Commisie huur aangerekend

bosprocureur

Re: Commisie huur aangerekend

#16 , 22 jul 2015 13:25

Ik heb toch nog één vraag : Is er niets veranderd bij de huurders tussen het eerste contract en de verlenging? Is er een nieuw huurcontract getekend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Huuderapp
Topic Starter

#17 , 22 jul 2015 14:03

Nee, er is niets gebeurd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 jul 2015 15:16

Als je zeker bent, dan niets doen. Laat de herinneringsbrieven maar komen, en laat hen maar naar de rechtbank trekken. Benieuwd welk argument ze de rechter zullen proberen voorleggen.

Reclame

Huuderapp
Topic Starter

#19 , 22 jul 2015 15:57

Even nog een aanvulling, ik heb mijn waarborg namelijk ook nog niet terug.

De documenten zijn opgestuurd naar mij (van de bank voor vrijgave borg), maar helaas heeft de post de brief niet correct doorgestuurd waardoor de brief is teruggekeerd naar de huisbaas. Mijn huisbaas heeft dan contact opgenomen met de immomakelaar om mijn nieuw adres te weten komen, maar die heeft verteld aan de huisbaas dat de brief niet mocht doorgestuurd worden zolang ik de kosten niet betaal. De immomakelaar heeft aan de huisbaas verteld dat het over het reinigen gaat van de verwarmingsketel (wat ik zeker wil betalen, is wet), maar hier heb ik geen rekening van gekregen. De huisbaas zei me dat immomakelaar de reiniging van de ketel zou regelen, maar die is in verlof.

Turaki

#20 , 22 jul 2015 17:48

U laat aan uw huisbaas weten dat u geen contract heeft met de immo, maar met hem, en als hij de kosten voor het reinigen van de ketel wil doorrekenen, akkoord, maar dat dit geen excuus mag zijn om de waarborg vast te houden. Dat u voorstelt dat hij de waarborg vrijgeeft min een schatting van deze kosten (200€, normaal ruim voldoende), en dat dan het tekort of teveel na reiniging, met voorlegging van factuur, worden afgerekend. Dat u anders genoodzaakt zal zijn om de vrijgave van de waarborg op zijn kosten te vorderen bij de rechtbank, op straffe van dwangsom.

Franciscus

#21 , 22 jul 2015 19:02

En de wettelijke en gerechtelijke intresten niet te vergeten vanaf het ogenblik dat u de verhuurder aangetekend in gebreke is gesteld.
Tevens hebt u voor de ganse periode recht op de gewone intrest

Vandebos

#22 , 22 jul 2015 19:42

Klinkt me als het klassieke scenario in de oren van een groep makelaars die maar niet wil leren.

Aangetekend schrijven met fiche ontvangst bevestiging naar makelaarskantoor met kopie via gewone post naar eigenaar. In het schrijven bijvermelde wetgeving duidelijk aanhalen en de makelaar verwittigen dat u zijn eisen dan ook verwerpt en de vrijgave van de waarborg eist binnen de tien kalenderdagen na kennisname van dit schrijven zoals bij wet voorzien, aangezien u anders verplicht zal zijn de zaak aanhangig te maken voor het lokale vredegerecht en een klachten dossier in te dienen bij de tuchtcommissie van het BIV.

Vandebos

#23 , 22 jul 2015 19:43

Ik vraag me trouwens af of gelet op de bevoegdheid van FOD economie, het niet mogelijk is een klacht in te dienen bij de economische inspectie.

mava105

#24 , 22 jul 2015 20:01

Ze zullen er altijd zijn, IMMO's en aannemers, die de boel bedriegen, en vooral dan de ouderen.
Zo is er hier in de streek een groot en GERENOMEERD verwarmingsbedrijf, dat onderhoudscontracten CV ronselt bij vooral oudere mensen. Zelfs op hun website maken ze reeds melding dat personen zonder onderhoudscontract langer zullen moeten wachten op een depannage.
Voor een jaarlijks bedrag van bijna 160 € komen zij JAARLIJKS uw ketel onderhouden. Akkoord voor een stookolieketel, maar dezelfde prijs hanteren ze ook voor een gasketel, en die hoeft toch maar 2 jaarlijks gekuist. Een gasketel kost dus om en nabij de 320 € per 2 jaar, terwijl een normaal tweejaarlijks onderhoud tussen de 140 en de 180 € kost (zonder wisselstukken)
Vooral oudere mensen weten niet juist wat nu wettelijk moet en niet moet, en laten zich dus eigenlijk bestelen.

KJ86

#25 , 22 jul 2015 23:58

Waarschijnlijk is de verhuurder in zijn recht om de waarborg achter te houden.
In de meeste contracten is namelijk opgenomen dat de waarborg pas vrijgegeven kan worden als de huurder al zijn huurdersverplichtingen voldaan heeft, bovendien is in de wet opgenomen dat een waarborg dient om de naleving van de huurdersverplichtingen te garanderen. Gezien TS zelf toegeeft dat hij het onderhoud nog niet betaald heeft, zal hij met een voorstel moeten komen om het onderhoud te vergoeden of anders het onderhoud alsnog laten uitvoeren op zijn kosten.
Het is de huurder die hier in fout is door nalatig te zijn in het uitvoeren van onderhoud. De tijd en administratie nodig om het onderhoud te bekomen is in principe ook ten laste van de huurder en niet de makelaar. Oppassen dus dat je geen gepeperde rekening krijgt van de makelaar om de zaak te regelen.
De waarborg achterhouden als drukkingsmiddel zodat de huurder snel werk maakt van zijn verplichtingen is een heel courante methode die naar mijn weten volledig wettelijk is. Enkel als de huurder niet aan zijn verplichtingen kan voldoen (vb een afrekening die een paar maanden op zich laat wachten) moet er een raming gemaakt worden en de min of meer verrekend worden.
Het voorstel dat TS kan doen, is de prijs van het onderhoud door de fabrikant (meestal duurste) te betalen + een kleine vergoeding voor de verhuurder om de stielman te ontvangen.

Vandebos

#26 , 23 jul 2015 09:24

Indien de verhuurder wenst dat de huurder het onderhoud betaalt... zal deze toch eerst een factuur hiervoor dienen te ontvangen...

Misschien de vorige posts eens opnieuw lezen.

KJ86

#27 , 23 jul 2015 09:58

Het feit dat de makelaar kosten probeert door te rekenen, staat los van TS zijn eigen nalatigheid. In de vier jaar dat hij daar gewoond heeft, had hij toch tijd genoeg voor het onderhoud uit te voeren.
Er moet geen factuur zijn, als de huurder zijn waarborg snel terug wilt, is het in zijn voordeel om een bedrag voor onderhoud voor te stellen. Het spreekt voor zich om het akkoord te bekomen van de verhuurder dat het voorgestelde bedrag hoger zal moeten zijn dan een standaardonderhoud.
Als ik TS was, zou ik niet wachten tot dat de makelaar terug is uit vakantie. Het is in zijn voordeel om zelf initiatief te nemen. Voor mijn part spreekt hij af met de nieuwe huurder om het onderhoud uit te voeren en betaalt hij de factuur rechtstreeks.
Het feit is dat de verhuurder een basis heeft om de waarborg achter te houden. Eerst zorgen dat die basis er niet meer is en dan pas brieven schrijven om de waarborg vrij te geven (als die dan alsnog geblokkeerd zou zijn).

sloeberken

#28 , 23 jul 2015 11:36

Het feit dat de makelaar kosten probeert door te rekenen, staat los van TS zijn eigen nalatigheid. In de vier jaar dat hij daar gewoond heeft, had hij toch tijd genoeg voor het onderhoud uit te voeren.
Dat staat hier nergens vermeld, misschien is het wel een appartement, met één centrale verwarmingsketel.
Dit had bij de overhandiging van de sleutels moeten besproken worden. Als verhuurder denkt op iets recht te hebben, moet hij er ook de bewijzen van leveren.
Iets in vraag stellen zonder bewijzen is kort door de bocht. Als er iemand verkeerd bezig is, is het de verhuurder en het immo kantoor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#29 , 23 jul 2015 12:36

Dat snap ik niet.
TS geeft zelf toe dat hij het onderhoud nog moet betalen.
De immomakelaar heeft aan de huisbaas verteld dat het over het reinigen gaat van de verwarmingsketel (wat ik zeker wil betalen, is wet), maar hier heb ik geen rekening van gekregen. De huisbaas zei me dat immomakelaar de reiniging van de ketel zou regelen, maar die is in verlof.
TS is bereid om te betalen als een factuur wordt voorgelegd, hetgeen gerechtvaardigd is, maar hij mag dan uiteraard ook niet verwachten dat de waarborg al wordt vrijgegeven. De verhuurder kan immers geen factuur voorleggen omdat het onderhoud nog niet uitgevoerd is. TS had het onderhoud moeten uitvoeren in zijn huurperiode zodat hij het attest kan voorleggen.
Nu moet hij wachten tot dat de huurdersverplichting van onderhoud voldaan is voor zijn waarborg terug te krijgen en stelt hij zich bloot aan een verhoogde kost omdat de administratie nodig voor het onderhoud te bekomen, zal uitgevoerd worden door de makelaar (die werken over het algemeen niet gratis).

Als het een gemeenschappelijke ketel is, klopt het voorstel van Turaki wel, dan moet er geraamd worden omdat de huurder niet aan zijn verplichtingen kan voldoen.

Huuderapp
Topic Starter

#30 , 23 jul 2015 13:23

Maar wat als het immokantoor mij geen rekening opstuurt voor het onderhoud van de ketel? Wat als hij wacht met deze te sturen tot ik de onterechte kost betaal?

Wat is een redelijke termijn om de ketel te laten onderhouden als er nieuwe huurder in gekomen is? De ketel is niet onderhouden sinds ik erin trok (december 2011) en ik heb ook nooit de vraag gekregen van de verhuurder om die te laten onderhouden of een bewijs gekregen dat hij onderhouden is geweest als ik erin trok. Tijdens de uitgaande plaatsbeschrijving is mij gemeld dat de ketel onderhouden moet worden, dus daar was ik van op de hoogte (gescheiden ketel, niet gemeenschappelijk).

Terug naar “Huren”