
Mvg Kristien

Reclame

bosprocureur

#19 , 01 apr 2015 10:59

slapende honden beter niet wakker maken....

Kristien_3
Topic Starter

#20 , 01 apr 2015 11:02

Dus liever gewoon zo laten, want het is in mijn voordeel deze indexering en niet in die van hun?
Het gaat toch maar over 0.31 eurocent.
Normaal is het toch aan de eigenaar om dit te doen?
De vorige eigenaar liet het altijd zelf aan ons weten voor de 1ste april.

Vandebos

#21 , 01 apr 2015 11:04

Zoals in uw andere thread werd aangegeven, uw nieuwe verhuurder dient op een duidelijke wijze een wettelijke opzeg met een wettelijk aanvaarde grond te geven, ofwel

- voor eigen bewoning een opzeg van zes maanden met duidelijke begindatum en wie er feitelijk komt wonen. De aard van de opzeg maakt het impliciet verplicht dat deze schriftelijk dient te gebeuren.

- voor renovatie. Ook deze dient met een opzeg van zes maand te gebeuren en kan pas gegeven worden op het einde van deze driejarige periode. Ook deze kan, gelet op de benodigde informatie die de opzeg dient te vergezellen enkel schriftelijk worden gegeven.

Paul Huurder

#22 , 01 apr 2015 11:10

Dus liever gewoon zo laten, want het is in mijn voordeel deze indexering en niet in die van hun?
Inderdaad, nu zo laten. Op jaarbasis zal dit 3,72 euro zijn.
Dit is niet de moeite om hem "wakker" te maken.
Vriendelijke groeten,

Lanox
Juridisch actief: Nee

#23 , 01 apr 2015 11:35

Het is aan de partij die er zijn voordeel mee doet om dit aan de andere partij te laten weten. In dit geval dus aan u.
Persoonlijk zou ik voor 0,31 € de moeite niet doen (voor 0,31 eurocent zeker niet) om meerdere redenen: kostprijs, relatie met verhuurder, slapende hond die misschien nog veronderstelt dat u een onwetende huurder bent, ...

Vandebos

#24 , 01 apr 2015 12:16

voor 31 cent per maand... zou ik er geen postzegel aan besteden...

Net zoals ik voor de meeste huurders dit jaar geen indexering toepas. die ene euro per maand extra in het doorsnee geval zal ik wel overleven...

Gebruiker21

#25 , 02 apr 2015 11:20

TS hoeft zich inderdaad geen zorgen te maken om op korte termijn zonder woning te vallen, maar mag ik haar toch even vragen in welke regio ze iets zoekt? (Welke postocode / postcodes?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kristien_3
Topic Starter

#26 , 30 apr 2015 12:24

TS hoeft zich inderdaad geen zorgen te maken om op korte termijn zonder woning te vallen, maar mag ik haar toch even vragen in welke regio ze iets zoekt? (Welke postocode / postcodes?)
Wij zoeken in de regio 9200 en deelgemeenten, tot op heden nog niets gevonden .

Gebruiker21

#27 , 30 apr 2015 13:09

Da's in de buurt van waar ik woon (ook postcode 9200, maar een deelgemeente) ;-).

Anyway, een vlugge search op immoweb levert me deze woningen met 5 slaapkamers op:
http://www.immoweb.be/nl/Rent.Estate.cfm?IdBien=5637492" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.immoweb.be/nl/Rent.Estate.cfm?IdBien=5676279" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook op immovlan enkele:
http://immo.vlan.be/nl/Zoek/ALLE/te-huu ... Bedrooms=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is dus niet zo dat er geen woningen beschikbaar zijn. (Sorry voor het vermelden van websites, maar misschien is de TS er iets mee).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#28 , 30 apr 2015 15:39

Nog enkele:

2 kandidaten:

http://www.zimmo.be/nl/panden/?status=2 ... 3D#gallery" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je 20 Km rond Dendermonde zoekt:

http://www.century21.be/en/house/for-re ... 00/-20km/0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristien_3
Topic Starter

#29 , 30 apr 2015 20:16

Da's in de buurt van waar ik woon (ook postcode 9200, maar een deelgemeente) ;-).

Anyway, een vlugge search op immoweb levert me deze woningen met 5 slaapkamers op:
http://www.immoweb.be/nl/Rent.Estate.cfm?IdBien=5637492" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.immoweb.be/nl/Rent.Estate.cfm?IdBien=5676279" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook op immovlan enkele:
http://immo.vlan.be/nl/Zoek/ALLE/te-huu ... Bedrooms=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is dus niet zo dat er geen woningen beschikbaar zijn. (Sorry voor het vermelden van websites, maar misschien is de TS er iets mee).
Dank je voor de info het tweede van immoweb zijn we gaan bezichtigen de eigenaar heeft elke kandidaat geweigerd en het immokantoor heeft
de opdracht gekregen verder te zoeken.
Het huis in de koebos straat is voor mij geen optie ik kan niet met de wagen rijden, moet alles met het openbaar vervoer doen, dus is het niet gemakkelijk om dan boodschappen te gaan doen.

Kristien_3
Topic Starter

#30 , 30 apr 2015 20:21

Nog enkele:

2 kandidaten:

http://www.zimmo.be/nl/panden/?status=2 ... 3D#gallery" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je 20 Km rond Dendermonde zoekt:

http://www.century21.be/en/house/for-re ... 00/-20km/0" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je, het eerste ligt te afgelegen met het openbaar vervoer voor me, het tweede is met een handelszaak erbij, doordat ik niet met de wagen kan rijden maar van de lijnbus afhankelijk ben, dat maakt de zoekopdracht ook niet gemakkelijker.

Terug naar “Huren”