Dat snap ik niet.
TS geeft zelf toe dat hij het onderhoud nog moet betalen.
De immomakelaar heeft aan de huisbaas verteld dat het over het reinigen gaat van de verwarmingsketel (wat ik zeker wil betalen, is wet), maar hier heb ik geen rekening van gekregen. De huisbaas zei me dat immomakelaar de reiniging van de ketel zou regelen, maar die is in verlof.
TS is bereid om te betalen als een factuur wordt voorgelegd, hetgeen gerechtvaardigd is, maar hij mag dan uiteraard ook niet verwachten dat de waarborg al wordt vrijgegeven. De verhuurder kan immers geen factuur voorleggen omdat het onderhoud nog niet uitgevoerd is. TS had het onderhoud moeten uitvoeren in zijn huurperiode zodat hij het attest kan voorleggen.
Nu moet hij wachten tot dat de huurdersverplichting van onderhoud voldaan is voor zijn waarborg terug te krijgen en stelt hij zich bloot aan een verhoogde kost omdat de administratie nodig voor het onderhoud te bekomen, zal uitgevoerd worden door de makelaar (die werken over het algemeen niet gratis).
Als het een gemeenschappelijke ketel is, klopt het voorstel van Turaki wel, dan moet er geraamd worden omdat de huurder niet aan zijn verplichtingen kan voldoen.